Isabellis Skrevet 6. april 2015 #1 Del Skrevet 6. april 2015 Hei! Jeg og kjæresten har lenge planlagt at vi skal feire ferdig mastergrad med en skikkelig tur til USA, noe som blir i 2016! Jeg er ingen globetrotter og han er ingen planlegger, så da trenger vi litt tips til å komme igang. Har lest diverse tråder på internett der man diskuterer hvor mye penger man bruker på en slik tur, men det er ingen som kommer med tips om hvor det er lurt å bestille leiebil, innenlandsflyvninger osv. - de skriver bare hvor mye de har brukt på det (og de kommer med priser jeg ikke klarer å finne). Det vi tenker er 4-5 uker, sannsynligvis fra slutten av juni og i juli, der vi først er på østkysten før vi flyr til vestkysten og kjører en klassisk rute der som får med seg San Fran, LA, Las Vegas, Grand Canyon. Setter også pris på tips til østkysten - sånn helt i skisseringsfasen tenkte vi kanskje å ta Niagara Falls først, kjøre derfra og til Washington og så ta for oss Washington, Philadelphia, New York og Boston ved hjelp av tog. Så, hvor finner man de billigste flybillettene fra øst til vest, og hvor bør man søke etter leiebil? Så det var noen som hadde leid bil i en uke for 3000 kr, mens de jeg finner er 6000 for 3 dager... Del gjerne også andre tips dersom dere har vært på lignende reiser i USA, vi er veldig interesserte i hva som er bra å besøke og hvor det finnes bra attraksjoner for turister! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråla88 Skrevet 7. april 2015 #2 Del Skrevet 7. april 2015 Hei! Jeg og kjæresten har lenge planlagt at vi skal feire ferdig mastergrad med en skikkelig tur til USA, noe som blir i 2016! Jeg er ingen globetrotter og han er ingen planlegger, så da trenger vi litt tips til å komme igang. Har lest diverse tråder på internett der man diskuterer hvor mye penger man bruker på en slik tur, men det er ingen som kommer med tips om hvor det er lurt å bestille leiebil, innenlandsflyvninger osv. - de skriver bare hvor mye de har brukt på det (og de kommer med priser jeg ikke klarer å finne). Det vi tenker er 4-5 uker, sannsynligvis fra slutten av juni og i juli, der vi først er på østkysten før vi flyr til vestkysten og kjører en klassisk rute der som får med seg San Fran, LA, Las Vegas, Grand Canyon. Setter også pris på tips til østkysten - sånn helt i skisseringsfasen tenkte vi kanskje å ta Niagara Falls først, kjøre derfra og til Washington og så ta for oss Washington, Philadelphia, New York og Boston ved hjelp av tog. Så, hvor finner man de billigste flybillettene fra øst til vest, og hvor bør man søke etter leiebil? Så det var noen som hadde leid bil i en uke for 3000 kr, mens de jeg finner er 6000 for 3 dager... Del gjerne også andre tips dersom dere har vært på lignende reiser i USA, vi er veldig interesserte i hva som er bra å besøke og hvor det finnes bra attraksjoner for turister! :-) Det er en dyr tid dere velger å reise på, da er det ferie tid i usa😊 norwegian har gode priser, vi betalte 10700 for 2 voksne og et barn i septembet til orlando og hjem fra nyc. Vi har også erfart at delta airlines er de som hr best priser på fly innenlands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gauss Skrevet 7. april 2015 #3 Del Skrevet 7. april 2015 Å anbefale flyselskap på generell basis (mtp pris) er berre tull. Gå inn på ein søkemotor(f.eks momondo eller skyscanner) og søk: Det varierar stort sett ifrå dag til dag kven som er billegast. Det som sjølvsagt spelar ein rolle er avreisetidspunkt. Viss de kan reise bort i starten av juni heller enn slutten, er sjansen ganske stor for at det vert litt billegare. Når det gjeld leigebil, så er det greit å vere klar over at det er stort sett mykje dyrare å leige "one-way". Viss de f.eks vil leige bilen i NY, og returnere den i D.C, så er det vanleg med eit "one-way"-gebyr i størrelsesorden 300$. Road-trip er noko at det som er mest spennande med USA, men er de sikker på at de har lyst innom så mange storbyar? Amerikanske storbyar er veldig tillrettelagt for bilar, og (etter mi subjektive meining) er det begrensa med sjarm når det stort sett er seks felt med biltrafikk gjennom kvar ei gate. Eg ville anbefalt å velge ut eit par storbyar, og heller køyre litt meir småvegar, stoppe innom nokre mindre byar, ta innpå tilfeldige motell langs vegen, og sjekke ut mange av dei fantastiske nasjonalparkane der borte (Grand Canyon, Yosemite o.l). Av byar vil eg anbefale San Francisco og NY. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i byen Skrevet 7. april 2015 #4 Del Skrevet 7. april 2015 Har dere regnet på hvor mye tid dere kommer til å sitte i bil kontra hvor mye dere får vært på hver enkelt plass med beregnet ferietid på 4-5 uker? Jeg ville nok ha valgt f.eks vestkysten som hovedmål og avsluttet med 5-6 dager i New York hvis det var meg. Synes folk prøver å få med seg mest mulig på kortest mulig tid, men da får man jo ikke tid til å oppleve de stedene man reiser til (synes jeg da). Hvis du regner 1 dag i forflytning på hver strekning (vet at man ikke bruker det, men dagen går jo alikevel mye bort) på Østkysten så har du brukt 4 dager bare der, så skal du ha 1 dag fra Norge til USA, hvis du har tenkt å være på noen av stedene mer enn ei natt så har du fort brukt 2 uker her, på nesten bare stress etter min mening. Så da har du igjen 2 uker hvor du skal ha samme stresset på Vestkysten? Det er jo hver sin lyst, men det er ofte en feil mange gjør at du planlegger å få med seg mest mulig på kortest mulig tid, og så blir turen bare stress.. Prisene på leiebil varierer veldig med etterspørsel og tilbud og hvor det er pickup hen. Det er også dyrere å levere bilen på en annen lokasjon enn der man hentet den (som regel).. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabellis Skrevet 7. april 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 7. april 2015 Takk for svar alle sammen! Etter å ha lest litt mer på andre forumer i går må jeg si de fleste er enige med dere, og at det høres fornuftig ut å ikke prøve å rekke over både øst og vest samtidig. Liker godt ideen om f.eks. Vestkysten + New York, eller så lurte jeg på å se litt nærmere på om man kunne tatt hele vestkysten på 4-5 uker der vi først bruker litt over en uke på Seattle, Portland, og kystveien ned til San Fansisco, og deretter 3 (kanskje litt mer) uker på å ta ruten der vi får med oss Grand Canyon og nasjonalparker med mer i det klassiske området der. Er det noen av dere som har erfaring med Pacific North West? Er helt sikkert noen sjarmerende mindre steder å stoppe langs kysten der. Angående Momondo f.eks. så bruker jeg det en del, men synes alle skriver at de har betalt så mye mindre for flybillettene enn jeg kan finne der. Men det er nok som Solstrålå88 skriver fordi det er i beste ferietid... Men blir nok da vi, som alle andre, har muligheten, ettersom de fleste jobbene (krysser fingrene for at vi får) har oppstart 1. september i de store bedriftene i våre bransjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 7. april 2015 #6 Del Skrevet 7. april 2015 Hei! Jeg og kjæresten har lenge planlagt at vi skal feire ferdig mastergrad med en skikkelig tur til USA, noe som blir i 2016! Jeg er ingen globetrotter og han er ingen planlegger, så da trenger vi litt tips til å komme igang. Har lest diverse tråder på internett der man diskuterer hvor mye penger man bruker på en slik tur, men det er ingen som kommer med tips om hvor det er lurt å bestille leiebil, innenlandsflyvninger osv. - de skriver bare hvor mye de har brukt på det (og de kommer med priser jeg ikke klarer å finne). Det vi tenker er 4-5 uker, sannsynligvis fra slutten av juni og i juli, der vi først er på østkysten før vi flyr til vestkysten og kjører en klassisk rute der som får med seg San Fran, LA, Las Vegas, Grand Canyon. Setter også pris på tips til østkysten - sånn helt i skisseringsfasen tenkte vi kanskje å ta Niagara Falls først, kjøre derfra og til Washington og så ta for oss Washington, Philadelphia, New York og Boston ved hjelp av tog. Så, hvor finner man de billigste flybillettene fra øst til vest, og hvor bør man søke etter leiebil? Så det var noen som hadde leid bil i en uke for 3000 kr, mens de jeg finner er 6000 for 3 dager... Del gjerne også andre tips dersom dere har vært på lignende reiser i USA, vi er veldig interesserte i hva som er bra å besøke og hvor det finnes bra attraksjoner for turister! :-) Har dere vurdert å fly fra Niagara Falls til DC, det er en lang kjøretur og landsbygda i Statene New York og Pennsylvania er vel heller ikke verdens mest spennende opplevelser. Og har dere vurdert tog fra Washington via Philadelphia til NYC. Skal være ganske greie togforbindelser der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gauss Skrevet 9. april 2015 #7 Del Skrevet 9. april 2015 Takk for svar alle sammen! Etter å ha lest litt mer på andre forumer i går må jeg si de fleste er enige med dere, og at det høres fornuftig ut å ikke prøve å rekke over både øst og vest samtidig. Liker godt ideen om f.eks. Vestkysten + New York, eller så lurte jeg på å se litt nærmere på om man kunne tatt hele vestkysten på 4-5 uker der vi først bruker litt over en uke på Seattle, Portland, og kystveien ned til San Fansisco, og deretter 3 (kanskje litt mer) uker på å ta ruten der vi får med oss Grand Canyon og nasjonalparker med mer i det klassiske området der. Er det noen av dere som har erfaring med Pacific North West? Er helt sikkert noen sjarmerende mindre steder å stoppe langs kysten der. Angående Momondo f.eks. så bruker jeg det en del, men synes alle skriver at de har betalt så mye mindre for flybillettene enn jeg kan finne der. Men det er nok som Solstrålå88 skriver fordi det er i beste ferietid... Men blir nok da vi, som alle andre, har muligheten, ettersom de fleste jobbene (krysser fingrene for at vi får) har oppstart 1. september i de store bedriftene i våre bransjer. Eg har tatt ein liknande tur som du skisserer her. Begynte i Seattle, og køyrde ned til San Francisco, med stopp innom blant anna Crater Lake, Portland og Eugene (Køyrde minst mogleg på interstates). Vidare tok vi innover i landet, der vi først reiste på rafting i nærheten av Lake Tahoe før vi køyrde til Yosemite og Death Valley. Stoppa i Las Vegas, køyrde vidare til Grand Canyon og så tilbake til Las Vegas. Var der eit par dager, og så tok vi fly til New York, der vi tilbrakte ei veke. Totalt tok denne turen ca fire veker. Angåande flybillettar, så er det som sagt vanskeleg å få gode tilbod i beste ferietid. Viss det er mogleg, så hjelper det viss de har sjansen til å reise i starten av juni ( Oslo - Seattle // New York - Oslo koster 4400 kr med avreise 6.juni og heimreise fire veker seinare. Med avreise 4. juli i staden er prisen det dobbelte). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #8 Del Skrevet 12. april 2015 Det ser ut ts planlegger en lengre roadtrip hvor dere skal dra gjennom store øde områder. Dette er områder dere vil møte lite folk og vil stille dere i en sårbar situasjon. Ville anbefalt dere skaffet dere et håndvåpen som beskyttelse. Et lite hendig et i kaliber 22.http://www.realguns.com/images/nssminiinhndszcomp.jpg Man regner med det er minimum 25-40 seriemordere som til enhver tid går løs i USA. Disse tar livet av ca 500 personer årlig. Anonymous poster hash: 75bdd...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå