Victoria Christine Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har et spørsmål angående 23/5 regelen. Jeg har fullført og bestått VG1 Helse og sosial og VG2 Barn og ungdom. Jeg gikk deretter på påbygg til generell studiekompentanse på VG3. men strøk i matte. Jeg forsøkte å ta opp eksamen på nytt nå i våres, men strøk dessverre nå også. Jeg har lest litt på nettet og kriteriene for å kunne ''benytte seg'' av 25/5 regelen er at man har bestått følgende fag: Engelsk 140 timer- Historie 140 timer - Matematikk 224 timer- Naturfag 140 timer- Norsk 393 timer- Samfunnsfag 84 timer Jeg hadde matte på VG1 som jeg fullførte og besto. Telles denne som et fag under kriteriene? Eller MÅ jeg bestå 2P-Y matten jeg hadde på påbygging VG3? Setter pris på svar.
Rozie Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Du må ha 2P-Y dessverre. Jeg gikk etter samme regel. Hadde ikke problemer med matte, men reglene var ganske klare.. Lykke til
Victoria Christine Skrevet 2. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2015 Du må ha 2P-Y dessverre. Jeg gikk etter samme regel. Hadde ikke problemer med matte, men reglene var ganske klare.. Lykke til Takk for svar. Det var utrolig dumt Du vet ikke om det finnes noen andre muligheter hvor jeg kan gå høyskole uten den ubrukelige matta? Er helt motløs. Får det virkelig ikke til..
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Naturligvis må du ha PY. Og nei, du kan ikke studere uten dette. Med mindre du har diagnosen dyskalkuli. Men da hadde du ikke klart å bestå matte på ungdomsskolen, så det har du ikke. Latskap, kan vi vel kalle det. For PY er virkelig veldig grunnleggende. Anonymous poster hash: 66a1d...04a
dillyduzit Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 Naturligvis må du ha PY. Og nei, du kan ikke studere uten dette. Med mindre du har diagnosen dyskalkuli. Men da hadde du ikke klart å bestå matte på ungdomsskolen, så det har du ikke. Latskap, kan vi vel kalle det. For PY er virkelig veldig grunnleggende. Anonymous poster hash: 66a1d...04a Spørs helt på læreren det rett og slett. Strøk i matte, lå på 4 hele tiden, fikk en ny lærer som ikke klarte å lære bort en eneste ting, og det hun lærte bort var feil. Ts, du har jo voksenopplæring som du kan ta opp matte på, det er det jeg tenker å gjøre når jeg faktisk må.
Rozie Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 Takk for svar. Det var utrolig dumt Du vet ikke om det finnes noen andre muligheter hvor jeg kan gå høyskole uten den ubrukelige matta? Er helt motløs. Får det virkelig ikke til.. Det kan være mulig ved hjelp av realkompetanse! Altså alder + jobb eller praksis.. Men det spørs litt hvilket studie du vil inn på?
Rozie Skrevet 2. juli 2015 #7 Skrevet 2. juli 2015 Spørs helt på læreren det rett og slett. Strøk i matte, lå på 4 hele tiden, fikk en ny lærer som ikke klarte å lære bort en eneste ting, og det hun lærte bort var feil. Ts, du har jo voksenopplæring som du kan ta opp matte på, det er det jeg tenker å gjøre når jeg faktisk må. Voksenopplæring er det samme som 23/5-regelen, og dette har jo TS gjennomført.. Man må ha 2-PY når man går dette også.
dillyduzit Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 Voksenopplæring er det samme som 23/5-regelen, og dette har jo TS gjennomført.. Man må ha 2-PY når man går dette også. Å virkelig? Visste jeg ikke. Takk 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Voksenopplæring er det samme som 23/5-regelen, og dette har jo TS gjennomført.. Man må ha 2-PY når man går dette også. Nei det er det nå ikke. Jeg søker på 23/5-regelen i år, og har ikke vært i noen voksenopplæring. Har vanlig vitnemål fra vgs og har jobbet i mange år siden det. Med mindre du har et vitnemål fra R-94 eller tidligere så må du ha to år med matte. Antar du har kunnskapøsløftet og der er det to år med matematikk. Anonymous poster hash: 4ae7e...478
Gjest ashanti Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 Nei det er det nå ikke. Jeg søker på 23/5-regelen i år, og har ikke vært i noen voksenopplæring. Har vanlig vitnemål fra vgs og har jobbet i mange år siden det. Anonymous poster hash: 4ae7e...478 Hvorfor søker du etter 23/5 regelen hvis du har vitnemål fra 3 årig videregående skole? Er ikke det veldig dumt? Eller er det noe jeg har misforstått?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #11 Skrevet 3. juli 2015 Hvorfor søker du etter 23/5 regelen hvis du har vitnemål fra 3 årig videregående skole? Er ikke det veldig dumt? Eller er det noe jeg har misforstått? Mange får høyere snitt hvis man kun søker med de seks fagene som går under 23/5. Anonymous poster hash: cefd7...0e1
Rozie Skrevet 3. juli 2015 #12 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Nei det er det nå ikke. Jeg søker på 23/5-regelen i år, og har ikke vært i noen voksenopplæring. Har vanlig vitnemål fra vgs og har jobbet i mange år siden det. Med mindre du har et vitnemål fra R-94 eller tidligere så må du ha to år med matte. Antar du har kunnskapøsløftet og der er det to år med matematikk. Anonymous poster hash: 4ae7e...478 Det er det samme fagmessig. Du har jo ikke gått vgs etter 23/5-regelen engang, så selvfølgelig har ikke du hatt noen voksenopplæring. Endret 3. juli 2015 av Rozie
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #13 Skrevet 3. juli 2015 Det er det samme fagmessig. Du har jo ikke gått vgs etter 23/5-regelen engang, så selvfølgelig har ikke du hatt noen voksenopplæring. Nei nettopp. 23/5 regel er ikke det samme som voksenopplæring. Anonymous poster hash: 4ae7e...478
Rozie Skrevet 3. juli 2015 #14 Skrevet 3. juli 2015 Nei nettopp. 23/5 regel er ikke det samme som voksenopplæring. Anonymous poster hash: 4ae7e...478 Jo, det er de samme fagene. Du skrev "Ts, du har jo voksenopplæring som du kan ta opp matte på, det er det jeg tenker å gjøre når jeg faktisk må. " TS skriver at hun sliter med 2-PY etter å ha forsøkt to ganger, og hun vurderer derfor å forsøke 23/5-regelen. Hun lurer på om hun må ha 2-PY, og du informerer om at det finnes voksenopplæring. Her må hun ta de samme fagene, så det utgjør ingen forskjell. Voksenopplæring er en versjon tilpasset etablerte, men de samme fagene gjelder.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #15 Skrevet 3. juli 2015 Jo, det er de samme fagene. Du skrev "Ts, du har jo voksenopplæring som du kan ta opp matte på, det er det jeg tenker å gjøre når jeg faktisk må. " TS skriver at hun sliter med 2-PY etter å ha forsøkt to ganger, og hun vurderer derfor å forsøke 23/5-regelen. Hun lurer på om hun må ha 2-PY, og du informerer om at det finnes voksenopplæring. Her må hun ta de samme fagene, så det utgjør ingen forskjell. Voksenopplæring er en versjon tilpasset etablerte, men de samme fagene gjelder. Nei nei nei. Nå må gå gjennom tråden og se hvem som har skrevet hva. Dette her var det brukeren dillyduzit som skrev. 23/5-regelen er ikke det samme som voksenopplæringen, men man kan bruke voksenopplæringen i søknad om 23/5-regelen. Men det er flere krav til 23/5-regelen enn kun de 6 fagene. Anonymous poster hash: 4ae7e...478
Gjest ashanti Skrevet 3. juli 2015 #16 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Mange får høyere snitt hvis man kun søker med de seks fagene som går under 23/5.Anonymous poster hash: cefd7...0e1 Hmm, det er jo ofte en god del lavere snitt for de som søker med førstegangsvitnemål? De som søker i ordinær kvote (som 23/5 søkere gjør) opplever jo at man må ha mye høyere poengsum for å komme inn på samme studie. Visste ikke at det gikk an engang å ikke bruke vitnemålet fra videregående hvis man har det Endret 3. juli 2015 av ashanti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå