AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Del Skrevet 20. februar 2015 Som jeg har forstått så blir 40.50% gjort om fra lån til stipend som man da får, etter å ha bestått eksamen . Jeg vil flytte til fra Elverum til lillehammer for å studere til høste. Dvs at da må jeg finne et studentbolig for å kunne bo der, Har jeg rett til full borteboende stipend ? Her må jeg betale husleie,mat, og diverse. Tror nok det koster ekstra for per semester, Får jeg det av lånekassen? hvor mye sitter jeg igjen med hvis jeg finner sted å bo for kanskje 4000 pr månd? noen som har erfaring med dette ? Let me know.. Anonymous poster hash: 7126e...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #2 Del Skrevet 20. februar 2015 Som jeg har forstått så blir 40.50% gjort om fra lån til stipend som man da får, etter å ha bestått eksamen . Jeg vil flytte til fra Elverum til lillehammer for å studere til høste. Dvs at da må jeg finne et studentbolig for å kunne bo der, Har jeg rett til full borteboende stipend ? Her må jeg betale husleie,mat, og diverse. Tror nok det koster ekstra for per semester, Får jeg det av lånekassen? hvor mye sitter jeg igjen med hvis jeg finner sted å bo for kanskje 4000 pr månd? noen som har erfaring med dette ? Let me know.. Anonymous poster hash: 7126e...923 ps: jeg har lest litt på lanekassen.no . men fint hvis jeg får noen enkle svar her inne . Anonymous poster hash: 7126e...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apefinger Skrevet 20. februar 2015 #3 Del Skrevet 20. februar 2015 Nå ligger utbetalingene på 7300(?) pr. måned, så da sitter du igjen med 3300. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Del Skrevet 20. februar 2015 Du kan fint få maks lån og stipend. Det er på 7000,- i mnd ca 90.000 per semester. Du vil få 18000,- ca i august, deretter 7000,- per måned. Om du søker stipend og lån for hele skoleåret får du også 18000,- i januar, deretter 7000,- per måned til mai. I juni og juli er det ingen utbetaling. Vær obs på det. Du må være registrert og betalt semesteravgift til skolen før stipend/lån blir utbetalt. Og du må ha godtatt læreplanen på studentweb Anonymous poster hash: e81b5...0cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Del Skrevet 20. februar 2015 Du kan fint få maks lån og stipend. Det er på 7000,- i mnd ca 90.000 per semester. Du vil få 18000,- ca i august, deretter 7000,- per måned. Om du søker stipend og lån for hele skoleåret får du også 18000,- i januar, deretter 7000,- per måned til mai. I juni og juli er det ingen utbetaling. Vær obs på det. Du må være registrert og betalt semesteravgift til skolen før stipend/lån blir utbetalt. Og du må ha godtatt læreplanen på studentweb Anonymous poster hash: e81b5...0cb å heregud hvordan betaler man 90.000 per semester ? blir det automatisk betalt før du får 18000? Anonymous poster hash: 7126e...923 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Del Skrevet 20. februar 2015 å heregud hvordan betaler man 90.000 per semester ? blir det automatisk betalt før du får 18000? Anonymous poster hash: 7126e...923 Hva slags skole er det du skal gå på da? Synes 90.000 kroner for ett semester hørtes utrolig dyrt ut.. spesielt når det er i norge. Anonymous poster hash: eac83...14c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 20. februar 2015 #7 Del Skrevet 20. februar 2015 Du kan fint få maks lån og stipend. Det er på 7000,- i mndca 90.000 per semester. Du vil få 18000,- ca i august, deretter 7000,- per måned.Om du søker stipend og lån for hele skoleåret får du også 18000,- i januar, deretter 7000,- per måned til mai. I juni og juli er det ingen utbetaling. Vær obs på det. Du må være registrert og betalt semesteravgift til skolen før stipend/lån blir utbetalt. Og du må ha godtatt læreplanen på studentweb Anonymous poster hash: e81b5...0cb Man får 90.000 per år, ikke per semester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Del Skrevet 21. februar 2015 å heregud hvordan betaler man 90.000 per semester ? blir det automatisk betalt før du får 18000? Anonymous poster hash: 7126e...923 Jeg vet ikke om du misforstod og trodde du måtte betale 90 000 for noe, men vi snakker altså om hva du mottar fra Lånekassen: Du får cirka 90 000 i løpet av et helt år, og disse pengene bruker du som du vil. 45 000 totalt i løpet av høsten og 45 000 totalt i løpet av våren. Du får ubetalinger hver måned fra august til og med mai, mens du ikke får noe som helst i juni og juli. I august og januar får du ekstra store utbetalinger, siden mange har ekstra store utgifter i de månedene (depositum til bolig, kjøpe pensumbøker osv.) mens du ellers får litt over 7000 hver måned i de resterende åtte månedene. Selve utdannelsen vet jeg ikke hva koster, det vet du nok best selv: Hvis du skal gå på en offentlig høyskole (som Høgskolen i Lillehammer) betaler du ikke noe annet enn semesteravgift på noen hundrelapper hvert semester, utover det er utdannelsen gratis. Går du på en privatskole, derimot, kan det koste mye. Av disse cirka 90 000 du får i løpet av et år blir 40 % omgjort til stipend dersom du består eksamen. Det forutsetter at du ikke bor hjemme hos dine foreldre, men det gjør du jo ikke, siden du sier du skal lete etter studentbolig. Det betyr at dersom du består eksamen slik du skal, da vil 36 000 (40 % av 90 000) bli gjort om fra lån til stipend, mens de siste 54 000 vil bli studiegjeld som du ikke må begynne å betale tilbake før du er helt ferdig utdannet. Hvis du for eksempel bare består halvparten av eksamenene dine, da får du bare halvparten av 36 000 gjort om til stipend. Så for å oppsummere det: - Du får 90 000 kroner fordelt på 10 måneder. - Av disse 90 000 blir 36 000 stipend, altså penger du slipper å betale tilbake noen gang, dersom du består eksamen slik du skal. - Ved offentlig utdannelse betaler du kun semesteravgift på noen hundrelapper hvert semester. - Resten av studielånet bruker du som du vil: Altså vil du ha litt over 7000 kroner hver måned til å dekke husleie, mat og andre utgifter. Du kan selvsagt ta en deltidsjobb i tillegg hvis du har mulighet til det. Anonymous poster hash: d2c9a...bed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå