WubWub Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Her forleden havnet jeg i en liten diskusjon på forumet som vekket de små grå. I en tråd som handlet om "blikk på treningssenter" så nevnte jeg at jeg pleide titte litt på damer når jeg var på treningssenter hvor ei dame sa til meg "hadde du sett på meg så hadde jeg slått deg!" og jeg svarte : "om du hadde slått meg uprovosert så hadde du slått feil person for jeg hadde nemlig slått tilbake i forsvar for så å anmelde deg for blind vold". Debatten endte som vanlig det, med at alle damene i unison enighet fremstilte meg som svarte-per å kaldte meg feig fordi jeg ville slått et menneske som var svakere enn meg (de ofret ikke en tanke på at jeg i tilfellet her bare hadde forsvart meg mot blind vold). De mente videre at jeg var et forferdelig menneske som ville funnet på å slå ei dame. (med den logikken kan jeg kline til Mike Tyson å regne med at det går bra siden han er sterkere enn meg, ser dere hvor dumt det argumentet er?) Det fikk meg til å tenke litt, hvorfor er det stor enighet om at det er greit å slå menn uprovosert? Er vi mindre verdt eller tenker dere at siden vi er menn så må vi bare tåle det? Så nå kommer vi til sakens kjerne : voldelige kvinner i forhold. jeg føler personlig at diskusjonen om partner vold er viktig for all vold er uakseptabel med mindre det er i selvforsvar. Men så er det nå engang slik at min ydmyke mening er at vold i forhold debatten er ufattelig kunnskapsløs, ensrettet og stereotypisk. Hver gang temaet kommer på banen så blir det tegnet et bilde at kvinner alltid er de forsvarsløse ofrene mens mannfolka er de slemme overgriperne. Men det stemmer ikke med realitene! Kvinner er i stor grad de som er mest voldelige i forhold! For ifølge haugevis av studier så er kvinner mer voldelige enn menn i forhold. 1 av 10 kvinner har slått sin kjæreste. Så nå er jeg her for å nyansere de kalde brutale faktaene : MENN ER I SNITT DE SOM I STOR GRAD ER OFRE FOR PARTNER VOLD. For dere som slår kjæresten deres så tenker dere sikkert : jammen han er jo mann han må jo tåle det. Men beklager da må jeg briste boblen deres for selvom slaget ikke gjør forferdelig fysisk vondt så kan de skape store psykologiske traumer og ens egen integritet og selvfølse kan bli fullstendig knust. Menn som blir slått av dama si holder det stort sett for seg selv i frykt for å bli latterliggjort og ledd av med kommentarer som "haha blir du banka av ei jente? du er pingle ass!". Derfor lider mannen i stillhet mens han gradvis får mer og mer automatiske negative tanker om seg selv og sin rolle som mann. Han vil føle seg som en pingle og i mange tilfeller få permante skader på psyken ettersom han ikke tør ta igjen for å slå kvinner det er noe av det verste man kan gjøre (men å slå en mann det er ikke så farlig tenker mange). Så ja kvinner nå retter jeg pekefingeren mot 10-20% av dere, hvorfor er dere så voldelige? Viser til kilder til påstandene mine i neste post så fortsettelse følger : Endret 8. januar 2015 av WubWub 7
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #2 Skrevet 8. januar 2015 (endret) http://www.dagbladet.no/2013/02/24/tema/klikk/samliv/helse/25920511/ BAGATELLISERES: Når det gjelder partnervold mot menn er det mest psykisk vold det er snakk om, eller at menn selv bagatelliserer den fysiske volden de blir utsatt for fordi de ikke anser den som farlig. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock Derfor bagatelliseres vold mot menn Kvinner som slår, har nesten alltid drevet psykisk vold først. http://www.sinnetshelse.no/artikler/kvinner_mish.htm Kvinner som mishandler menn Sosionom Per Kristian Dotterud intervjuet av Gudrun Vinsrygg Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro. Kvinner er mest voldelige - Hvem er det som mishandler hvem? - De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater. En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår. http://www.kk.no/livsstil/kvinner-som-sl%C3%A5r-menn-28411 Kvinner som slår menn Nesten 20 prosent av alle norske menn har opplevd vold eller seksuelle overgrep fra kjæresten. Over 20 prosent av alle norske kvinner har blitt voldtatt eller utsatt for vold av en kjæreste eller eks. Tvunget til sex, banket opp, truet med våpen, sparket eller angrepet. Men, det finnes også kvinner som fysisk, psykisk og seksuelt misbruker mennene de deler livet med. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/18/1-av-10-kvinner-slar-kjaeresten - Kvinners voldsutøvelse er undervurdert, sier forsker Hilde Pape. Hun står bak en sjelden undersøkelse av kvinners voldsbruk mot partner. Illustrasjonsfoto: Colourbox 1 av 10 kvinner slår kjæresten Blant unge kvinner i parforhold hadde 11 prosent angrepet partneren siste halvår, viser ny norsk studie. Endret 8. januar 2015 av WubWub 4
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 (endret) .....................................................................!?! Endret 8. januar 2015 av SunflowerPenguin
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Wow, Wubwub, i blant glimter du til med et lite korn av sannhet! Anonymous poster hash: cca11...517
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2015 .....................................................................!?! Bra du redigerte bort latteren din, for det er ikke noe å le av at menn blir mishandlet av dama si i forhold. 3
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Wow, Wubwub, i blant glimter du til med et lite korn av sannhet! Anonymous poster hash: cca11...517 Mer enn et lite korn sannhet her , dessverre. Endret 8. januar 2015 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #8 Skrevet 8. januar 2015 Først må jeg si at jeg aldri har vært i et voldelig forhold, og jeg har heller aldri slått mannen min, eller noen andre menn eller kvinner. Så må jeg si: Takk for at du klarte å sette fingeren på dette uten samtidig å bagatellisere vold mot kvinner! Vold i forhold er en viktig sak, uansett hvem som utøver volden, og bør ikke ødelegges av at grupper settes opp i mot hverandre. Siden jeg ikke er i målgruppen for diskusjonen skal jeg trekke meg ut nå, men jeg ønsket bare å komme med dette. Anonymous poster hash: 38e98...3cb 1
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2015 Først må jeg si at jeg aldri har vært i et voldelig forhold, og jeg har heller aldri slått mannen min, eller noen andre menn eller kvinner. Så må jeg si: Takk for at du klarte å sette fingeren på dette uten samtidig å bagatellisere vold mot kvinner! Vold i forhold er en viktig sak, uansett hvem som utøver volden, og bør ikke ødelegges av at grupper settes opp i mot hverandre. Siden jeg ikke er i målgruppen for diskusjonen skal jeg trekke meg ut nå, men jeg ønsket bare å komme med dette. Anonymous poster hash: 38e98...3cb Vold bør og skal aldri bagatelliseres. Uavhengig av hvilket kjønn det er snakk om som blir utsatt for det. Men jeg føler at debatten om partner vold er fryktelig ensidig og unyansert. Faktisk hver gang debatten om partner vold kommer opp så er det alltid i stor grad tegnet bilde av at kvinner alltid er ofre og at menn er overgripere. Men dette stemmer ikke med virkeligheten, menn er faktisk de som blir utsatt for mest og oftest vold og overgriperen er i snitt oftere kvinner. Jeg har selv aldri vært utsatt for partner vold heldigvis men føler temaet her fortjener å bli litt opplyst 2
Gjest Salvesen Skrevet 8. januar 2015 #10 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Tommel opp for god dokumentasjon og slående logikk. Undertegnede vil dog få poengtere at dette er et av kvinners mange privilegier fra naturens side - det at vold mot kvinner automatisk vil oppfattes som mer alvorlig enn vold mot menn. Undertegnede har heller ikke noe problem med at det er slik, og anser vel selv også vold mot kvinner som verre - selv om ingen så klart skal slå hverandre. Problemet og urettferdigheten oppstår først når samfunnet går inn for å motarbeide alle menns privilegier (som f.eks. menns interesse for tekniske dupeditter - kvinner kjønnskvoteres istedet inn på ingeniørutdannelse), samt å sykeliggjøre mannens natur (jegeren = en som "objektiviserer kvinner" og bedriver "seksuell trakassering"), uten samtidig å ta tak i - og annerkjenne - det som er kvinners naturlige privilegier. Undertegnede antar at det er i lys av en slik politikk - og et slikt samfunn - at denne tråden må leses, og er i så fall enig i det som skrives. Det beste hadde dog vært å bare la kjønnsrollene få fritt spillerom - uten statlig eller andre former for kollektiv innblanding den ene eller den andre veien. Endret 8. januar 2015 av Salvesen 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #11 Skrevet 8. januar 2015 Kvinner er mer voldelige mot barna sine enn menn å. Anonymous poster hash: aac35...38a 3
Anglofil Skrevet 8. januar 2015 #12 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Vold uansett kjønn er aldri greit. Jeg vil dog gjerne ha statistikken som sier at kvinner er mer voldelige enn menn. Og ja, jeg mener absolutt begge parter tar feil. Det er absolutt ikke riktig eller å slå noen, ei heller at kvinner slår menn. Det er dog ikke greit å slå tilbake. Det er en grunn til at jeg aldri slo tilbake mot min eks som var voldelig: det var så grunnleggende i mot mine prinsipper. Og som kampkunstutøver sto det ennå sterkere i meg. Jeg fikk meg ikke til å bruke vold tilbake. Mvh Yvonne Endret 8. januar 2015 av Yvonne 5
absinthia Skrevet 8. januar 2015 #13 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Det er ofte avmakt eller en eller annen form for følelse av underlegenhet som gjør at folk tyr til vold. I følgende link, vises det til at høyere sosial status enn partner gjør en mer utsatt for vold http://forskning.no/kjonn-og-samfunn-kriminalitet/2014/03/hoyere-status-enn-partner-oker-risiko-vold Edit: Her er en studie av forekomst av forskjellige typer vold i Norge https://www.regjeringen.no/contentassets/a0f79a10854045c68770c5408e2b3d66/nkvts_vold-voldtekt-2014.pdf Endret 8. januar 2015 av absinthia 1
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #14 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Kvinner er mer voldelige mot barna sine enn menn å.Anonymous poster hash: aac35...38a Tre forskjellige studier ifra 1975, 1985 og 1992 presentert i boken "Behind Closed Doors" og på den trettende sosiologikonvensjonen i USA viser Følgende: -Kvinner har tre ganger høyere sansynelighet for å bruke våpen i en krangel. -Kvinner starter mer enn 70% av fysiske krangler. -Kvinner løper langt større risiko for barnemishandling. -Kvinner løper langt større risiko for mishandling av eldre familiemedlemmer. -Kvinner slår guttebarn langt oftere og hardere enn de slår jentebarn. -Kvinner står for majoriteten av barnedrap, og 2/3 av ofrene er guttebarn. -Den store majoriteten av kvinners drapsoffer er menn. Den store majoriteten av menns ofre er andre menn. -Kvinner står i gjennomsnitt for halvparten av partnerdrap i USA. -82% av alle mennesker som blir utsatt for vold for første gang i sitt liv blir det ifra en kvinne. -Den store majoriteten, faktisk nesten alle, som er dømt til fengsel for mishandling av sin partner er menn. Endret 8. januar 2015 av WubWub 2
Gjest Castielz Skrevet 8. januar 2015 #15 Skrevet 8. januar 2015 Heh, ville sett en jente angripe meg, da hadde hun endt opp utenfor leiligheten før hun i det hele tatt forstod hva som hadde skjedd. Ja, jeg hadde og glatt slått tilbake, men aldri under noen som helst omstendighet slått først. Likestilling.
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #16 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Vold uansett kjønn er aldri greit. Jeg vil dog gjerne ha statistikken som sier at kvinner er mer voldelige enn menn. Og ja, jeg mener absolutt begge parter tar feil. Det er absolutt ikke riktig eller å slå noen, ei heller at kvinner slår menn. Det er dog ikke greit å slå tilbake. Det er en grunn til at jeg aldri slo tilbake mot min eks som var voldelig: det var så grunnleggende i mot mine prinsipper. Og som kampkunstutøver sto det ennå sterkere i meg. Jeg fikk meg ikke til å bruke vold tilbake. Mvh Yvonne I innlegg 2 så la jeg til endel linker med relevant informasjon. De linkene er bare 4 ut av rundt 50 artikler jeg har lest om temaet. De er noen små forskjeller fra studie til studie men grovt sett kommer alle studier frem til samme konklusjon og det er at kvinner oftere er overgripere enn menn i forhold. Jeg er på en måte enig i deg i din pasifistiske holdning. Vold avler bare mer vold. Men av lærdom så vet jeg at for å unngå overgrep og vold så må man sette grenser for seg selv å ta igjen. Om man blir slått og ikke forsvarer deg selv så åpner det bare opp for å bli utsatt for mer vold. For mennesker er ganske kyniske sånn sett, om folk tror det å plage andre ikke får konsekvenser eller straff så durer de på. Som f.eks hun damen jeg nevnte i innledningstråden min som tenkte det var greit å slå meg om jeg tittet på hu på treningssenter, fordi hu er vandt til at menn ikke tar igjen så derfor er det greit å slå de. Men om hu hadde vist at det kom til å få fysiske konsekvenser derimot så er jeg 100% sikker på at hu ikke hadde slått i første omgang. En liten historie om mobbing : en gutt blir mobbet på skolen, han tar aldri igjen fordi han er snill og sjenert. Han blir slått hver dag på skolen, gjerne av flere og flere elever ettersom flere legger merke til at han aldri tar igjen så han blir som en hakke kylling. En dag velger han ta igjen å grisebanker den største mobberen sin. Hva tror du skjer? Jo det som skjer er at den dagen er det ingen som slår han igjen, fordi de frykter fysiske represalier samt å få juling. Hoved konklusjon : Aldri slå først eller ty til vold med mindre det er i selvforsvar. Når andre ser du er kapabel til å forsvare deg selv så vil de også slutte plage en. Endret 8. januar 2015 av WubWub 4
Gjest lecter Skrevet 8. januar 2015 #17 Skrevet 8. januar 2015 Nå liker jeg ikke at folk glor. Skal man glo så gjør det diskré! Hadde du tatt det seriøst om jeg sa fra det ikke var greit? Kanskje en damer føler de må gjøre mer for å få frem et poeng. Var jeg som kommenterte at kvinner var mer voldelige mot barn enn menn. Jeg synes aldri vold er greit. Har aldri slått noen og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Kan ikke rettferdiggjøre vold om det ikke er selvforsvar!
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #18 Skrevet 8. januar 2015 (endret) Nå liker jeg ikke at folk glor. Skal man glo så gjør det diskré! Hadde du tatt det seriøst om jeg sa fra det ikke var greit? Kanskje en damer føler de må gjøre mer for å få frem et poeng. Var jeg som kommenterte at kvinner var mer voldelige mot barn enn menn. Jeg synes aldri vold er greit. Har aldri slått noen og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Kan ikke rettferdiggjøre vold om det ikke er selvforsvar! Ja det er greit å si ifra. Men det er ikke greit å slå noen fordi de glor. Om jeg skulle slått folk som tittet på meg så måtte jeg ha slått rundt 15-20 kvinner hver gang jeg var på et kjøpesenter eller treningssenter. Uansett så er det ikke slik at jeg ugle-stirrer på damer når jeg er på treningssenter eller noe slikt. Jeg titter maks på damene der 5-10 sekunder så ser jeg ikke mer på de , har ekstremt god hukommelse (nesten fotografisk) så ergo er det ikke behov for å titte noe mer enn det Endret 8. januar 2015 av WubWub
WubWub Skrevet 8. januar 2015 Forfatter #19 Skrevet 8. januar 2015 (endret) . Endret 8. januar 2015 av WubWub
Gjest lecter Skrevet 8. januar 2015 #20 Skrevet 8. januar 2015 Ja det er greit å si ifra. Men det er ikke greit å slå noen fordi de glor. Om jeg skulle slått folk som tittet på meg så måtte jeg ha slått rundt 15-20 kvinner hver gang jeg var på et kjøpesenter eller treningssenter. Uansett så er det ikke slik at jeg ugle-stirrer på damer når jeg er på treningssenter eller noe slikt. Jeg titter maks på damene der 5-10 sekunder så ser jeg ikke mer på de , har ekstremt god hukommelse (nesten fotografisk) så ergo er det ikke behov for å titte noe mer enn det Er jo på ingen måte greit å slå noen selv om de glor! Tror bare ikke mange menn ville tatt det seriøst om man sa fra. Så er vel et forsøk på å VIRKELIG si fra. Nå har ikke jeg så my problemer med at menn glor etter meg da, men alle har vel opplevd å ikke føle at de blir tatt seriøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå