Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bytte bolig - Kjøpe og selge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min mor har bestemt seg for å flytte sørover, og jeg skal da bli med på lasset. Faren min var alltid den som ordnet slike greier, men han er desverre ikke her lengre.. Jeg ikke noe særlig peiling på dette med å kjøpe og selge hus, og det har ikke moren min heller.. Så jeg søker råd her. :-D

Det har seg sånn at akkurat nå så eier moren min en bolig som er vedt 1 250 000 kroner. Vi kjøpte den for 900 000 kr, men etter å ha byttet tak og fikset mye så har den stiget i verdi. På lånet fra forrige kjøp så har hun rundt 400 000 kroner å betale igjen.
Som bruttolønn har hun noe rundt 500 000 kr, selv har jeg rundt 150 000 kroner på sparekonto. Det nye huset vi ønsker å kjøpe koster litt over 2 millioner kroner. 

Så hvem er det hun må prate med først? Banken? Hva skal hun evt spørre om der?
Burde vi kjøpe, deretter selge? Eller selge, så kjøpe?

Anonymkode: 3af17...b09

Skrevet

Hei!

Min mor har bestemt seg for å flytte sørover, og jeg skal da bli med på lasset. Faren min var alltid den som ordnet slike greier, men han er desverre ikke her lengre.. Jeg ikke noe særlig peiling på dette med å kjøpe og selge hus, og det har ikke moren min heller.. Så jeg søker råd her. :-D

Det har seg sånn at akkurat nå så eier moren min en bolig som er vedt 1 250 000 kroner. Vi kjøpte den for 900 000 kr, men etter å ha byttet tak og fikset mye så har den stiget i verdi. På lånet fra forrige kjøp så har hun rundt 400 000 kroner å betale igjen.
Som bruttolønn har hun noe rundt 500 000 kr, selv har jeg rundt 150 000 kroner på sparekonto. Det nye huset vi ønsker å kjøpe koster litt over 2 millioner kroner. 

Din mor snakker med kunderådgiveren sin i banken.

Hun er vel en oppegående kvinne vil jeg anta ? - tenker på at jeg synes det er litt underlig at hennes datter spør på et nettforum om hva mor bør spørre om i banken.

Hva er det din mor egentlig lurer på ? Og hva er det du lurer på ?

Anonymkode: 1ea9f...29a

Skrevet

Hei!

Jeg hadde begynt med å spørre kunderådgiveren min i banken. Der hadde jeg spurt om alt det jeg lurte på :) 

Anonymkode: ac612...826

Skrevet

Jeg hadde begynt med å spørre kunderådgiveren min i banken. Der hadde jeg spurt om alt det jeg lurte på :) 

Anonymkode: ac612...826

Lurt.

Det er lov å være nybegynner og heller benytte seg av andres kompetanse :)

Skrevet

Først må du ha finansiering på plass, så snakk med banken du har tenkt å bruke. Så ville jeg valgt område, by eller bygd, for ''sørover'' sier ikke mye. Så ville jeg sett på priser og boliger der og orientert meg om hva slags bolig jeg trenger - leilighet, rekkehus, tomannsbolig or enebolig, hvor mye det koster. Og til slutt - først kjøper jeg, så selger jeg. Jeg risikerer ikke å sitte uten bolig i tilfelle jeg må flytte ut og ikke har et sted å gå til.

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Jeg ringte banken og sa noe slik som: "Jeg har lyst til å kjøpe meg leilighet, kan dere hjelpe meg med det?", og så tok de kontrollen derfra. Jeg anbefaler dere å gjøre noe lignende. :) Jeg tok alt per telefon, men i og med at dere også har en bolig å selge, ville jeg bedt om et personlig møte slik at dere får tid og ro og forsikring om at dere forstår alt, og at banken forstår alt. 

Skrevet

Har mor fått ny jobb, på det nye stedet? Hvis ikke, så ville jeg startet der. Men, alt det økonomiske bør hun diskutere med kunderådgiveren sin i banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...