Mons Skrevet 19. februar 2015 #1 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg har ikke lest noe datastoff på flere år og er helt utdatert på det området. Jeg trewnger tips til å kjøpe meg en fornuftig PC. I dag har jeg en bærbar som er koblet til stor skjerm mm. Den sliter. Så stakkaren skal renses for unødvendig og heller få kose seg på stuebordet og spille musikk på anlegget. Ny PC skal ikke brukes til spill eller avansert billed- eller videoredigering. Kabinettet skal være kompakt, men ikke så smått at dette fordyrer mht type komponenter. Prossessor og RAM skal takle vanlige oppgaver raskest mulig. Hva snakker vi om da? Hvis det er noe i oppsettet som påvirker lyd, så har dette høy prioritet. Bruker uansett DAC. Jeg har hørt om SSD. Er det lurt å ha en slik til programmer og en vanlig HD til lagring? Jeg har en tre år gammel ekstern CD/DVD brenner. Er det noen vits å ha slikt i kabinettet da? Jeg setter stor pris på noen generelle råd eller konkrete kjøpstips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 19. februar 2015 #2 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg vil anbefale å kontakte Komplett.no og høre med kjøpshjelpen deres, evt. også gå for en Komplett-PC, jeg har vært kjempefornøyd med all veiledning og PCen min derfra. Og uten tvil, gå for en SSD til operativsystem. Det er en heeelt annen verden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 19. februar 2015 #3 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Personlig preferanse: Intel > AMD nVidia > AMD Siden du mest sannsynlig skal kun surfe og hører på musikk. Så er de tingene jeg nevner under mer enn bra nok, vil jeg tro: i5 (i3 om du skal redusere utgiftene på pcen, men jeg ville gått for en i5) nVidia grafikkort 1gb ram 8gb ram (1600mhz) 120 gb SSD 500gb - 1 TB HDD+++ Kabinett: Fractal Design Define R4 (R5) Operativsystem og kun det, på SSD (og standard windows programmer). Alt annet installeres på HDD. Redigerings programmer tar kanskje litt nytte av en rask SSD men de fleste vil du vel få en minimal forandring ved å installere på SSD. Det er bare min forståelse av det, jeg tar kanskje feil. Har du en ekstern så hadde jeg ikke giddet å investert i en intern CD/DVD. Kjøp en ferdigbygget pc hos Komplett, evt velg komponentene og få de til å montere alt til deg. Folk sier sikkert at du bør bygge den selv men det er seriøst ikke nødvendig om man ikke har en brennende interesse for pc. Ja, det koster mindre å bygge selv, men om du ikke har en med deg eller har gjort det før. Så kan det koste deg mer hvis du gjør noe feil. Det er nå mitt syn på saken. Hadde du nevnt en maks pris (noe som irriterer meg grenseløst at folk ikke gjør) så kunne jeg sikkert ha linket en pc til deg. Endret 19. februar 2015 av -Leon- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 20. februar 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 20. februar 2015 Mange takk for tips. -Leon-: Vedr manglende opplysning om makspris, så har jeg ingen. I motsatt fall ville jeg selvfølgelig tatt dette med. Dette betyr selvsagt ikke at jeg driter penger, men ønsker en optimal løsning til mine behov. Hvorfor anbefaler du ikke å ha operativsystem og alle programmer på SSD? I dag har jeg Windows 7. Leveres alle maskiner med 8 i dag? Kan man få med Officepakke til en grei pris? Trenger man egentlig et eget grafikkort, og hva er fordelene i praktisk bruk? Det er ikke aktuelt å bygge selv. Jeg mangler interesse og ønsker tryggheten i en ferdig konfigurasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 20. februar 2015 #5 Del Skrevet 20. februar 2015 Mange takk for tips. -Leon-: Vedr manglende opplysning om makspris, så har jeg ingen. I motsatt fall ville jeg selvfølgelig tatt dette med. Dette betyr selvsagt ikke at jeg driter penger, men ønsker en optimal løsning til mine behov. Hvorfor anbefaler du ikke å ha operativsystem og alle programmer på SSD? I dag har jeg Windows 7. Leveres alle maskiner med 8 i dag? Kan man få med Officepakke til en grei pris? Trenger man egentlig et eget grafikkort, og hva er fordelene i praktisk bruk? Det er ikke aktuelt å bygge selv. Jeg mangler interesse og ønsker tryggheten i en ferdig konfigurasjon. Jeg skrev "Operativsystem og kun det, på SSD" Det er litt pga SSD er mye dyrer enn vanlig HDD, det å kjøpe en liten SSD for OS virker mer lønnsomt og da er det ikke så mye plass til programmer. "Vanligvis" så blir de fleste levert med Windows 8(8.1) og du må betale endel mer for å få Windows 7. Office har jeg ikke brukt siden Office 97. Nå er det vel Office 365 som er tingen? Nei, du trenger vel ikke. De fleste har en eller annen form for integrert grafikkort, men jeg ville nå uansett å ha investert i et billig grafikkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleC Skrevet 20. februar 2015 #6 Del Skrevet 20. februar 2015 Kjøp en sånn all in one pc da vel. Kun skjerm og tastatur. https://www.dustinhome.no/product/5010748860/pro-all-in-one-3520 Og win 7 installert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 20. februar 2015 #7 Del Skrevet 20. februar 2015 Jeg skrev "Operativsystem og kun det, på SSD" Det er litt pga SSD er mye dyrer enn vanlig HDD, det å kjøpe en liten SSD for OS virker mer lønnsomt og da er det ikke så mye plass til programmer. "Vanligvis" så blir de fleste levert med Windows 8(8.1) og du må betale endel mer for å få Windows 7. Office har jeg ikke brukt siden Office 97. Nå er det vel Office 365 som er tingen? Nei, du trenger vel ikke. De fleste har en eller annen form for integrert grafikkort, men jeg ville nå uansett å ha investert i et billig grafikkort. Å flytte alt utenom windowsfilene er nok ikke så dumt, med tanke på pris/lagringsplass på SSD. Men jeg lurer; flytter du også mappa "Programfiler" over på en annen disk? Alle de andre "Bruker mappene" er enkelt å flytte på (Documents, Music, Desktop mm). Win 7 kan man lett få tak i om man velger å bygge maskin selv (OEM versjonene er billigst). Mulig Komplett har et valg om Win 7 i sin konfigurator, har ikke sjekket. Enig i dedikert skjermkort. Nesten hva som helst er bedre enn integrert kort (det som er bygd inn i hovedkortet). Dessuten frigjør man RAM, integrerte kort spiser endel av av den vanlige RAMen, siden det ikke har dedikert grafikkminne. Dedikert grafikkminne er vel som regel raskere enn vanlig RAM, så det er bare win-win. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 20. februar 2015 #8 Del Skrevet 20. februar 2015 (endret) Å flytte alt utenom windowsfilene er nok ikke så dumt, med tanke på pris/lagringsplass på SSD. Men jeg lurer; flytter du også mappa "Programfiler" over på en annen disk? Alle de andre "Bruker mappene" er enkelt å flytte på (Documents, Music, Desktop mm). Win 7 kan man lett få tak i om man velger å bygge maskin selv (OEM versjonene er billigst). Mulig Komplett har et valg om Win 7 i sin konfigurator, har ikke sjekket. Enig i dedikert skjermkort. Nesten hva som helst er bedre enn integrert kort (det som er bygd inn i hovedkortet). Dessuten frigjør man RAM, integrerte kort spiser endel av av den vanlige RAMen, siden det ikke har dedikert grafikkminne. Dedikert grafikkminne er vel som regel raskere enn vanlig RAM, så det er bare win-win. Neida, jeg flytter ikke noe ifra den Programfile mappen. Men jeg installer ikke programmer på den SSD. Passer også på å avinstallere alle programmer jeg ikke bruker som har røttene sine på OS disken. Programfiler og (x86 mappen) tar totalt 5gb, og jeg har ca 45gb ledig plass på en 120gb SSD. Mine dokumenter er den eneste jeg ikke rører så mye i siden det er hvor mange spill lagrer spillfiler (savegames o.l.) De andre "Mine" mapper blir det aldri kopiert noe til og evt så sletter jeg det som er i de. Endret 20. februar 2015 av -Leon- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå