Gå til innhold

Når jobb og planlagte ting står i veien for flere barn..

Anbefalte innlegg

Har 2 barn, begge i skolealder og mannen har i lengre tid hatt lyst på nr. 3. Tidligre har jeg sagt at når jeg får meg fast jobb, da kan vi få en til. Når jeg plutselig fikk fast jobb, så følte jeg at det ikke passet. Har nå hatt fast jobb i 1,5 år.

Jeg kjenner nå at lysten på en til kommer sigende, men samtidig føler jeg på samvittigheten overfor arbeidsgiver blant annet. Klarer de seg uten meg ett års tid? Hva skjer med alt det som jeg følger opp?

Nå har vi akkurat lederbytte på jobben min, og jeg tenker litt på at dette kanskje kan være anledningen jeg har ventet på. Jeg kommer godt overens med nåværende leder, men det er jo ikke sikkert jeg får samme connection med ny leder, og at jeg da kanskje ikke føler et sånn stort ansvar lengre, eller har det samme ansvaret lengre. Samtidig ser det ut til at nåværende leder forsvinner før vi får en ny på plass, og da er det jeg som skal ha oversikten over alt og kunne videreformidle dette til ny leder når denne kommer på plass.

I tillegg har jeg planlagt denne sommerens og neste sommers ferie. I år ville jo ikke vært noe problem uansett, men neste år har jeg lovet ungene sydenferie, og det føler jeg ikke er helt forenelig med liten baby.

I tillegg har vi bare 3 rom i huset, selv om vi har kjeller vi kan innrede.

Mannen er i en prosess med uføretrygd, og jeg føler vi må ha dette på plass før vi evt bestemmer oss for nr. 3, da jeg ikke ønsker å måtte bekymre meg for at han plutselig skal stå uten penger om jeg er i en permisjon. Vi trenger hans inntekt også, selv om den ikke er så stor.

Jeg tenker også at jeg ønsker litt høyere lønn før jeg evt går ut i en permisjon. Har i overkant av 500´nå, men regner med å være nærmere 600´etter årets lønnsopgjør (som vi ikke har før i oktober/november).

Dette ble langt og hakkete, og jeg føler i grunn at jeg finner unnskyldninger for ikke å få nr. 3. Og det er kanskje det jeg gjør.

Og har jeg egentlig lyst til å starte helt på nytt med barnehage og hele greia?

Anonymous poster hash: d11df...177

Fortsetter under...

Det passer aldri å få barn. Man må bare la være å tenke på om det passer.

Nei, du har kanskje rett i det. Førstemann her var planlagt selv om jeg studerte. Nr.2 var overhodet ikke planlagt, men det gikk nå likevel.

Uff, synes faktisk dette er vanskelig...

Nei, du har kanskje rett i det. Førstemann her var planlagt selv om jeg studerte. Nr.2 var overhodet ikke planlagt, men det gikk nå likevel.

Uff, synes faktisk dette er vanskelig...

Det kommer til å gå helt utmerket, når barnet er på vei.

Det er ikke som at jobben din må unnvære deg i morgen, om du blir gravid i kveld...

Du er faktisk gravid i ni mnd, der de kan forberede din permisjon...

At mannen er i prosess med uføretrygd gjør at et spedbarn han er far for faktisk er noe NAV må ta hensyn til økonomisk sett. Så det er ikke noe argument.

Mere lønn kan alle ønske seg, til de har penger opp over pipa.

Man kan ikke tenke sånn hele livet.

Jeg hadde ikke fått et nytt barn når inntekten ifht uførhet slik jeg forstår det er usikkert.

Jeg regner også med denne uførheten går ganske mye utover evnen til å bidra fullt hjemme også, og da står du med presset om å ta størstedelen av 3 barn/hjem samt er avhengig av å jobbe fulltid til enhver tid.

Jeg hadde nok ventet litt for å se hvordan dette utarter seg, spesielt om sykdommen til din mann er relativt ny og han enda ikke er fullstendig avklart hverken økonomisk og/eller helsemessig(altså hvilken innvirkning det har på litt lengre sikt for familien).

Anonymous poster hash: f9f33...0d9

• Liker 2

Annonse

Ønsker dere flere barn så får dere flere barn. Det passer aldri uansett. Dere har også nok inntekt til 3 barn. Vi har en samlet inntekt på 480000 og 3 barn. Går bra med oss også.

Anonymous poster hash: 55574...3a2

• Liker 1

Jeg hadde ikke fått et nytt barn når inntekten ifht uførhet slik jeg forstår det er usikkert.

Jeg regner også med denne uførheten går ganske mye utover evnen til å bidra fullt hjemme også, og da står du med presset om å ta størstedelen av 3 barn/hjem samt er avhengig av å jobbe fulltid til enhver tid.

Jeg hadde nok ventet litt for å se hvordan dette utarter seg, spesielt om sykdommen til din mann er relativt ny og han enda ikke er fullstendig avklart hverken økonomisk og/eller helsemessig(altså hvilken innvirkning det har på litt lengre sikt for familien).

Inntekten hans er sånn sett ikke usikker. Han har vært syk i 13 år og er nå kommet så langt at det er sendt søknad om uføretrygd, men er redd for at han i en prosess med å få gjennom et vedtak kan bli stående uten inntekt en periode, og da går det akkurat rundt med min inntekt dersom vi tar avdragsfrihet på lån. Vi har sånn sett midler på konto da, da mannen har fått erstatning for sin skade, men likevel så forsvinner de raskt om en skal være nødt til å bruke disse til faste månedlige utgifter.

Mannen klarer sånn sett å ta seg av barna, men klarer ikke å jobbe.

Ja? Det gjør jeg og.

Hva er poenget ditt?

Jeg tror ikke det er en årsak til å ikke klare å ta vare på babyen og de barna de har, siden de da vil måtte få tillegg fra NAV, dersom mannen står uten jobb.

Han er alt i en søknadsprosess, så NAV kan ikke la han stå uten noen former for inntekt.

Endret av Tøytigern

Hvor gamle er dere? Er dere 30 er det jo ikke noe å stresse med, er dere 39 er det noe annet...

Det passer jo aldri, men hvis dere har tid å vente kan dere jo gjøre det, så skal du se at du plutselig gir blaffen i at det ikke passer. ;)

• Liker 1

Som nevnt over hre: barn passer "aldri" - sjelden :)
Men, så kommer de da, og plutselig så aner man ikke hva man egentlig gjorde før dette nye individet dukket opp i livene deres :)

Syden - hehe. De både lager, føder og oppfostrer barn i syden. Babyer til og med :) Det går helt fint og reise til syden med en baby. Jeg har bodd i "syden", vi hadde masse besøk av venner med baby. Jeg har selv reist mye med en liten helt. Helt til Asia, alene, 32 timer, lengste flytur 17 timer. Ingen problem :) Det blir det du gjør det til selv.

Jobb - de klarer seg uten deg. Hadde du vært uunnværlig - da hadde du vært sjef. som nevnt over, du går gravid en god stund, plenty med tid til å tilrettelegge.

Mannen din - Topp at han ikke er i jobb i en slik situasjon. Han kan muligens ordne med levering og henting når den tid kommer. Handle inn? Lage middag om han orker det? De eldste barna er jo så store nå at de bidrar mer og tar sin del.

Så må man huske på at selv om man ble raskt gravid med de første trenger ikke det å være tilfellet nå. Om dere bestemmer dere for å prøve fom i dag, så kan det fortsatt ta en god stund før spiren sitter. Du rekker i allefall lønnsoppgjøret i høst. hehe. :)

Og du sier det selv... dere har jo plass... den kjelleren hadde nok blitt innredet uansett til ungdommene :)

Annonse

Har dere en dyr livsstil? Du tjener veldig godt og sier at dere ikke klarer dere med kun din inntekt?

Anonymous poster hash: 55574...3a2

Har vel ikke sånn kjempedyr livsstil, men vi har da boliglån, billån og andre faste utgifter + at man skal ha mat på bordet. Som sagt vil det gå akkurat rundt med bare min inntekt.

Forøvrig er det mange som i en uføreprosess blir stående uten inntekt en periode, spesielt hvis en ikke får gjennom vedtaket med en gang og må f.eks. kjøre en anke på saken.

I og med at jeg tjener så mye som jeg gjør, så får ikke mannen barnetillegg i uføretrygden heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...