Gå til innhold

VG serverer sprøyt og løgner uimotsakt på første side! Mata Saken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mari-18-fikk-sjokkbeskjed-du-oppholder-deg-ulovlig-i-norge/a/23511274/

Har ingenting i mot den jenta, men VG skriver at hun aner ingenting om at hun oppholder seg ulovlig i Norge tiltross for at foreldrene og broren er tvangssendt til Albania. 

Hun påstår hun ikke kan albansk, men hvordan kommuniserer hun med foreldrene sine, hun har bare bodd 7 år i Norge og kom hit som 11 åring. 

Her serveres det åpenbare løgner rett til det norske folk som får stå helt uimotsagt på VG. 

Anonymous poster hash: 43e54...088
  • Liker 5
Skrevet

Leste saken selv og fikk det ikke til å stemme.

Selv er jeg 2.generasjonsinnvandrer og er godt integrert i Norge, men snakker morsmålet mitt med familien. Noe annet ville vært rart.

Anonymous poster hash: d7dc5...43f

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke helt problemet, kan ikke nær sagt alle europeiske ungdommer få oppholdstillatelse i et vært europeisk land så lenge de har studieplass?

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke helt problemet, kan ikke nær sagt alle europeiske ungdommer få oppholdstillatelse i et vært europeisk land så lenge de har studieplass?

Det er jo ikke det som er sakens kjerne. Foreldrene hennes har unnlatt å fortelle henne om utkastelsen, før hun fant ut av det selv. Det jeg lurer på er hvorfor hun ikke begynte å stille spørsmål rundt dette da foreldrene flyttet/tvangssendt tilbake til Albania. Som det står i artikkelen har jenta ett godt hode og vil bli advokat.

• Liker 2
Skrevet

Det gjelder bare utdannelse etter VGS skole.

I tillegg er ikke Albania med i Schengen.

Anonymous poster hash: 27ac3...a61

Skrevet

Det er jo ikke det som er sakens kjerne. Foreldrene hennes har unnlatt å fortelle henne om utkastelsen, før hun fant ut av det selv. Det jeg lurer på er hvorfor hun ikke begynte å stille spørsmål rundt dette da foreldrene flyttet/tvangssendt tilbake til Albania. Som det står i artikkelen har jenta ett godt hode og vil bli advokat.

Men selv om regelverket ikke er fulgt til punkt å prikke så blir vel resultatet det samme, at hun kan bli så lenge hun er student? Jeg ser det i alle fall som mindre problematisk at europeisk ungdom sirkulerer rundt i Europa for å studere.

• Liker 1
Skrevet

Det gjelder bare utdannelse etter VGS skole.

I tillegg er ikke Albania med i Schengen.

Anonymous poster hash: 27ac3...a61

Men de er vel på lista for nye eu land?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men de er vel på lista for nye eu land?

Er Albania det? Sist jeg leste om EUs utvidelse så var det ikke planer om å ta nye medlemmer inn siden de siste som ble med er fortsatt problematiske.

Nå til sakens kjerne.

1. Det står at hun kom med foreldrene i 2008. 

2. Hun kan knapt snakke albansk (snakker hun gresk eller engelsk med foreldrene sine?). Ganske merkelig at foreldrene ikke lærte henne morsmålet sitt.

3. Hun sier livet hennes blir ødelagt hvis hun flytter til Albania hvor hun egentlig kommer fra. Dette høres veldig spesielt ut med tanke på at Albania er et trygt land.

4. Hun sier myndighetene ødelegger fremtiden hennes. Dette er selvfølgelig feil - det er foreldrene som har gjort det, myndighetene forholder seg til regelverket. Noe foreldrene hennes ikke har gjort. 

5. Det står at hun er 18 år gammel. Siden hun kom i 2008 har hun bodd her i ca 7 år, så mesteparten av livet hennes er utenfor Norge.

6. Jeg leste ikke i artikkelen noe om at foreldrene ble tvangsreturnert, bare at faren snakket med VG fra Albania (så faren er iallefall der, men moren er kanskje fortsatt her for jeg vil tro jenta bor ikke alene i et fremmed land).

Hun kan selvfølgelig søke oppholdstillatelse på nytt alene, men på hva slags grunnlag? Dessuten så må hun forlate landet først og søke fra Albania, vil jeg tro. Hennes far er der, så hun har familie i Albania.

Vi får se om tårevåt taktikk hjelper når barna er så gamle som henne. Vi ser mange eksempler på at føleri funker med små barn, men hun er 18.

Endret av Drizzt
Skrevet (endret)

Men selv om regelverket ikke er fulgt til punkt å prikke så blir vel resultatet det samme, at hun kan bli så lenge hun er student? Jeg ser det i alle fall som mindre problematisk at europeisk ungdom sirkulerer rundt i Europa for å studere.

Hvordan kan hun bli student uten å ha fullført videregående og ha kompetanse for det? Fristen for å søke er 1.mars uansett (det er også andre frister for utenlandske studenter). Jeg tipper hun må ut av landet, fullføre utdanning, skaffe seg nødvendige papirer og søke studieplass som utenlandsk student. Hvis hun får det, får hun oppholdstillatelse som student i 1 år.

Endret av Drizzt
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Hvordan kan hun bli student uten å ha fullført videregående og ha kompetanse for det? Fristen for å søke er 1.mars uansett (det er også andre frister for utenlandske studenter). Jeg tipper hun må ut av landet, fullføre utdanning, skaffe seg nødvendige papirer og søke studieplass som utenlandsk student. Hvis hun får det, får hun oppholdstillatelse som student i 1 år.

Jeg antar det er mulig for personer i hennes situasjon å ta opp sisteåret på VGS som privatist i Norge mens hun bor i hjemlandet sitt? Da kan hun bare dra hit for å ta eksamenene og så kan hun søke som alle andre på høyere utdanning i Norge. 

Tenker bare at det er kanskje litt vanskelig å få fag godkjent i Norge hvis hun tar de i Albania.

Skrevet

Jeg antar det er mulig for personer i hennes situasjon å ta opp sisteåret på VGS som privatist i Norge mens hun bor i hjemlandet sitt? Da kan hun bare dra hit for å ta eksamenene og så kan hun søke som alle andre på høyere utdanning i Norge. 

Tenker bare at det er kanskje litt vanskelig å få fag godkjent i Norge hvis hun tar de i Albania.

Jeg tror ikke det er mulig hvis hun ikke har oppholdstillatelse (og dermed rett til studieplass). UDI har jo fattet et vedtak og hun måtte forlate landet for 1.5 år siden. Hun har åpenbart ikke gjort det, men nå vet hun det, så det eneste rette er å reise ut frivillig. Eller bli satt på flyet med tvang.

http://www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning/albania/opptakskrav/index.html

Det er ikke så vanskelig. Hun fullfører videregående i hjemlandet, får vitnemål og så søker som utenlandsk student. Hun må da kunne bevise at hun kan engelsk i tilstrekkelig grad, men det er lett å få til med TOEFL, IELTS eller lignende som Samordna opptak godkjenner. Norsk kan hun dokumentere at hun kan fordi hun har gått på skole her, så det er ikke så vanskelig.

Skrevet

Reagerte på saken selv. Hva slags språk kan hun prate da? Kun norsk, eller pratet hun gresk da hun bodde der?

Frustrasjonen må uansett rettes mot foreldrene som ikke har fortalt henne at hun bor ulovlig i landet.

Skrevet

Reagerte på saken selv. Hva slags språk kan hun prate da? Kun norsk, eller pratet hun gresk da hun bodde der?

Frustrasjonen må uansett rettes mot foreldrene som ikke har fortalt henne at hun bor ulovlig i landet.

Hun kom hit som 11-åring og 6 år før det har hun bodd i Hellas. Så hun har trolig lært gresk, men hva slags språk hun snakket med foreldrene sine på før Hellas-oppholdet, er ukjent. Enten var det albansk og hun sluttet å snakke albansk med dem da hun lærte gresk (hvis hun lærte det), eller var det et annet språk som er felles for henne og foreldrene. 

Uansett ganske spesielt at hun nesten ikke kan morsmålet sitt når begge foreldrene snakker dette språket. Det tror jeg ikke noe på faktisk. Ligner veldig på alle disse asylsøkerne med endelig avslag, uten lovlig opphold og med ankerbarn som hevder at barna deres kan kun norsk. Hæ? 

Hun kan gjøre det rette - reise til hjemlandet, fullføre videregående, søke studieplass på universitet her hvis hun vil og komme tilbake som student med papirene i orden. 

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mari-18-fikk-sjokkbeskjed-du-oppholder-deg-ulovlig-i-norge/a/23511274/

Har ingenting i mot den jenta, men VG skriver at hun aner ingenting om at hun oppholder seg ulovlig i Norge tiltross for at foreldrene og broren er tvangssendt til Albania. 

Hun påstår hun ikke kan albansk, men hvordan kommuniserer hun med foreldrene sine, hun har bare bodd 7 år i Norge og kom hit som 11 åring. 

Her serveres det åpenbare løgner rett til det norske folk som får stå helt uimotsagt på VG. 

Anonymous poster hash: 43e54...088

Man skal være særdeles evneveik dersom man virkelig for alvor tror på noe av det som står i norske aviser.

Annonse
Skrevet

Hun kom hit som 11-åring og 6 år før det har hun bodd i Hellas. Så hun har trolig lært gresk, men hva slags språk hun snakket med foreldrene sine på før Hellas-oppholdet, er ukjent. Enten var det albansk og hun sluttet å snakke albansk med dem da hun lærte gresk (hvis hun lærte det), eller var det et annet språk som er felles for henne og foreldrene. 

Uansett ganske spesielt at hun nesten ikke kan morsmålet sitt når begge foreldrene snakker dette språket. Det tror jeg ikke noe på faktisk. Ligner veldig på alle disse asylsøkerne med endelig avslag, uten lovlig opphold og med ankerbarn som hevder at barna deres kan kun norsk. Hæ? 

Hun kan gjøre det rette - reise til hjemlandet, fullføre videregående, søke studieplass på universitet her hvis hun vil og komme tilbake som student med papirene i orden. 

Er faktisk enig med deg, jeg ser ikke helt den store problemstillingen her, det kan ikke være så problematisk å gjøre de riktige tingene slik at hun får ordnet de riktige papirene og kan komme tilbake å studere i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...