Gå til innhold

Kjertel i brystvorten

cypress

Anbefalte innlegg

I den ene brystvorten min har jeg en kjertel. Jeg har alltid hatt den, og har aldri tenkt noe på at det gjør noe at den er der. Den er helt hard, og litt mindre enn en ert. Den er litt vond å klemme på, det stikker liksom litt.

I det siste har jeg tenkt på at det kanskje er dumt at den er der, i forhold til at jeg ønsker å amme når jeg får barn om en 5 måneders tid?!? Jeg vet INGENTING om amming, så jeg vet ikke om dette vil bli et problem. Er det slik at babyen klemmer skikkelig til med leppene når den ammer?? I så fall kan jeg se for meg at det kan bli litt smertefullt?

Jeg tenkte å spørre legen om det også, for å høre om det er noe å gjøre med nå, eller om det er for sent å evt skjære den ut. :klø: Men det kan umulig skade å høre her også, om det er noen som har opplevd noe tilsvarende, og kanskje har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt tak i dette allerede nå.

I begynnelsen er det (for de fleste) dritvondt å amme! En baby suger hardt! Jeg prøvde meg en gang mens jeg gikk gravid med førstemann på å ta på en elektrisk brystpumpe. Jeg var sår i brystvortene og ville kjenne hvordan det kjentes. Det gikk i to sekunder før tårene sto i øynene og jeg ble noe skremt :ler: Lite visste jeg at det skulle bli mye verre med baby...

Jeg prøver ikke å skremme deg, bare å informere om at det kan være ganske smertefullt i begynnelsen. Jeg fikk lignende problemer som deg da jeg skulle amme forrige gang (nå er jeg gravid igjen). Ikke akkurat samme som deg, men noe lignende. Da babyen var noen mndr. gammel, utviklet jeg det jeg først trodde var en tilstoppet melkegang (som ser ut som en gulhvit prikk eller flekk på brystvorten). Så kom det en liten kul bak denne, som jeg spurte jordmor på helsestasjonen om. Hun visste ingenting... så jeg ble sendt til en ammeklinikk på et sykehus i Oslo. Innen jeg fikk time, var klumpen på størrelse med en halv ert, og det var vondt og problemfyllt å amme, det kunne virke som klumpen klemte igjen eller sperret for flere melkeganger (dem er det mange av). Babyen begynte å velge bort dette brystet, noe som resulterte i en stor og en liten pupp. Etter mye om og men ble jeg sendt til brystpoliklinikken på Riksen for å ta bilde. Følte meg lite høy i hatten da jeg første gang (av mange) gikk inn en stor bygning med et megaskilt utenfor hvor det sto KREFTSENTERET. Nå var klumpen blitt omtrent en cm i diameter, og etter mye om og men her også, skulle vi se det an... Klumpen krympet til slutt, men da var jeg nesten tom for melk og babyen var null interessert i dette brystet. Nå, over et år senere, er brystene mine fortsatt forskjellige i størrelse og jeg spør meg selv om jeg kunne gjort noe annerledes.

Det kan tenkes at du ikke vil få noen problemer med amming. Hvis kjertelsen din er som en klump, kan det også tenkes at den vil stenge for melken, slik det gjorde med meg. For meg opplevdes det slitsomt og stressende og kanskje unødvendig alt det jeg måtte gå gjennom. Fellesnevner i min historie, er hvor lite fagpersonalet vet. Så hadde jeg vært deg, ville jeg spurt helsesøster, jordmor, fastlege eller lignende om det finnes en ammepoliklinikk el. lignende i ditt område og prøvd å finne ut om de har noe erfaring med din situasjon.

Spør gjerne hvis du lurer på noe mer!

Jeg håper det blir helt problemfritt for deg å amme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!!!

Jeg har nå bestilt time hos fastlegen min, og skal dit på onsdag for å høre om han har noe greie på dette. Jeg visste ikke at det var noe som het ammepoliklinikk en gang, så det var veldig fint at du tok deg tid til å skrive litt om din erfaring!! Jeg bor i Oslo, så siden du skriver at det var her du var på undersøkelse, burde det være mulig for meg å reise dit, hvis fastlegen min mener jeg bør gjøre noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har fått god hjelp hos fastlegen :) Så vidt jeg vet skal alle de store sykehusene ha en ammepoliklinikk, evt. heter det en barselpoliklinikk. De har ansvaret for deg de første ukene etter fødselen, dvs. at det er her du henvender deg hvis du har spørsmål/problemer.

Jeg tok en ultralyd av brystet, det var veldig hjelpsomt. Ikke bare får du se størrelse og beliggenhet på klumpen, men du kan se om den klemmer eller sperrer for melkekanaler. Krysser fortsatt fingrene for at alt skal gå greit med ammingen for deg, når har du termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjertel ved brystvorten, og har ikke hatt noen problemer med ammingen. Hverken smerter eller at barnet ikke har klart å suge.

Jeg var hos lege og tok en celleprøve av denne kjertelen, men den var helt ufarlig.

Og jeg er ikke enig i at amming er vondt, det stemte hvertall ikke for meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...