Gå til innhold

Er dette vesentlig mislighold? (leilighet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter loven kan vi heve leieavtalen om det har vært "vesentlig mislighold", men jeg synes det er vanskelig å vite hva vesentlig mislighold er.

Det er ting med vår leilighet som er ulovlig pga brannfare og om det skulle oppstått brann så kan vi brenne inne.

Dette har vi fortalt huseier lenge, men ingenting er blitt gjort. Dette er noe de burde gjort noe med på dagen. Jeg tror ikke det engang er lov å bo der pga dette.

Det er også store problemer med flisen på badet. Den er sprukket og fugene har løsnet slik at flere fliser nå er løse. Dette har de visst siden september eller noe slikt.

Vi skal egentlig leie frem til juli, men nå vet jeg ikke om jeg orker mer. Det har vært så mye styr og så mye de har gjort halvveis. Jeg føler bare at jeg har lyst til å si opp leiligheten, så om vi finner noe annet ønsker jeg å si opp. Men jeg lurer på om dette er såkalt vesentlig mislighold?

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

Anonymous poster hash: fd478...9fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere kan brenne inn pga. ulovligheter ved leiligheten, er nok det vesentlig grunn, ja.

Anonymous poster hash: 5ecc9...e69
  • Liker 5
Skrevet

Hva slags ting er ulovlig med tanke på brannfare? Løse fliser har ingen betydning annet enn det kosmetiske.

Anonymous poster hash: 19a3f...ac6

• Liker 3
Skrevet

Hva slags ting er ulovlig med tanke på brannfare? Løse fliser har ingen betydning annet enn det kosmetiske.

Anonymous poster hash: 19a3f...ac6

Jeg ønsker ikke gå veldig inn på det mtp at jeg ikke vil bli gjenkjent. Men den ene grunnen er sikringsskapet.

Skrevet

Send en bekymringsmelding ang. Brannfaren til brannvesenet der du bor. De kommer på "synfaring", og kan gi pålegg av ulike slag.

Hva som er vesentlig misslighold er en vurderingssak i hver enkelt sak. Kontakt advokat, eller meld deg inn i en leieboerforening og få hjelp.,

Anonymous poster hash: d3341...164

• Liker 1
Skrevet

Du skjønner vel at det er umulig for oss å si om dette er vesentlig eller ikke når du ikke vil fortelle hva som faktisk er galt.

Anonymous poster hash: 85130...ea4

• Liker 5
Skrevet

Kontakt kommunen, si du leier der og spør om leiligheten er godkjent for utleie.

Anonymous poster hash: 1b3b4...dd2
Skrevet

Om det ikke er tilstrekkelig med rømningsveier kan dere/bør dere flytte på dagen. Det med flisene tror jeg ikke er 'vesentlig'

• Liker 1
Skrevet

Brannfare: Kan være

Flisegreier: Nei

Anonymous poster hash: bd92d...313
Skrevet

Dersom det ikke er rømningsmuligheter eller tilstrekkelig gode rømningsmuligheter, er leiligheten mest sannsynlig ikke godkjent som utleieleilighet. Da kan dere nok flytte på dagen :)

Anonymous poster hash: 47157...09a
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg ønsker ikke gå veldig inn på det mtp at jeg ikke vil bli gjenkjent. Men den ene grunnen er sikringsskapet.

Sikringsskapet er det Det lokale el-tilsynet som er korrekt instans for.

Du kan ringe dem og fortelle at du er redd for status i sikringsskapet og spørre om de har mulighet til å ta et tilsyn.

Edit: Normalt er det det lokale kraftselskapet (netteier) som er riktig adresse for det lokale el-tilsynet, så du tar en telefon dit

Send en bekymringsmelding ang. Brannfaren til brannvesenet der du bor. De kommer på "synfaring", og kan gi pålegg av ulike slag.

Hva som er vesentlig misslighold er en vurderingssak i hver enkelt sak. Kontakt advokat, eller meld deg inn i en leieboerforening og få hjelp.,

Anonymous poster hash: d3341...164

Brannvesnet er ikke nødvendigvis korrekt instans i forbindelse med sikringsskap, men de er helt korrekt instans når det gjelder rømningsveier, ildsted og den typen ting.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Utleier skal også gis mulighet til å rektifisere feilene. Har du gjort dem oppmerksom på det med rømningsvei, skriftlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...