Gå til innhold

Vikar og sykemelding - jobber ikke 100% og er uten kontrakt på avtalt arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk gravid med lillemor ble jeg sykemeldt 2 uker før permisjonen skulle starte (gikk da også som vikar, jobbet ca 75%), og fikk da ikke sykepenger fordi jeg i starten av opptjeningsperioden måtte ha vært på jobb hver arbeidsdag i 1 måned, sa mannen på nav. Hadde ikke mer enn 2 uker mellom hver vakt, men hadde noen fridager av og til. Nå er jeg gravid på nytt i samme situasjon: jobber ca 75%, og lurer på om det er noen regel som sier at man må på jobb hver dag i forkant av ei sykemelding?

Jeg har kontrakt på at jeg er vikar, og arbeid avtales fra uke til uke når kabalen med sykemelding og fravær skal utarbeides. Noen uker jobber jeg derfor fullt, mens andre bare 3 dager.

Anonymous poster hash: b2200...9ad

Skrevet

Jeg vet ikke. Men ville bare si at du er heldig som får jobbe tilsvarende 75% når du er vikar.

Men har du prøvd å søke litt på NAV sine sider?

Hilsen en annen som er vikar som kun får jobbe 20-25% i gjennomsnitt.

Anonymous poster hash: c64b4...455
Skrevet

Jeg vet ikke. Men ville bare si at du er heldig som får jobbe tilsvarende 75% når du er vikar. Men har du prøvd å søke litt på NAV sine sider? Hilsen en annen som er vikar som kun får jobbe 20-25% i gjennomsnitt. Anonymous poster hash: c64b4...455

Ja, jeg har søkt, men finner liksom ikke konkret den regelen hvor det står at jeg må på jobb hver dag, så jeg skjønner liksom ikke helt.... Jeg sitter på en utdannelse som barne- og ungdomsarbeider, men får ikke fast jobb på grunn av nedskjæring :( Jeg har i perioder jobbet 100%, men trives veldig godt med å jobbe litt redusert, så hadde jo håpet på å ha krav på penger likevel.

Anonymous poster hash: b2200...9ad

Skrevet (endret)

Jeg er riktig nok ikke vikar, men har fast stilling, men ikke 100%

Jeg har noen dager fri innimellom, men var ikke noe problem å få innvilget søknaden om foreldrepenger. Har aldri hørt at man må jobbe hver eneste dag får å få det innvilget heller...

Edit, så du skrev om sykepenger. Det har jeg ikke noe erfaring med selv, bare at flere av mine kolleager og venninner i samme bransje (butikk) har nlitt sykemeldte under graviditer, ingen av de har hatt 100% stillinger, men ingen av de har hatt problemer med sykemelding/penger.

Endret av SjiraffenLaffen
Skrevet

Man må ikke ha hvert på jobb hver dag. Det må ha gått 4 uker fra kontrakten startet til du kan motta sykepenger og 8 uker for bruk av egenmelding.

Anonymous poster hash: 9b0fc...f3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...