AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #1 Del Skrevet 21. februar 2011 Hei, jeg er nylig ansatt som ekstrahjelp (3-4 ganger i uken) i en klesbutikk. Fikk vite at lønnen er på 115 kr timen. Synes det var usansynlig lite. Jeg er 20 år og har fullført vgs. (Vet ikke om det har noe å si). Hva får dere andre som jobber i butikk? Jeg trodde MINST(og var redd for) at jeg skulle få rundt 120-128kr.. Noen som vet hva krav på minstelønn er? Og er det andre regler når du er ansatt som ekstrahjelp i forhold til vanlig medarbeider? Tusen takk på forhånd for all hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #2 Del Skrevet 22. februar 2011 TS her. Det var litt å ta i at jeg var redd for at lønnen skulle være 120-128. Kan vel ikke forvente så mye mer. Men 115.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Del Skrevet 22. februar 2011 Det er ikke minstelønn. Det er opp til deg å søke jobb i butikker som følger tariff. Eventuelt kan du gjøre en god jobb og 'kreve' høyere lønn, men et utfall er selvsagt at sjefen sier nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Del Skrevet 22. februar 2011 Som brukeren over sier, så finnes det ikke noen minstelønn. Tarifflønn har du ikke rett på heller. Hadde butikken din fulgt tariff hadde du tjent 128 som ekstrahjelp. Med et fast antall timer ville du tjent 132 kr/timen. Men igjen, det er tariff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #5 Del Skrevet 22. februar 2011 Hei, jeg er nylig ansatt som ekstrahjelp (3-4 ganger i uken) i en klesbutikk. Fikk vite at lønnen er på 115 kr timen. Synes det var usansynlig lite. Jeg er 20 år og har fullført vgs. (Vet ikke om det har noe å si). Hva får dere andre som jobber i butikk? Jeg trodde MINST(og var redd for) at jeg skulle få rundt 120-128kr.. Noen som vet hva krav på minstelønn er? Og er det andre regler når du er ansatt som ekstrahjelp i forhold til vanlig medarbeider? Tusen takk på forhånd for all hjelp! Det er ærfaring som har mest å si på lønna. Jeg syns ikke du har noe å klage på i det hele tatt, 115 er ok for ekstra i en klesbutikk spør du meg. Jeg jobber fast i en sportsbutikk og har 140 kr i timen. Vi monterer ski og snowboard, bærer og sliter på tungt vinterutstyr og har generellt et tyngre arbeid enn om vi bare hadde hatt klær i butikken (Vi har mye av det også) Det krever å sette seg inn i mye mer når man har sykkel og vinterutstyr også, enn det gjør på klærne. I tillegg vasker vi butikken selv. Så jeg syns ikke du skal klage nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 22. februar 2011 #6 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Som brukeren over sier, så finnes det ikke noen minstelønn. Tarifflønn har du ikke rett på heller. Hadde butikken din fulgt tariff hadde du tjent 128 som ekstrahjelp. Med et fast antall timer ville du tjent 132 kr/timen. Men igjen, det er tariff. Hm, jeg jobber i butikk, og da lurer jeg på om jeg har litt lite altså Jeg har jobbet i samme butikken i 1,5 år, og har også 5 års erfaring fra dagligvare fra tidligere, pluss diverse sommerjobber og helgejobber i kasse/butikk/kiosk Jeg er over 30. Hvordan kan jeg da finne ut hva jeg hadde hatt om vi fulgte tariff? (vi gjør ikke det, men jeg tror nok arbeidsgiver setter oss opp om han skjønner vi ligger langt under normalen) Endret 22. februar 2011 av Ruccola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 22. februar 2011 #7 Del Skrevet 22. februar 2011 Det skal fremkomme av skriftlige lønnsvillkår om de følger tariff, eller dere kan ringe lo og høre om bedriften har forpliktet seg til tariffavtale. Forskjell på de to... Ellers er det erfaring som teller mest. Noen bedrifter gir kun uttelling for erfaring etter fylte 18 eller 20, noe jeg selv synes er bulls***. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 22. februar 2011 #8 Del Skrevet 22. februar 2011 Hm, jeg jobber i butikk, og da lurer jeg på om jeg har litt lite altså Jeg har jobbet i samme butikken i 1,5 år, og har også 5 års erfaring fra dagligvare fra tidligere, pluss diverse sommerjobber og helgejobber i kasse/butikk/kiosk Jeg er over 30. Hvordan kan jeg da finne ut hva jeg hadde hatt om vi fulgte tariff? (vi gjør ikke det, men jeg tror nok arbeidsgiver setter oss opp om han skjønner vi ligger langt under normalen) Hvis det er 100% stillinger du har hatt, ville du havnet på ca 150kr etter tariffen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 22. februar 2011 #9 Del Skrevet 22. februar 2011 Hvis det er 100% stillinger du har hatt, ville du havnet på ca 150kr etter tariffen. Jeg har 80-85 % husker ikke helt Men hva har det å si om man jobber 100% eller ikke? Skal ikke timelønna vere lik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #10 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg har 135 i timen. Jobbet i butikk i 3 år(ikke samme sted) 23 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrinepus Skrevet 22. februar 2011 #11 Del Skrevet 22. februar 2011 112,48 i timen, 80% stilling, jobbet der i tre år. Hatt samme lønna hele tida, ingen tillegg. Vi også gjør mye "jobb i jobben", jobber innen multimedia, med tunge løft, mye kundeservice, produktkunnskap og vasker hele butikken selv. Uten fagbrev og fulltid så er det ikke mye penger å hente i butikklivet gitt... Bedriften jeg jobber i følger en eller annen plan, men husker ikke hva den heter. Hadde vært fint å gått opp innen nå ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. februar 2011 #12 Del Skrevet 22. februar 2011 For noen utrolig dårlige svar det er gitt i denne tråden. For å få tarifflønn må det selvsagt være LO/YS-medlemmer i bedriften og når det er medlemmer er det også opprettet tariffavtale mellom bedriften/NHO og LO. Er det fagforeningsmedlemmer hos dere? LO forbundet for butikker er Handel og kontor. Meld dere inn der først som sist, så får dere alle de svarene dere trenger angående hva som er tarifflønn og minstelønn, etc. (samt meg god og konkurransedyktig innboforsikring inkludert i kontingenten). Velger dere å stå utenfor fagforening så er det et helt greit valg. Men da må dere også ta til takke med den lønnen deres sjef til enhver tid gidder å gi dere. Eller forhandle selv på egne vegne. Og da eksisterer det ikke noe slikt som minstelønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 23. februar 2011 #13 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg har 80-85 % husker ikke helt Men hva har det å si om man jobber 100% eller ikke? Skal ikke timelønna vere lik? jo, men når man regner ut erfaringen din (mye lettere å stave enn ansennitet(?) ) så ser man på om det har vært fulle stillinger. 80% teller vel med der, men hvis du f.eks hadde jobbet 20 t i uka hos forrige arbeidsgiver, hadde du bare økt et trinn for hvert andre år. Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #14 Del Skrevet 23. februar 2011 når det er medlemmer er det også opprettet tariffavtale mellom bedriften/NHO og LO. Stemmer dette? Det er vel opp til bedriften om de skal følge tariff eller ei, ikke de ansatte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 23. februar 2011 #15 Del Skrevet 23. februar 2011 jo, men når man regner ut erfaringen din (mye lettere å stave enn ansennitet(?) ) så ser man på om det har vært fulle stillinger. 80% teller vel med der, men hvis du f.eks hadde jobbet 20 t i uka hos forrige arbeidsgiver, hadde du bare økt et trinn for hvert andre år. Skjønner? Hehe, jeg trodde du mente den jobben jeg har nå, at den måtte vere 100% De andre jobbene har vert 100% (Altså ikke sommerjobbene og ekstrajobbene, men den jeg hadde i 5 år) Sorry for å "kuppe" tråden TS, men er nå litt i samme gata også Jeg har 140 kr timen, og vi er ikke organiserte. Men jeg vet at sjefen setter meg opp om han skjønner at jeg har for lite, for han er veldig opptatt av sånt Vil vi skal vere verdsatt for den joben vi gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #16 Del Skrevet 23. februar 2011 For noen utrolig dårlige svar det er gitt i denne tråden. For å få tarifflønn må det selvsagt være LO/YS-medlemmer i bedriften og når det er medlemmer er det også opprettet tariffavtale mellom bedriften/NHO og LO. Er det fagforeningsmedlemmer hos dere? LO forbundet for butikker er Handel og kontor. Meld dere inn der først som sist, så får dere alle de svarene dere trenger angående hva som er tarifflønn og minstelønn, etc. (samt meg god og konkurransedyktig innboforsikring inkludert i kontingenten). Velger dere å stå utenfor fagforening så er det et helt greit valg. Men da må dere også ta til takke med den lønnen deres sjef til enhver tid gidder å gi dere. Eller forhandle selv på egne vegne. Og da eksisterer det ikke noe slikt som minstelønn. Syntes du skal droppe å være så frekk jeg. Høres forresten ut som du prøver å melde folk inn i fagforeninga. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 23. februar 2011 #17 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Stemmer dette? Det er vel opp til bedriften om de skal følge tariff eller ei, ikke de ansatte? Hvis mer enn 30% eller 50% av de ansatte på en arbeidsplass er organiserte, kan man kreve tariffavtale med hjelp fra LO. Mange bedrifter velger å følge tariffen, men for at de skal være forpliktet til den, kan de ansatte komme med et krav. Bekken og Strøm er en av flere bedrifter som har gått i streik for å få tarifflønn, selv om de fleste heldigvis slipper å streike så lenge som de gjør. Være også obs på at i en kjede, kan man oppleve at bare noen butikker har skaffet seg tariffavtale, da dette ikke er noe som automatisk påvirker kjeden som helhet. Fant forresten oversikt over tarifftrinnene her. Endret 23. februar 2011 av kaprifolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2011 #18 Del Skrevet 23. februar 2011 Stemmer dette? Det er vel opp til bedriften om de skal følge tariff eller ei, ikke de ansatte? Det er opp til de organiserte ansatte å kreve en tariffavtale. Nekter bedriften dette har de ansatte rett til å gå i streik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2011 #19 Del Skrevet 23. februar 2011 Syntes du skal droppe å være så frekk jeg. Høres forresten ut som du prøver å melde folk inn i fagforeninga. Og hva var frekt med det? Synes du det er frekt å påpeke at det er fagforeningene som har fremforhandlet tariffavtaler, minstelønn og f.eks. den 5. ferieuken? Du står fritt til å melde deg inn eller la være. Men velger man å stå utenfor så er det frekt og grine over at bedriften ikke tilbyr tariffens minstelønn. Og jeg oppfordrer folk til å melde seg inn i en fagforening, jeg legger ikke skjul på at jeg synes det er den beste løsningen. Er det frekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 23. februar 2011 #20 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Forørvrig jobber jeg 50 % i butikk i tillegg til studiene mine, og tjener 148 i timen, er 25 år og har jobbet i butikk i snart 10 år.. men har ikke opparbeidet meg full ansinitet når jeg ikke har jobbet fullt, så har vel kanskje bare en snill arbeidsgiver som jeg har et godt forhold til da.. Innlegg redigert som ledd i rydding SportyShorty, mod Endret 23. februar 2011 av SportyShorty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå