Lille Ballerina Skrevet 19. januar 2011 #1 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) km Endret 29. september 2022 av Lille Ballerina 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 19. januar 2011 #2 Del Skrevet 19. januar 2011 TAKK for super tråd!!!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 19. januar 2011 #3 Del Skrevet 19. januar 2011 Slenger meg på med mine erfaringer jeg da Vogn: Vi har bare prøvd vogna vår, Simo duo og vi er storfornøyde! Lillegutt kan fremdeles bruke bagen og om han er våken så er det sånn brett bak slik at han kan sitte Kan også bytte til sportsdelen, men akkurat det synes jeg er litt tungvint for jeg får ikke til å bytte skyggen. Men ser ikke helt behovet for å bytte fram og tilbake så lenge vi for det meste bruker vogna til soving. Stelleprodukter: Vi har prøvd oss fram med veldig mye, men har endt opp med aloe vera-gel (så ren som mulig) på stumpen. Han har aldri hatt bleieutslett eller noe, også er det naturlig Bruker Neutral babyolje når han bader og må smøre ham med A-derma pga. antydning til atopisk eksem (heller føre-var her!) Lekegrind: Ser absolutt ikke behovet for det. Han trives godt på gulvet og utforsker hver cm av leiligheten. Begynte å åle seg fram da han var fem måneder og jeg mener at man ikke skal stoppe utviklingen (vil de åle seg frem, hvorfor sperre dem inne i en lekegrind?). Må jeg på do tar jeg ham med meg, og vi har litt leker på kjøkkenet til at han kan være der, litt til soverommet etc. Bæreutstyr: Hadde sjal da han var helt nyfødt, så en hjemmesydd meitai før jeg forelsket meg helt totalt i Ergo babyen vår! Mannen liker ikke å bære noe særlig, men han syntes det var kos i Ergoen da Stellebord: Har det billigste stellebordet fra IKEA (Sniglar) og har håndklær, kluter, gulpekluter etc. under Så har han egne skuffer til klærne sine Vippestol: Kjøpte først Carena sin, men etter kort tid kjøpte vi Baby Björn heller. Den er fantastisk! Han brukte den ikke så mye før vi begynte med mat da, men den er kjempefin når man skal begynne å gi barnet mat og det er for lite til å sitte i høystol! Nå sitter han også i vippestolen sin når han ser Barne-TV om kvelden. Jeg sitter ved siden av ham på gulvet, men han vil ikke sitte i fanget akkurat da Da koser han seg med flaska si med vann på og prater med mammaen sin når han har tid Babycall: Vi har NeoNate, og er kjempefornøyd. Greit med mange forskjellige kanaler om man har mange naboer Klær: Her går det for det meste i ull. Bruker mest Janus, Joha og Reflex sin ull. Hadde to Nøstebarn-bodyer, men de solgte jeg. Men vi har to selebukser fra Nøstebarn da som er veldig gode. Ellers så har vi masse strikkeklær også som blir brukt både inne og ute Ellers er det bodyer og joggebukser. Synes at det viktigste er at de har behagelige klær på seg, ikke at de er superkule. Hetter og dongeri blir ikke brukt her i huset Ellers er jeg enig om at kortermede bodyer ikke er noe tess, med mindre barnet har feber Pysjer uten føtter er også best. Her har det aldri fungert med bomull på føttene. Til og med i sommer gikk han med tynne ullsokker. Ammepute: Fin pynt Har selv veldig store bryster, men brukte heller en dyne å støtte ham opp med om jeg følte det trengtes Stelleveske: Det har vi ikke brukt noe særlig. Har Simo sin (ikke den enkleste) og synes den er grei Men en litt stor veske fungerer like fint. Babygym: Vi hadde en enkelt, men kjøte etterhvert en fancy en og angrer ikke et sekund på å ha brukt nesten 1000 kroner på det. Utstyr generelt: Her bruker vi flanellskluter til å ha hodet hans på. Har kanskje 12 stk. Gulpekluter kjøper vi på KID eller Name It, men de brukes for det meste som kosekluter her så derfor skiftet jeg ut de vi hadde kjøpt på Sparkjøp (når han skal ha dem med seg overalt liker jeg at de er litt fine...) Korthåret lammeskinn er supert Har det i senga, hadde det i vugga og har i vogna! Beste investering: Ergo-babyen! Noe annet vi ser på som investering er å gå på babysvømming. Det er dyrt, men absolutt verdt det Forskjellige leker som lillegutt elsker er vi også glad for å ha kjøpt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 20. januar 2011 #4 Del Skrevet 20. januar 2011 Vi arvet bleiebøtte og ammepute - begge deler har bare stått i en krok og støvet ned. synes det er greiere med en liten søppelbøtte på badet som tømmes hver dag og en sofapute/dyne/ sammenrullet teppe er helt fint å bruke som støtte ved amming. Jeg er strålende fornøyd med citycross vogna, men ikke så fornøyd med akta graco bilsete, men det duger til vi må bytte sete - det er stort og tungt, og smalt oppe ved hode. En helt enkel babygym har gjort nytten her også - babygymen var uinteressant allerede ved 4-5 måneders alder. SÅ det er ikke så lenge den er i bruk uansett. Beste investering er nok babybjørn vippestol - den gynger så fint. SÅ allerede fra de er ganske små sitter de og humper fint i den på egenhånd. Badebøtte - den er fantastisk å bade baby i fra nyfødt, vi bruker den enda. Er litt trangt nå, men hun sitter så fint oppi der - trenger nesten ike holde henne. Og yoga/teningsmatte - mye bedre å ligge å leke på enn et teppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 20. januar 2011 #5 Del Skrevet 20. januar 2011 Så fint at dere deler erfaringene deres Har også tenkt det ang klær at komfort må gå før stil... Men ang vogn, hadde vært spennende om dere skrev mer om hvorfor dere valgte den: bor dere i leilighet eller hus? Mye i marka eller i byen? Stor eller liten bil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 20. januar 2011 #6 Del Skrevet 20. januar 2011 Slenger meg på med mine erfaringer jeg og da Vogn: Vi har bare prøvd vogna vår, Bugaboo Cameleonog vi er storfornøyde! Bagen er blant de største på markedet og kan brukes lenge. Vogna er en utpreget byvogn, og passer best til asfalt-trilling pga de små svivelhjulene foran. Grusveier med litt småsingel kan gå greit, men er veldig tungt på veier med større singel. Dersom det likevel er nødvendig korte partier kan håndaket lett snus så man får de store hjulene kommer fremst, og da går det greit nok. Den er genial å trille på fortau, snur på femøringen og tar liten plass på bussen/trikken. Spesielt det siste har jeg lovpriset meg over MANGE ganger når det er trangt på bussen. Den er også blant de aller letteste vognene med sine 9 kg. Stort pluss for at man kan snu BÅDE håndaket OG bagen/sittedelen. Om vinteren kan man bruke vinterhjul som kjøpes separat, da blir den som en hvilken som helst annen 4-hjuling. Minus for litt liten handlekurv, og at sittedelen er litt kort. Den kan neppe brukes til ungen er 4 år, jeg synes uansett det er alt for lenge å bruke vogn, så det gjør ikke noe for oss. Jeg er heller ikke så fan av utseende, mens mannen elsker det. Positivt at man kan bytte trekk, og det finnes ulike skjermer for sommer/vinter med UV-filter osv. Minus for at regntrekket er stort og tar mye plass, vi har kjøpt et mindre universal-trekk og bruker det istedet. Stelleprodukter: Vi bruker minst mulig og han var rundt året før han fikk bleieutslett første gang (det er vanlig at de ikke har det i begynnelsen, så tror ikke det har noe med stelleprodukter å gjøre). Vi bruker sheabutter eller silulen sinksalve (som vi ble anbefalt i barnehagen) Til vask bruker vi tynne frottékluter fra Princess og Barnas Hus med vann og babyolje. Foretrekker de fra barnas hus, de er noe større og mykere. Til bad bruker vi kun babyolje, har bare prøvd den fra Neutral, og den er helt grei. Til ansiktet har vi brukt sebamed baby-ansiktskrem om kvelden i de tørre vintermnd, ellers ingenting. Det anbefales ikke å bruke kuldekrem, men heller en fet krem om kvelden. Lekegrind: Ser absolutt ikke behovet for det hos oss. Han trives godt på gulvet og utforsker hver cm av leiligheten. Vi har heller ryddet vekk det som han ikke får lov til å røre, og det som kan være farlig/skadelig for ham. Men kan forstå at de som bor i større boliger kan ha nytte av det. Bæreutstyr: Hadde elastisk sjal da han var helt nyfødt, så en Beco Butterfly II og en Babasling. Det som er mest brukt er absolutt Babaslingen og det elsastiske sjalet. Hverken jeg eller guten liker å bære lang tid av gangen, og babaslingen er perfekt til småbæring i butikken, på bussen osv. Becoen er veldig kjekk for å få til ryggbæring på egenhånd. Jeg synes bare det er upraktisk å ha han på ryggen på bussen osv, da må jeg jo stå,og han er for tung å bære foran. Babaslingen er absolutt ikke anbefalt til langbæring, det er alt for skjev belastning på skuldrene/ryggen. Så alt til sitt bruk, alt er vel brukt. Stellebord: Kjøpte en billig stellekommode på IKEA, men solgte det etter bare 6-7 mnd. Den ble litt liten til å ha klær og bleier i, og etterhvert foretrakk jeg å stelle på gulvet da gutten ble en mark. Kjøpte en større kommode til klær/bleier og steller nå på gulvet. Kommer til å gjøre det med nestemann også. Vippestol/høystol: Vi har aldri hatt vippestol, og følte aldri behov for det. Vi har Bloom Fresco (loft) som høystol og den kan vippes bakover sånn at den kan brukes fra nyfødt. Den gjorde det dårlig i forbrukerrådet test, pga at bøylen kan løsne nå man vipper den fram fra bakovervendt (spedbarnsposisjon). Det testen ikke tok hensyn til var at bøylen ikke skal brukes nå den er i spedbarnsposisjon, så jeg synes testen konkluderer på feil grunnlag, de følger jo ikke instruksjonene. Vi valgte den stolen fordi den er en av få som kan brukes til bord i barhøyde som vi hadde da ungen kom. Pluss for stilig design og at den kan brukes fra nyfødt. Lillegutt har sittet sammen med oss til måltidene siden han var få uker gammel. Nå har jeg imidlertid sett at det er kommet et tillegg til tripptrapp-stolen som gjør at den også kan brukes fra nyfødt. Minus for at ungen ikke klarer å komme seg opp i stolen selv nå 18 mnd, og må løftes oppi, og det må vi nok fortsette med en stund til. I tripp-trapp stolen i barnehagen har han klart å sette seg selv lenge. Vi kommer nok til å kjøpe en tripp-trapp stol når neste kommer, så kan storebror få den, og den lille få Frescoen. Babycall: Vi bor bare på et plan, og har aldri hatt behov for det hjemme. Vi hører han uansett hvor i leiligheten vi er. Hos svigers har vi en fra avent som er super. Men den var dyr, kostet ca 1400. Vi ville nok ikke kjøpt den selv (svigers kjøpte) men merker kvalitetsforskjell på den og andre vi har hørt hos venner og kjente. Klær: Her går det for det meste i ull høst/vinter/vår. Om sommeren ble lillegutt for varm, selv om det påstås å skulle være svalende. Har en del fra Troll, Joha, petit bateu, nøstebarn og name it sin ull. Foretrekker de som kan vaskes i maskin på 30/40 grader. Det sies at ubehadlet ull ikke trengs å vaskes så mye, bare lufttørkes. Min erfaring er at til de minste stemmer ikke det. Gulp og sikkel må vaskes av, og det hjelper ikke å bare tørke det av. Men vi har to selebukser fra Nøstebarn som er veldig gode, og pysjene derfra er supre. Ellers så har vi masse strikkeklær også som blir brukt både inne og ute Ellers er det bodyer og ullstrømpebukser. Synes at det viktigste er at de har behagelige klær på seg, ikke at de er superkule. Hetter og dongeri ble ikke brukt da han var baby, men etter at han rundet året er det litt mer av det. Favorittplaggene om vinteren er ull fra spesielt bodyene (som varer leenge) og longiesene. Bodyene har vi brukt fra 3-4 mnd bare og bruker fortsatt samme, nå som trøye (body-delen kneppes av). Tipper vi kan bruke de neste vinter også. Balaclavaen er også flittig brukt. Denne ulla er litt tykkere enn de fleste andre, sånn at det holder med bare det laget inne. Jeg synes f eks joha-ulla er litt tynn til å bare ha det på, mens det er for varmt å ha en genser over. Ullvest har også blitt flittig brukt her pga samme problemstilling. Ellers er jeg enig om at kortermede bodyer ikke er noe tess til de aller minste barna, men fra 7-8 mnd er det fint om sommeren, og når babyen har feber Pysjer uten føtter er også best, de varer lenger. Av merker likte jeg Polarn og Pyret og name it da han var baby, de hadde best passform og kvalitet. Name it er lang og smal i modellen, noe som passet min gutt med lang rygg. H&M sine var brede og korte og dårlig kvalitet. Cupus var helt ok, men ikke noe mer, dårlig utvalg synes jeg. Lindex har noe bedre kvalitet, og har spesielt fine joggebukser. Og de har dessuten større utvalg i unisex-farger. Polarn og Pyret har veldig god kvalitet, men er litt dyrere enn de andre. Ammepute: Fin pynt Har selv veldig store bryster, men brukte heller en dyne eller annen pute å støtte ham opp med om jeg følte det trengtes Synes ammeputa var for stor til å ha liggende fremme, og da ble det til at jeg sjelden hentet den frem. Stelleveske: Det har vi ikke brukt noe særlig. Hadde en fra skip hop og synes den var grei Men en litt stor veske fungerer like fint. Babygym: Vi fikk en kjempefin en i gave, men den ble ikke veldig mye brukt, pjokken var ikke så interessert. Solgte den videre, og kommer ikke til å kjøpe til nestemann. Utstyr generelt: Vi fikk en gulpeunge og trengte maaange gulpekluter. Kjøpte fra name-it og jysk. Har sikkert 40 stk, men pakket bort over halvparten da han sluttet å gulpe så mye. Men brukte de til alt mulig rart. La under barnet ved amming for å unngå søl når det var mye melk, under hodet i sengen og vogna, osv. Farget mine, da de hvite ble raskt stygge. Gulp og sikkel er hardt for tøyet og etterlater gule flekker som er vanskelig å vaske bort. Var veldig kjekt å ha på stellematta også, så slapp man å vaske hele håndklet om det kom søl der. Korthåret lammeskinn er supert Har det i senga, hadde det i vugga og har i vogna! Beste investering: Bodyforlenger, genialt å ha for å få tøyet til å vare lenger. Spesielt dyre ullbodyer. Og veldig kjekt når du oppdager at bodyen egentlig er blitt for liten ETTER at du har tatt den på ungen, så slipper du å ta den av igjen for å bytte til større. Høystolen som gjorde at han kunne sitte sammen med oss ved matbordet fra nyfødt. Hadde nok vurdert stokke sitt alternativ om det fantes da lillegutt kom, og vi ikke trengte stol i barhøyde. Troll Bedside crib. Denne er genial, nattamming gik som en drøm, og gutten sov godt ved siden av meg. Om smokken datt ut var det bare å dytte den inn nesten uten å våkne. Brukte den til pjokken var 7-8 mnd. Pluss for at den har hjul, om dagen trillet vi den ut i stua. Minus for at det ikke finnes løsning for å feste til sengen. Vi løste det greit med reimer, for å bare låse hjulene føltes overhodet ikke trygt nok. Skulle vært mer friksjon i hjulene hvertfall. Uro, over stellebodet. Vi fikk det i barselgave og pjokken elsket den da han var mindre. Alle strikkaklærne vi har fått. Spesielt hjemmestrikkede sokker, votter og klær i alpakka ull. Til mor: Brystpumpe: Jeg brukte en manuell fra avent og den var grei til mitt bruk, men kunne kanskje ønsket meg en elektrisk hvis jeg skulle pumpet noe mer. Anbefaler veldig å se an behovet før man går til anskaffelse av noe som helst. Amme-bh: Har flere, min absolutte favoritt er Bravado seamless. Den er sikkert den styggeste av utseendet, men absolutt mest behagelig. Det samme sier en venninne jeg anbefalte den til. Den er dyr, men verdt prisen. Lindex har og greit utvalg. H&M sine er forferdelige. Amme-innlegg: av engangs foretrakk jeg libero eller avent sine. Men foretrakk aller helst i bambus som kan brukes flere ganger. Hjemmestrikkede i ull for varmen. Amme-singlet: For meg var det et must. Vet mange føler det ikke trenger det, og bare drar opp genseren, det likte ikke jeg. De fra H&M var gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 20. januar 2011 #7 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg slenger meg også på her (jenta vår er 14 mnd nå): Vogn Emmaljunga City Cross. Vi elsket også city bagen, brukte den som seng om natten også, men sportsdelen er jeg IKKE fornøyd med, og vi har også fått fikset småting på understellet flere ganger. Reperatøren sier at det er vanlige skader som vi rapporterer, som mange opplever. Nå er vogna skeiv og skakk og vil ikke holde til en unge til. :-( Stelleprodukter: Vi bruker kun zinksalve (den i gul emballasje fra apoteket), og veldig sjelden. Hadde kjøpt inn mye stæsj (kremer, shampoer, oljer) men ikke brukt det noe særlig. Hun er heldig og har fin, sterk hud ser det ut til. Lekegrind: Har vi ikke, og ikke behov for. Hun brukte lang tid på å lære å krype, og har ikke vært så veldig mobil. Liker best å sitte i ro på gulvet og bla i bøker. Bæreutstyr: Jeg ville virkelig bli en "bærer". Kjøpte Moby Wrap sjal, men hun nektet å ligge i det. Solgte det igjen. Kjøpte Ergo bæresele, men hun holdt ikke ut mer enn 10 min om gangen. Den gamle baby bjornen som vi hadde arvet (og jeg ikke ville bruke), derimot, elsket hun. Så vi endte opp med å omtrent bare bruke den, hun ville sitte der og se framover. Nå er det meis som gjelder (50 kr på loppis). Stellebord: Stellematte av skomgummi (med kanter) oppå vaskemaskina. Genialt og billig og plassbesparende. Vippestol: Vi fikk låne en, men hun likte seg ikke der. Så vi har ikke brukt det. Babycall: Unødvendig hos oss (vi har ikke så stor leilighet, så vi hører henne lett uten). Klær: Kjøpte veldig mye før hun kom til (morsomme bodyer med fine mønstre etc) men endte opp med å bruke noen få bodyer av ull stort sett hele tiden. Bodyer med kort arm har vi heller aldri brukt. Nattdraktene MÅ ha fot hos oss, for hun blir ofte kald på føttene om natta. Sokker sparker hun bare av seg. Vi bruker nøstebarn sin av ull. Det er mitt favorittplagg til henne (er ikke like fornøyd med alt fra Nøstebarn). Ammepute: JA, viktig redskap hos oss. Stelleveske: Bare en tilfeldig bag, fungerer fint. Babygym: Ikea Beste investering: Enig med TS om at mitt nye kamera har vært SÅ bra å ha. Speilrefleks med innebygd videokamera. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte det før hun var 3 mnd. De første bildene av henne er IKKE så fine, med mitt billige digicam... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 20. januar 2011 #8 Del Skrevet 20. januar 2011 Beste investering: Bodyforlenger, genialt å ha for å få tøyet til å vare lenger. Spesielt dyre ullbodyer. Og veldig kjekt når du oppdager at bodyen egentlig er blitt for liten ETTER at du har tatt den på ungen, så slipper du å ta den av igjen for å bytte til større. Fantastisk dings! Dette har jeg aldri sett før! Takk for tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stortsettglad Skrevet 20. januar 2011 #9 Del Skrevet 20. januar 2011 *mine innlegg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #10 Del Skrevet 20. januar 2011 For vår del har babygymmen vært kjempeviktig, og blir brukt i mange timer hver dag, han er 5 mnd. Ammeputen derimot blir ikke brukt. Av stelleprodukter fungerer babyolje fra matbutikken og våtservietter helt fint Aldri hatt noe hudproblemer. Vi har også Malm-kommode fra IKEA med stellematte på, helt genialt! Har lyst til å tipse IKEA om at de kan lage matter som passer oppå, syns nemlig matten begynner å bli litt kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 20. januar 2011 #11 Del Skrevet 20. januar 2011 Så god idé! Her kommer våre erfaringer. Vogn: Vi har Bugaboo Cameleon som hovedvogn. Har vært strålende fornøyd med den. Som Flickan skriver er det nok på mange måter en byvogn, men ved å sette på vinterhjulene er den super også på ujevnt underlag, som stier og grusveier. Ellers er jeg stort sett enig med Flickans vurderinger. Lillejenta blir straks 2 år, og dette er nok den siste vinteren hun kan bruke vogna. Hun er lang for alderen, men ikke spesielt lang i ryggen. Vi har også en Bugaboo Bee (gammel modell), som vi kjøpte på våren i fjor. Dette er en super trille! Også den får stort pluss for at den kan snus (dog ikke fullt så enkelt som Cameleon), og den er liten, lett og praktisk å ha med seg rundt. Dog er den rimelig ubrukelig på norsk vinterføre. Vi har pakket den bort for vinteren, men den er nok kjekk som kjøpesentertrille. Vi bruker som regel bæretøy i stedet. En annen fordel med dennne trillen er at ryggen kan legges helt ned. Har vært så heldig å få overta en softbag fra noen naboer, som passer utmerket i Bee-en. Så sånn sett kan vogna brukes helt fra fødselen av. Bee er hakket lengre i ryggen enn Cameleon, og så vidt jeg har forstått er den nye modellen enda litt lenger. Stelleprodukter: Vi bruker også minst mulig. Frem til nå har det stort sett gått i badeolje og litt bleiesalve (en sjelden gang) fra Burt's Bees. Vi bruker tøybleier og må tenke litt på at bleiesalven fungerer med tøy. Etter at lillejenta fikk litt mer hår, har vi også brukt litt shampo. Har prøvd et par forskjellige, alle uten parabener og SLS. Etterhvert har vi hatt behov for litt krem til ansikt og kropp, da hun har tørr hud. Også her har vi valgt produkter uten parabener. Til vask har vi Cheeky Wipes (kan fint fikses på egenhånd med plastbokser og kluter), da vi ikke har plass til stelleplass på badet. Samt et lass med flanellkluter. Har sydd et lass med frottékluter til bruk i barnehagen, også. I tillegg har vi haugevis med brettiser som brukes til alt fra bleier til gulpekluter til stelleunderlag. Supre! Lillejenta var gulpebaby, så det gikk med mange sånn i døgnet de første månedene. Lekegrind: Vi har ikke hatt behov for lekegrind til lillejenta, men kommer til å vurdere om det blir et behov når mageboeren kommer til. Bæreutstyr: Vi bærer masse, og har gjort det helt fra fødselen av. Hadde kjøpt inn elastisk sjal på forhånd, og det bar vi i fra vi kom hjem fra sykehuset. Etterhvert har jeg sydd flere meitaier og en ringslynge, alle mye brukt. I tillegg har vi en Manduca (mannens favoritt) og to vevde sjal. Vi har også en Babasling, men den passet ikke så godt til oss (tror meget mulig det handler om høyde - vi er høye begge to), så den har blitt liggende i bilen som nødbæretøy. Vi har også en del "bærestæsj", som bærejakke, bæreomslag, bakspeil til bæring på ryggen (), osv. Jenta vår hadde dessuten hoftedysplasi, og vi fikk tillatelse fra sykehuset til å bære i noen timer hver dag uten Frejkas pute. Stellebord: Vi har et Brio-stellebord på hjul (erstattet plasthjulene som fulgte med med kulelager-hjul fra Clas Ohlson) som ble kjøpt inn med tanke på planløsningen der vi bodde da lillejenta ble født. Der ble stellebordet trillet rundt et hjørne så vi hadde vasken på badet tilgjengelig. Vi bruker fortsatt dette stellebordet og er godt fornøyd med det, men var på Ikea forrigedagen og handlet inn to Malm-kommoder (på tilbud ) som skal brukes som stelleplass mtp ny baby. Dette hovedsaklig fordi vi vil trenge mer oppbevaringsplass til klær, bleier og lignendne med en baby i hus, selv om vi håper at lillejenta slutter med bleier før den tid. Vippestol/høystol: Vi har en Babybjörn vippestol, som vi brukte en del de første månedene. Kjekt å kunne sette lillejenta der mens jeg gikk på do, dusjet e.l. Har også en Bumbo som vi fikk i gave, den var heller ikke så dum til sitt bruk da hun ble litt større. Ved bordet har vi Stokke Sitti, som vi har vært godt fornøyd med. Hun satt godt i den fra hun satt selv, dvs ved ca 5 mnd. Babycall: Kjøpte vi da vi flyttet fra leilighet til rekkehus. Har vært god å ha. Denne har vi. Klær: Vi bruker hovedsaklig ull (sen) høst, vinter og (tidlig) vår. Har litt av alt når det gjelder merker. Ulla vår er gjerne litt stor i størrelsen, siden vi bruker tøybleier som må få plass inni. Nå går det mest i gensere/trøyer og strømpebukser eller longs. I tillegg bruker vi ull som sperrelag over bleiene. Av merker har vi hovedsaklig Joha, Nøstebarn, Janus, Nameit, POP og By-Torinn. Samt litt hjemmesydd ull (metervare av merinoull kjøpt hos finske Myllymuksut) og mye hjemmestrikket. Lillejenta er varm av seg, som meg, og ingen av oss klarer ull når det er varmt. Så om sommeren går det i bomull. Her har vi også litt av alt, og en del hjemmesydd. Men jeg er glad i Lindex og POP på kjøpefronten, både pga modeller og passform (lillejenta har til dags dato aldri hatt på seg en olabukse eller andre bukser av stivt stoff), og pga farger. Synes f.eks. H&M er fryktelig kjønnsdelt i fargene, og jeg får litt hetta av for mye rosa og Hello Kitty. Men det er meg. Syr også en del, og har strikket litt i bambus. Deilig og svalt sommerstid. Ammepute: Brukte vi mye. Vår er fra Mothermade eller noe i den duren. Var opptatt av at jeg ville ha en uten "knirkefyll" (isoporkuler), og at det skulle være løst trekk på den. Jeg har store pupper, og syntes den ga god støtte. Stelleveske: Har ikke vært helt fornøyd med de vi har hatt - Bugaboos av den gamle typen, og en Fleurville. Har solgt Bugabooen, og Fleurville-en er jeg ikke sikker på hvor er. Brukte heller en stor "vanlig" veske, som fungerte fint både med vogn og ved bæring. Babygym: Kjøpte en brukt som var veldig populær den tiden den var aktuell. Var opptatt av at det skulle være mulig å bytte ut lekene som hang på, og det var veldig kjekt i praksis. Utstyr generelt: Vi kjøpte ullmadrass, og har ikke angret et sekund! Veldig god! Nå har lillejenta fått fibermadrass med overmadrass av ull til juniorsenga. Lunt og godt, og litt lettere å vaske enn et lammeskinn. Hadde dog lammeskinn også, som vi brukte i den arvede kurven vi hadde i stua de første månedene. Har også lammeskinn i vogna. Er veldig fornøyd med at vi valgte badebalje på stativ fremfor stellebord med badebalje. Ammemadrassen var kjekk å ha den første tiden, siden vi samsov og var litt bekymret for å rulle over henne. (Det var aldri noe problem, men godt for vår mentale trygghet, tror jeg.) Lekematte - god å ha på gulvet den tiden hun lå stille på gulvet. Lunet godt. Populær i forbindelse med turning nå - hun øver på å stupe kråke. Tøybleiene har vært en ubetinget suksess for vår del. Av bilseter har vi vært opptatt av at de skulle være bakovervendte. Nyfødtsetet vårt var MaxiCosi Cabrifix med isofix-base, og nå sitter hun i BeSafe Izi Combi X2. Kunne like gjerne kjøpte et rent bakovervendt som sete nummer to, men det hadde de ikke da vi kjøpte. Diverse leker - favorittene det første året var fra Lamaze. Beste investering: Bæretøy i alle former og fasonger. Til mor: Brystpumpe: Hadde en Medela Swing som jeg var veldig glad for å ha i hus den første tiden. Pumpet et måltid innimellom, for å avlaste såre brystvorter. Kjekk å ha også senere. Amme-bh: Har store pupper (britisk størrelse 32HH nå - 70J?), og for meg var Freya sine amme-bher det beste. Kjøpte en med spiler fra Change mot slutten, men var bare sånn måtelig fornøyd med den. Amme-innlegg: Brukte aldri engangs. Kjøpte noen med ull på ene siden og bambus på andre, de var supre på vinteren. Sydde også et lass med ammeinnlegg av PUL (brukes som sperrelag i tøybleier) og bambus, de var favorittene. Også hadde jeg noen fra Imse Vimse som var greie nok. (Nevner i samme slengen tøybind og -truseinnlegg. Meget mulig min beste investering i forbindelse med fødselen. Så mye mer behagelig enn engangs under renselsen!) Ammeklær: Hadde noen singletter fra H&M som jeg sov i, og etterhvert en del fra Boob. Likte mye bedre patenten på Boob sine plagg enn H&M sine. Det var det jeg kom på i farta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 20. januar 2011 #12 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Mine erfaringer fra småbarnstiden, lillegutt er 16 mnd. nå. Vogn: Er til tider kjempefornøyd med vogna vår, til tider litt irritert. Vi har Emmaljunga Duo Edge. Den er genial på vinterføre, store lufthjul som flyter oppå snøen. Den er god og stødig, men bakdelen er at den er stor og tung. Jeg fikk for meg at det var veldig viktig med stor bag, men når lillemann nektet å ligge i den fra han var ca 5 mnd ble det så vi skiftet til sportsdelen tidlig. Har gått lange turer med den, men det er den egentlig litt for tung til (fordelen er at det er god trening ) Supplert med en trille (chicco, kjempebra) til bruk i sommerhalvåret og i kjøpesenter etc. klarer vi oss fint (men skulle ønske meg en som fungerte i litt ulendt terreng, om det finnes.) Stelleprodukter: Har brukt veldig lite. Noe fra babyline og libero, og vært fornøyd med det i den grad det har vært nødvendig. Vasker stort sett ungen med vann vi, i den grad han blir vasket. Neida. Joda. Lekegrind: Har ikke hatt plass. Kunne sikkert vært greit siden han var/er svært aktiv, så kunne jeg gått på do uten problemer f.eks. Men ser for meg at han ville hatet å være i den ganske fort uansett. Bæreutstyr: Jeg ville også gjerne bli en bærer, men det ble ikke helt slik. Hadde elastisk sjal da han var nyfødt, der nektet han å ligge. Har en Manduca, som var kjempegrei å ha med på flyplass f.eks, men jeg greier ikke å få han på ryggen på egen hånd siden han ormer rundt, så den har blitt lite brukt. Vi har også en bæremeis som han foreløpig har nektet å sitte i, men håper den blir mer brukt etterhvert. Stellebord: Stelletopp på vaskemaskinen. Har fungert helt strålende for oss. Vippestol/høystol: Hadde en babybjørn vippestol, den ble ganske mye brukt. Han sov litt i den som liten, og satt i den og lekte, fikk mat osv. Måtte ta den vekk når han begynte å bruke den som klatrestativ. Ved bordet sitter han i Tripp Trapp, er veldig fornøyd med den. Fint at det finnes seler så vi kan hindre ungen i klatre opp på bordet. Babycall: Har en Supernova, tror jeg det er. Ble brukt en del da babyen sov på verandaen og når vi er på steder der han sover litt unna oss. Har fungert helt greit den. Klær: Vi har en varm liten gutt, så ullbody har stort sett vært for varmt eller bare ikke nødvendig. Men ellers går han i ull da, ullbukser og ullgensere folk har strikket til han er veldig satt pris på. Omslagsbodyer var et must lenge. Har kjøpt det meste på lindex og Name-it, har vært bra kvalitet og passform. Polarn O Pyret også veldig bra, men dyrt. Kortermede bodyer ble mye brukt om sommeren (og da vi var i spania) fra han var 8-9 mnd, men de vi hadde i mindre størrelser ble ikke brukt. Ammepute: Ble litt brukt, men syntes det var enklere å støtte opp med litt faste sofaputer, så egentlig et unødvendig kjøp. Stelleveske: Kjøpte med en stor fra Emmaljuga som matchet vogna, men går fint med en stor veske. Babygym: Vi fikk en helt grei en fra Bellino, ble mye brukt i noen måneder, men hadde gått like bra med den fra ikea vil jeg tro. Vi hang stort sett opp elefanten hans (Eddie the Elephant fra Lamaze), den elsket han, anbefaler veldig leker derfra til babyer. Utstyr generelt: Vi hadde også et lass med gulpekluter, brukte sort sett de fra Name-t. Hadde sikkert 50-60 stk, litt i overkant, men det ble brukt absolutt hele tiden, under hodet når han sov eller lekte, når jeg ammet, til å tørke opp gulp, sikkel, osv. Bilstol: Vi hadde Brio sin som spedbarnsstol, den var kjempegrei og lett å ta ut og inn, brukes med base i vår bil, men kan også sikres uten (kjempegreit å ha med i taxi eller andre biler.) Da han ble lei av å være i den og ville se mer kjøpte vi ny, da Akta Graco Duologic, fordi den får plass i vår lille bil. Er veldig fornøyd med den, men vi har kjøpt den gamle varianten der man må bruke basen for å sette den fast i bilen. Skulle ønske vi hadde kjøpt den nye, og dermed kunne brukt den også i taxi etc. Den kan også brukes helt fra nyfødt, så skulle jeg valgt nå ville jeg kjøpt den med en gang. Beste investering: Stemmer også på Troll Bedside Crib. Var genialt å kunne ha han så nærme uten å faktisk ha han oppe i senga. Vi hadde den stående klemt mellom en hylle og vår seng så den ikke kunne flytte på seg. Leke hengt opp over stellebordet. Gutten gliste hver gang han så den. Lamaze-leker. Til mor: Brystpumpe: Enig innkjøp må ses an, selv om det kan være greit med enkel tilgang hvis man trenger den tidlig. Jeg hadde først avent sin manuelle, kjøpte den elektriske etterhvert. Mye bedre med elektrisk hvis man pumper en del, men kan jo være unødvendig også. Amme-bh: Brukte fra HM og Lindex. Lindex sine var absolutt best, men HM fungerte også helt greit på mine relativt beskjedne pupper. Amme-innlegg: Jeg brukte libero sine engang under ullinnlegg. Sikkert best å ha ull inn mot huden, men enklere med engangs. Amme-klær: For meg var dette veldig nødvendig, liker ikke å dra opp genseren. Men syntes det var kjempevanskelig å finne bra ammetøy til en saklig pris. Kommer til å hamstre alt jeg finner neste gang jeg skal amme. Endret 20. januar 2011 av Alice i Eventyrland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #13 Del Skrevet 20. januar 2011 Her er mine erfaringer som tvillingmamma. Behovene er nok litt annerledes når man får to på en gang Vogn:Valget falt på TFK TWinner Twist. Den er lett å trille siden den har svingbare hjul. Jeg synes det var dumt at man ikke kunne ha ungene mot meg når vi satt på sportsdelen, men de stortrives ved å sitte fremover og se verden så da får jeg svelge den kamelen. Lekegrind: Her har lekegrinen vært et must. Jeg har et sted å sette den ene babyen når jeg skal f eks ta en bleie på den andre. Da er jeg trygg på at den som er i lekegrinden ikke skade seg. Etterhvert har vi kjøpt en Park a Kid lekegrind og laget en liten lekeplass i stuen hvor de to koser seg og leker med hverandre. Bæreutstyr: Bæring er ikke aktuelt for oss, men vi har to babybjørner som vi bruker dersom vi skal gå i ulendt terrend i en kort avstand. Stellebord: Vi har en vanlig kommode som er litt dyp så vi får hele stellematten på. Vippestol: Vippestol har vært en nødvendighet i fht mating. Da kan jeg mate begge to med en flaske i hver hånd for å ikke bruke hele dagen på mating. Klær: Omslagsbodyer i ull ble mye brukt i starten. Vi fikk mye like klær, men når vi begynte å kjøpe klær selv benyttet vi oss mye av ta 3 betal for 2 på Lindex. Klærne har OK kvalitet. Ammepute: Jeg hadde Cozy Fix ammepute som jeg festet med beltet som sitter på ammeputen. Da la jeg begge til puppene. Den ene lå stødig mens jeg la den andre til. Etterhvert ble den for liten, da fikk de mat fra flaske. Babygym: Vi har vært fornøyd med Fisher Price sin. Den er litt stor så det var plass til begge under den. Utstyr generelt: Gulpekluter er et must. Flasker: Vi kjøpte Dr Browns flasker for å unngå to med magevondt i den grad vi kune unngå det. Det er litt mer å vaske med tanke på rørene i flaskene, men det var det verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 20. januar 2011 #14 Del Skrevet 20. januar 2011 Flott tråd! *mine innlegg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 20. januar 2011 #15 Del Skrevet 20. januar 2011 Og her er da mine erfaringer etter to barn, minsten er bare 5 mnd men Vogn: Vi har bare hatt en vogn, Teutonia Prestige m/fashion bag og lufthjul. Veldig fornøyd med vogna, den er ikke for tung, lett å slå sammen, er lett å trille på all slags føre pga lufthjulene, har vendbart håndtak og man kan snu sittedelen om man ønsker. På minussiden så er det litt trangt å komme til kurven og endel synes den er litt kort i ryggen (jeg har ikke noe problem med det til min 2-åring). Fashionbagen er dog litt liten, til snuppa som er født i desember så gjorde det ingenting siden vi sluttet med vinterpose i mars/april, men til lillebror som ble født i august så passet den aldri etter man trengte vinterpose (ikke noe stort problem for oss siden vi knapt har brukt vogn til babyen denne gangen) Vi bor ikke i en stor by, bor i 1. etg og oppbevarer vogna i gangen og har sjelden behov for å ha med vogna i bilen. Reiser noe kollektivt, men prøver å unngå å ta med vogn når vi gjør det. Stelleprodukter: Minst mulig! Har brukt Coop Änglamark-serien (som har kommet godt ut i test hos Grønn hverdag), i starten kun badeoljen, men etterhvert også shampoo (har en fuktighetskrem stående som sikkert har gått ut på dato, for den har vi ikke hatt behov for). Ellers så er Inotyol supert ved sårhet, bare smøre på om kvelden og dagen etter er det fint igjen. Vi bruker kun klut og vann/olje ved stelling. Har med meg tørre kluter og alltid vann på flaske hvis jeg er et sted uten stellerom. Lekegrind: aldri sett poenget med. Bæreutstyr: Kunne ikke overlevd uten! Vi bærer mye, siden barna er såpass tette og jeg ikke ønsket søskenvogn så triller jeg storesøster i vogn, mens jeg har lillebror i bæretøy. Med snuppa brukte jeg bare elastisk sjal i starten, og gikk over til meitai og vevd sjal etterhvert. Nå sist brukte jeg mest en tynn silkeslynge (er veldig greit å bare dra over meg og babyen når han hadde sovnet på brystet mitt) og Lupita meitai med sjalstropper :rødme: Og nå som han er 5 mnd bærer jeg mest i meitai og vevd sjal. Stellebord: Vi endte opp med en heimsnikra variant m/stellematte oppå for å få plass på det ørlille badet vårt. Har en sammenleggbar badebalje fra Flexibath, super når man har trangt bad. Vippestol: Til førstemann savnet jeg det aldri, men når man skal stelle to barn på morgenen så er det supert! Lillebror har også vært mye forkjølet siden han var liten slik at han ble tett i nesen når han lå flatt, dermed var vippestol en bedre løsning under stell av storesøster etc. Vi har en Babybjørn vippestol, kjøpt på loppis for noen usle tiere Babycall: Vi bor i leilighet på et plan og trenger det ikke, men har en som ble kjøpt i all hast da vi skulle til foreldrene mine som har soverom i 2. etg - billigste Phillips var eneste som var å oppdrive under 1200 kr, den anbefales ikke (men gjør jobben når vi trenger den). Klær: Her bruker vi bare myke klær, minst mulig stive stoffer og ufornuftige passformer (hva i alle dager skal en baby med lommer i buksene?! http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_rolleyes.gif' alt=':roll:'> ). Bruker mest ull og har gjort det nesten hele tiden, august var ikke akkurat varm. Ulltøy er mer stretcy enn bomullstøy og varer derfor lengere (selv om det er forskjell fra merke til merke hvor stretchy). Er veldig glad i ManyMonths jeg og, har tre sett til storesøster som hun brukte hele fjor og som mest sannsynlig også passer neste år. Ribbestrikket ubehandlet ull (flekker setter seg ikke like godt og den kan luftes), men kan vaskes i maskin. Ellers så bruker vi mye Nøstebarn, Janus, Reflex (litt små i størrelsene) og Joha ++, liker klær med farge så jeg kjøper gjerne den ulla som ikke er lyseråsa eller babyblå/marineblå. Har også endel hjemmestrikket. På sommerstid så bruker vi endel bomullstøy eller ull/silke, ren ull synes jeg er for varmt når det er varmt (men på kalde dager så tar jeg gjerne på et lag med tynn ull under parkdressen, blir mindre klamt). Ullpysjer vokser de så fort fra, så da jeg fant ManyMonths soveposen var jeg lykkelig: vi brukte den fra vi kjøpte den ved 4 mnd til snuppa var 17 mnd (kun reservepysj mens den var i vask), og den ser like fin ut! Til lillebror har vi brukt den fra han var 5-6 uker. Vi har aldri brukt ytterdresser til babyer, ser ikke poenget siden babyen aldri skal ligge i snøen uansett, en god ulldress holder i massevis, feks en hjemmestrikket en eller ullfleecedress fra Nøstebarn Ønsker man å bære ute så er det kjekt med noe på beina, jeg er veldig fornøyd med Stonz (ikke kjøp de i str S, de er pittesmå). Sitter godt på foten og kan brukes ute før barnet kan gå. Snuppa brukte sine i barnehagen fram til hun begynte å gå da hun var 15 mnd. En dobbelthals kan også være greit (kan også strikkes ellers syes selv). Ellers så er det kjekt med bæreomslag eller bærejakke, men man klarer seg greit med en stor jakke (det brukte jeg med snuppa). Ammepute: Har en fra Pur Natur med dun som fyll (jeg liker ikke de som er fylt med slike kuler, de bråker), helt grei, men vanlige puter fungerer helt fint. Stelleveske: Er godt fornøyd med Gaia og ko, har hatt to typer og liker begge godt. Babygym: En enkel babygym er helt greit, lillebror på 5 mnd har allerede sluttet å bry seg om den Sovested: Jeg kan ikke lovprise slyngevugga vår nok! Den er fantastisk, begge ungene har sovet godt i den. Snuppa brukte den kun på dagen, mens lillebror har sovet i den på natta og siden han har vært så tett i nesen. Den er kjempegod, og siden det følger med dørklemme til den så kan man bruke den som reiseseng, kjempegreit! (den sendes frakt- og momsfritt fra Danmark). Snuppa brukte den til hun var 9 mnd, da var hun for lang rett og slett. Utstyr generelt: gulpekluter er kjekt å ha, vi har brukt de som bleier også, og stelleunderlag og håndduk og vaskefille og... de kan brukes til alt Name-IT, IKEA og Jysk har billige. Korthåret lammeskinn anbefales, vi har Nøstebarn i senga og et billigere et i vogna. Det er absolutt kvalitetsforskjell, så jeg anbefaler virkelig et skikkelig skinn i senga, feks Nøstebarn eller Kaiser Et Mor Signe-teppe/helseteppe i ull er kjempekjekt! Alle kan strikke noe så enkelt og vi har ikke brukt andre tepper! Anbefales Trenger ikke oppskrift eller Nøstebarnull (men den er veldig dryg), velg hva du vil ha, strikk på pinne nr6, legg opp 140-160 masker og strikk rettstrikk til du føler du er ferdig. Ellers så bruker vi tøybleier og er veldig fornøyd med det. Synes det fungerer veldig bra, miljøvennlig og ikke minst er det greit å slippe den ekstra søpla (vi måtte ha kjøpt oss større dunk om vi skulle brukt engangsbleier). Til mor: Brystpumpe: til snuppa kjøpte jeg elektrisk brystpumpe (Medela Swing) og brukte den mye siden jeg hadde overproduksjon og måtte pumpe endel. Jeg har ikke hatt behov for den denne gangen så jeg anbefaler at man ser det an litt på forhånd. (manuell brystpumpe var uaktuelt for meg å kjøpe siden jeg har hatt senebetennelse). Amme-bh: har stort sett bh-er fra Lindex, de er ikke vakre, men de duger. Amme-innlegg: bambusinnlegg med PUL-utside (slik at de er vanntette) er det jeg synes har fungert best. Ullinnlegg over er greit på vinteren. Amme-singlet: unødvendig. Jeg har kun brukt vanlig singletter under gensere og dratt opp genseren ved amming. Beste investering: bæretøy, uten tvil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 20. januar 2011 #16 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Ville bare også nevne noe vi ikke hadde, men som jeg savnet kjempemye og absolutt skal kjøpe neste gang: En sånn liten seng som blir "forlenger" av vår egen seng, til de første månedene før h*n lærer å sove alene og på eget rom. Kanskje det funker med vanlig sprinkelseng også, som man fjerner en side på? Vi arvet en massiv vugge, nemlig, med høye kanter, og slet skikkelig med å få henne til å sove, for hun våknet hver gang jeg løftet henne nedi den. Men vugga var jo arvegods, og besteforeldrene var så stolte av å se den i bruk..... Neste baby skal jeg bare amme i senga, og så lett rulle meg unna og flytte babyen (dra på et skinn?) bort til sin forlengerdel av senga. Så skal vi alle sove så godt hele natten igjennom! (hehe) Endret 20. januar 2011 av angara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 20. januar 2011 #17 Del Skrevet 20. januar 2011 For en fin tråd. Noterer iherdig ned alle tips og triks, for nå skal det utstyrsshoppes her i gården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 20. januar 2011 #18 Del Skrevet 20. januar 2011 En sånn liten seng som blir "forlenger" av vår egen seng, til de første månedene før h*n lærer å sove alene og på eget rom. Kanskje det funker med vanlig sprinkelseng også, som man fjerner en side på? Vi har tenkt å kjøpe ei enkel sprinkelseng fra IKEA og fjerne ene sida. Håper at det skal fungere slik du beskriver. Ellers er dette en super tråd for oss som trenger å samle erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 20. januar 2011 #19 Del Skrevet 20. januar 2011 For en fin tråd. Husker at jeg også var veldig i tvil da jeg gikk gravid første gang. Gutten vår er nå 19 måneder, og vi venter nestemann om litt over fire måneder Vogn: Vi endte opp med Maxi Csi Mura 4, og har vært veldig fornøyd. Den svinger på femøringen, er veldig god å kjøre, bagen er superromslig, og sportsdelen kan snus begge veier. Den negaitve med den er at den er litt tung, og jeg er ikke så veldig fornøyd med kalesjen til sportsdelen. Mn alt i alt ville vi ikke valgt noen annen vogn. Bilstol: Vi var egentlig aldri i tvil når vi skulle kjøpe bilstol, da vi hadde hørt bare positive ting om Maxi Cosi caprio med easyfix base. Og den er helt suveren. Som det neste setet valgte vi britax multitech, og det har også vært veldig bra. Stelleprodukter: Vi kjøpte inn en hel haug med gulpekluter og stellekluter, og har hatt bruk for hver eneste en av dem. Men nå skal det sies at vi fikk en gulpebaby, og var avhengig av å ha kluter overalt i huset, i bilen, i vesker osv Inotyol krem fra apoteket er veldig bra på bleieutslett. Vi har alltid brukt kluter ved bleieskift, så våtservietter har vi kun hatt i stellevesken. Vi har brukt unik sine (kjøpt på meny), parfymefrie, og de er sikkert helt greie. Neglesaks er kjekt å ha, og den kan være grei å ha allerede på sykehuset, da babyene ofte blir født med veldig lange negler, og klorer seg opp i ansiktet. Lekegrind: Vi fikk en lekegrind i gave fra besteforeldrene, med regulerbar bunn, slik at den ble brukt en del til soving i den første tiden. Senere var den grei å ha når jeg skulle støvsuge eller vaske gulv, men han likte egentlig bedre å leke på gulvet. Bæreutstyr: Har vi aldri brukt. Arvet en meitai, men brukte den aldri. Fikk låne en beco butterfly når vi skulle på ferie da poden var 1 år, men syns det var fryktelig tungt for ryggen. Likte den ikke i det hele tatt. Stellebord: Kjøpte et svart stellebord fra brio, med to hyller under. Det er veldig romslig, og ganske bredt, ikke minst. Syns de billige fra ikea er skikkelig skumle, fordi de er så små. Klart at man alltid skal passe godt på når babyene ligger der, men uhell skjer fort, og da er det trygt at stellebordet er stort syns jeg. Vippestol: Vi arvet en babybjørn vippestol, og den har vært nesten helt uunnværlig! Den ble tatt i bruk fra han var bare noen uker gammel, og han har storkost seg i den. Som noen over nevner er den også flott å bruke når man innfører fast føde, da ungene som regel er altfor små for høystoler. Babycall: Phillips Avent med DECT funksjon, den tar altså ikke inn andre babycaller. Ekstremt godt fornøyd! Har aldri opplevd så mye som et lite skurr, og begge enhetene er trådløse. foreldreenheten er trådløs, og oppladbar, med en meget god batterikapasitet, og den stasjonære enheten kan brukes på batteri. Klær: vi fikk en baby midt i sommervarmen, så her ble de kortermede bodyene også brukt masse. Omslagsbodyer er suverene, og jeg støtter også å bruke myke klær som er gode å bevege seg i. Vi er også veldig glade i ull, og har haugevis av bodyer fra Janus - de er ekstra stretchy, og de er sore i størrelsen. Jeg liker ikke reflex så godt, fordi de ikke kan brukes like lenge. Ellers har Nøstebarn masse flott, pysjen derfra blir brukt hver eneste kveld her i vinterhalvåret. Vasker den for hånd innimellom, men de skal ikke vaskes for ofte, bare luftes mellom bruk. Sparkebuksene derfra er kjempefine, og ullfleecedressen er kjempegod! Det koster mer, men jeg syns de er verdt hver krone. Ammepute: Arvet en, og hadde ikke klart meg uten tror jeg! Stelleveske: Arvet en sånn hard stelleveske fra baby bjørn, og den er egentlig helt ubrukelig. Kommer til å ønske meg en ny en før nestemann kommer. Babygym: Vi fikk en kjempefin babygym fra Fisher price i barselgave, og den har vært kjempepopulær. Men dyr og regnskaoglyder. Brystpumpe: Phillips avent elektrisk pumpe. Hvis man skal ha pumpe, anbefaler jeg absolutt en elektrisk en. Det går mye fortere, og er mye mindre slitsomt. Veldig kjekt å ha hvis man har overproduksjon, eller hvis man skal være borte fra babyen i noen timer. Jeg pumpet ut et lager og hadde i fryseren, og det var veldig deilig i ettertid. Beste investering: Lammeskinnet til senga fra Nøstebarn. Det er utrolig deilig. Gutten har sovet på det hver eneste natt siden han ble født, og det er med overalt hvor vi drar, på sydentur som til bestemor. Det vi ikke kjøpte forrige gang, men som vi kommer til å kjøpe nå er en bedside crib, til å ha på vårt rom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 20. januar 2011 #20 Del Skrevet 20. januar 2011 Denne tråden kan være grei å følge med i ser jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå