Gjest Iril Skrevet 21. april 2010 #1 Del Skrevet 21. april 2010 Har ikke tenkt å begynne å handle inn ennå akkurat, men siden mannen blir student fra høsten av, må vi nok spare opp det meste vi trenger av penger i løpet av sommeren. Derfor tenkte jeg rett og slett å begynne å undersøke litt priser og sånn, og skrive et budsjett, så vi ikke plutselig sitter der og har feilberegnet totalt. Fant denne listen på mammanett, men lurer på om noen av dere som har erfaring med vinterbaby har noe å tilføye kanskje? Eller noen lure tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 21. april 2010 #2 Del Skrevet 21. april 2010 Ull er gull! Regulerer varmen, blir ikke kald om den blir våt og ikke minst: du trenger færre plagg siden ullklær er mer stretchy enn bomull (datteren vår er født i desember, da jeg fant fram ullklærne igjen i september så passet hun fremdeles str 60 i ull, bittelitt korte i ermene men ellers passet de, da var vi for lengst over på str 80-86 i bomullsklær). Ellers var jeg godt fornøyd med at svigermor hadde kjøpt en slik pose til å ha i bilsetet, greit å slippe å kle på den lille for mye når man skulle ut i kulden. Vi fikk også en bobledress i str 62, den ble ikke brukt, altfor tykk og klumpete og jeg så aldri poenget med den, i bilsetet så bør de ikke ha på seg for tykke klær, i vogna lå hun jo i skinnpose, når vi bar så var hun under jakka mi, så når skal man egentlig bruke slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 21. april 2010 #3 Del Skrevet 21. april 2010 Bør vi ha én pose til vogna og én til bilen, eller kan den samme brukes begge steder? Den i bilen må vel ha hull til selen i bilsetet. Bobledress ser vel ikke jeg helt poenget med heller, nei. Har du noen tips til nettbutikker som selger gode klær i ull? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 21. april 2010 #4 Del Skrevet 21. april 2010 Henger meg bare på her jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nienna Skrevet 21. april 2010 #5 Del Skrevet 21. april 2010 Vi hadde en god pose til bilen, som også ble brukt i vognen. Dun, faktisk. Var perfekt for vår lille jente, som vi sjelden har hatt mer enn ett lag ull på. Og nå når det er litt mildere i været, og hun stort sett har vokst ut av den posen (vi hadde liten vognbag så så ikke poenget med en diger vognpose) så passer den perfekt til å bare ha rundt bena. Noe vi fant veldig praktisk var en slags sovepose, so to speak. Jeg kan ikke for mitt bare liv huske hva det heter, men overdelen er som en helt vanlig genser, og det slutter som en for lang kjole som er sydd sammen i bunnen, men med hele ermer, og ikke slik som man knapper over skuldrene som de der pose-dynene. Den var i tynn ull og passet perfekt på kalde netter der dynen ikke heeelt ble varm nok, men masse tepper ble aaalt for varmt. Så på den lista på mammanett også nå, og kan ikke forstå hva i all verden man skal med jakke til en vinterbaby. Er man født på vinteren ligger man jo i vogna hele vinteren, og da holder det fint med en ekstra genser, eventuelt en ullgenser om det blir for varmt. Jakke høres bare upraktisk ut. Samme med utedress. Tykke klær, ja. Men når de skriver utedress så tenker jeg slikt som man putter ungene nedi før man setter dem fra seg i sandkassen. Ellers vil jeg bare kommentere de der laaange amme-delene man finner på slike lister. Ikke kjøp det først. Amme-bh kan være greit å ha på forhånd, og kanskje ett sett eller to med ammeinnlegg, men ammepute, ammemadrass, og fryseposer til morsmelk og gud vet hva er ikke noe poeng i å kjøpe inn før du vet om du trenger det. Ikke alle får til ammingen, uansett hvor hardt man prøver, og butikkene er der etterpå om man skulle se behovet likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 21. april 2010 #6 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg har lest at mange synes ammepute er greit selv om man ikke ammer. Stemmer ikke det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy28 Skrevet 21. april 2010 #7 Del Skrevet 21. april 2010 Ullklær, både inner- og ytterklær. Ikke bare er de gode for å holde varmen, men de er også mykere og lettere å kle på babyen. Babyer har en tendens til å krølle bein og armer og da forsvinner de fort oppi klærne og blir liggende som en klump, ulla sitter bedre sånn sett. Det eneste jeg har savnet er sånn bilstolpose, det hadde vært kjekt å ha. Soveskinn er lunt og deilig å sove på, både i seng og vogn (jeg putter det i bånn av vinterposen i kulden, og ellers er den standard i vogna bortsett fra på de varmeste dagene). Det er også bra for hodet til barnet for å hindre at det blir flatt. Til mor er gode ullinnlegg et must dersom du skal amme, og de må være store nok til å dekke hele brystet. Mine medium pupper har ullinnlegg på størrelse med pannekaker. Evt kan du strikke selv i babyull, da kan du også strikke et "belte" som går helt rundt brystet (sitte bedre). Brystbetennelse er ikke å anbefale, så fyll på med ull. Ammetopper fra Boob som en løfter opp og ned samtidig er også å anbefale, det er kaldt å dra ned eller opp hele genseren når det er vinter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nebula Skrevet 22. april 2010 #8 Del Skrevet 22. april 2010 Ull er gull ja... En av de tingene vi har brukt mest er en ulldress fra Janus (str. 60), har brukt den fra hun var en måned og den passer fremdeles (snart 5 mnd). Myk og god, perfekt i vognposen med ullundertøy under på kalde dager og nå brukes den kun med body under. Er uten hette så den er genial. Selv har jeg strikket et tykt ullteppe som jeg hadde over/rundt henne på kalde dager. Så vi hadde ikke pose i bilstolen og savnet det heller ikke. På kalde dager satte vi henne alltid i bilstolen inne og bilen var så og si alltid varmet opp. Regner med å bruke ullteppet i vogna sammen med soveskinn nå da vi snart kaster ut vognposen, strikker også et tynnere et som skal brukes når været blir ennå varmere. Kjøp også vogn som egner seg på vinterføre, vi brant oss litt der, men har kommet oss gjennom vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 22. april 2010 #9 Del Skrevet 22. april 2010 I stedet for de vanlige helseteppene anbefaler jeg slike tynne i ull. De har de blant annet på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nienna Skrevet 22. april 2010 #10 Del Skrevet 22. april 2010 Jeg har lest at mange synes ammepute er greit selv om man ikke ammer. Stemmer ikke det? Joda, lest noe lignende jeg også, men har fremdeles ikke skjønt hvorfor. Skal en ha noe rundt babyen for å hindre den i å rulle rundt så har en alltid noe man kan bruke, og som ikke tar masse lagringsplass etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 22. april 2010 #11 Del Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for mange fine tips, jenter! Kjøp også vogn som egner seg på vinterføre, vi brant oss litt der, men har kommet oss gjennom vinteren. Hvilken vogn kjøpte dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smaragd Skrevet 22. april 2010 #12 Del Skrevet 22. april 2010 Dette var en spennende tråd Iril, så her vil jeg også henge med! :D Jer har sett litt på Nøstebarn sine sider, og der er jammen mye god ull! Handlet noen luer, sokker og strømpebukser nå når de hadde salg, og det kjennes så godt ut! Alle snakker om at det er så god kvalitet på de også - og at de kan arves til flere barn for de er så solide! (Sånt liker vi når skikkelig ull stort sett koster litt) Husker mamma hadde flanell-sengesett til småsøskenene mine, og det ser så mykt og deilig ut :D Tror det må vere godt på vinteren, så det kommer jeg til å kjøpe Vogner har jeg heller INGEN peiling på - så om folk kan legge igjen litt tips på gode vogner her inne også, så blir jeg kjempeglad! . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 22. april 2010 #13 Del Skrevet 22. april 2010 På Nøstebarn sine sider haddee de mye fint! :rødme: Er ullfleece like bra som ull? Hva er forskjellen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smaragd Skrevet 22. april 2010 #14 Del Skrevet 22. april 2010 På Nøstebarn sine sider haddee de mye fint! :rødme: Er ullfleece like bra som ull? Hva er forskjellen? Om jeg har forstått det riktig er ullfleece tettere og mye mer slitesterkt. Nesten som om ulla er littegranne tovet. Kjennes veldig mykt og fint ut Syns de pysjamasjene i ull ser så goooode ut! :D Er dyrt der, men tror absolutt det er verdt det siden det er mer slitesterkt en andre ullprodukter. . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 22. april 2010 #15 Del Skrevet 22. april 2010 Jeg har lest at mange synes ammepute er greit selv om man ikke ammer. Stemmer ikke det? Den er god å ha mellom beina når man sover før babyen kommer ut iallfall Når det gjelder ull har jeg kjøpt både fra Nøstebarn, Joha, Safa og Janus og jeg må si at jeg liker ullen fra Janus best. Synes den er litt mykere enn de andre... og man trenger ikke være redd for vasken der som man f.eks. må være med Nøstebarn sin ull! Men man trenger jo ikke vaske babyens ull så ofte da Og ullfleecen er deilig synes jeg! De ytterdressene er nyyydelige - vi skal få oss en sånn til vinteren ...og lue i samme kvalitet - herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smaragd Skrevet 22. april 2010 #16 Del Skrevet 22. april 2010 Nei, nøstebarn sin ull skal ikke vaskes ofte. Da tar man bort endel av egenskapene ullen har. Tror de har egne inpregneringer (lanolin) til ulla. Er det ikke skittent, skal det ikke vaskes. Ulla renser seg selv og lukter ikke . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 22. april 2010 #17 Del Skrevet 22. april 2010 Jeg liker veldig godt ullklærne fra joha, og de tåler mye vask. Vi har en som gulper ut absolutt alt, type tykt seigt slim som må vaskes. Det sees ikke på ulla selv etter en haug ganger i maskinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah_83 Skrevet 22. april 2010 #18 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Henger meg på denne tråden. Venter vårt første barn i november :rødme: Ang. vogn har jeg allerede kjøpt. Simo 360 kombivogn tror jeg det var. Nydelig i mørk brun men de har mange farger, og kjøpte med stelleveske i lik. Vognen er lett, lett og trille, slås lett sammen og absolutt å anbefale. Simo er best Endret 22. april 2010 av Sarah_83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 22. april 2010 #19 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Jeg har sjekket en del, og siden vi kommer til å bruke vognen mye ute på all slags føre sto valget mellom Simo, Emaljunga og Brio. De har alle fire store hjul, de er solide og velegnet for vinterføre. De har store nok bager til å ha et litt stort barn med vinterpose oppi. Alle tre merkene er kjent for svært god kvalitet, og for at de er egnet for norske forhold. Veldig mange vogner er ikke testet i kulde, og kan da bli mindre solide. Vi har valgt Simo Duo bla. fordi den er vann og vindtett. Den har også den største bagen. Så får det være at den veier litt mer enn de andre to alternativene. Det finnes mange alternativer til vogner og understell i de tre merkene. Endret 22. april 2010 av leirbål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkHøne Skrevet 22. april 2010 #20 Del Skrevet 22. april 2010 Henger meg på her! Ang vogn, har vi vel bestemt oss for Emmaljunga Edge Duo. Har hørt maaange argumenter både for og mot både Emmaljunga og Simo, men allikavel blir Emmaljunga valget vårt. Er også veldig interessert i tips om vinterklær, og ikke minst hvor de selger gode vognposer o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå