Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. september 2004 #1 Del Skrevet 17. september 2004 Kan noen forklare meg dette med bo- og bruttoarel? Vet at boareal ikke måles under en viss takhøyde, men iblant kan forskjellen mellom disse være stor uten at det er f.eks. skråtak. Regnes bruttoarealet av ytterveggene og boarealet av beboelige flater slik at f.eks kott trekkes fra? *forvirra* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #2 Del Skrevet 17. september 2004 Vår vaskekjeller ble ikke regnet med, den er på rundt 14 kvm men er en "grovkjeller" som ikke er gjort noe med på sikkert 40 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 17. september 2004 #3 Del Skrevet 17. september 2004 Boder etc er er ikke medregnet i Boareal. Kott som er i full takhøyde tror jeg blir innregnet i Boareal. Hvis det er skråvegger blir også dette trukket fra, som du også sier. Hvis du skal kjøpe vil jeg anbefale deg å måle opp arealet sånn ca på egenhånd, da man ikke alltid kan stole på arealet som blir oppgitt fra megler/takstmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. september 2004 #4 Del Skrevet 17. september 2004 Boder etc er er ikke medregnet i Boareal. Betyr det at f.eks kjeller- og loftsboder, altså boder som ikke ligger i direkte tilknytning til leiligheten, kan regnes med i bruttoarealet? Er på boligjakt i Oslo og ser stort sett på 1-roms. På de fleste er det bare 3-4 kvm i forskjell, men kom over en hvor forskjellen var på over 10 kvm og begynte å lure litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 18. september 2004 #5 Del Skrevet 18. september 2004 Jeg tror de gjør det avogtil ja! Vår leilighet hadde oppgitt 10m2 større bruttoareal og her er ingenting utenom 2 boder som ikke kan regnes med i boareal. Vi har målt i ettertid og funnet ut av lelilgheten er 58m2. Oppgitt var 60m2 boareal og 70m2 bruttoareal (derav 2 boder på loft og kjeller, altså 2 etasjer opp og ned). JEg har hørt om folk som har kjøpt og solgt noen år etterpå. Da ble det målt opptil 5 m2 i forskjell i boareal og dermed kan man tape penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 18. september 2004 #6 Del Skrevet 18. september 2004 I siste prospektet jeg mottok, stod det faktisk noe om dette. Boder kan regnes med i bruttoarealet, men jeg ser at det er sjelden disse regnes med. Men der var hvertfall forklaringen på den store forskjellen mellom brutto- og boareal på den ene jeg har sett på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 18. september 2004 #7 Del Skrevet 18. september 2004 Fra lofavor.no: Bruttoareal - BTA Dette er arealet av hele boligen målt med ytterveggens utside (til midt i evt. vegg mot naboleilighet). Arealet er inklusive boder i og utenfor leiligheten og kjellerrom, men eksklusive terrasser og balkong og fellesrom (eksempelvis trapper, vaskerom m.v. i blokk). Bruksareal – BRA Bruksarealet er størrelsen på boligen målt innenfor ytterveggene. Boligareal – BOA Boligarealet er størrelsen på boligen målt innenfor ytterveggene eksklusive kott, boder, garasje og terrasse. Dvs. at boligarealet omfatter alle rom som man kan bruke til boligformål hele året. Innvendige vegger er inkludert. Vær oppmerksom på at det er egne regler for beregning av boareal på loft og i kjeller. Det stilles også krav til bl.a. rømningsveier og lysflate i beboelsesrom. Nettoareal – NTA Med nettoareal menes innvendig areal inklusive bod og kott og redusert med innervegger, dør- og vindusåpninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå