Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg å endre tankemønster? Sjalusi/kontroll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste er på utenlandstur med folk fra jobben, festetur, ikke jobb.

Har opprinnelig en avtale om melding når vi legger oss når vi fester hver for oss, mye i felles respekt over at den andre skal slippe å tenke vonde tanker og bli sjalu. Nå er det jeg som har slitt mest med dette, ikke han.

Han har nesten alltid sendt denne meldingen, to ganger har det ikke blitt gjort, en gang fordi han var dritings og kom seg ikke til sengs, en annen gang fordi han hadde glemt det. Nå har han ikke sendt. Jeg kjente at jeg ble veldig lei meg når jeg våknet idag, og da jeg så innsjekking på en pub med forsidebilde av en haug lekre bartenderjenter så vokste det en vond klump i magen min, og jeg ble sint. Jeg begynte å tenke på alt det fæle han kunne gjort osv.

Nå har jeg prøvd å analysere hva jeg er redd for for ikke å bli sint eller la sjalusien ta overhånd. Jeg er redd for at han skal være med ei annen jente, men jeg vet at for at det skal skje må han ha blitt pushet veldig av de han er sammen med, og alle de har damer, så det er tvilsomt. Han er utrolig kjekk, men vet det ikke selv, så han blir ofte sjekket opp (uten at han skjønner det er oppsjekking).

Strengt tatt så er jeg mer redd for at han skal ha "glemt" meg iløpet av natten med fest og moro. Det er den vondeste følelsen. Fornuften min sier at han bare har hatt det gøy, drukket seg full og lagt seg sent uten å sende melding fordi han har vært trøtt og ligger på rom med andre mannfolk. Følelsene mine sier at han har rotet med andre jenter, tatt med seg ei på rommet, ikke sendt melding fordi han da var opptatt etc.

Jeg vet det siste alternativer er ekstremt usannsynlig, men jeg bygger opp sånne ting inni meg når slikt skjer. Prøver å snu tankene litt nå, jeg er jo ikke redd for at han skal finne noen andre. Eller jo, men jeg tror det egentlig ikke. Men det er vondt at han bare har glemt meg i natt, ikke tenkt tanken på å sende meg melding osv. Det er vanligvis bare et hjerte vi sender da, og det hjertet tar ikke lang tid å sende...

Kan noen hjelpe meg med noen fornuftige ord? Han har nevnt brudd fordi den gangen han glemte det, ringte jeg midt på natten og var nesten hysterisk fordi han hadde ikke fortalt meg at han ikke skulle feste likevel, og jeg ble kjempesjalu da jeg trodde han var på fest hele natten, visste ikke at han lå og sov. Så det var veldig dumt av meg, og det er sånne ting jeg vil unngå nå, men jeg må ha hjelp for nå føler jeg at jeg rives i to retninger. :(

Vet det muligens er et barnslig forhold, men det eneste jeg trenger hjelp til nå er å se at dette er helt normalt å ikke sende melding, at han sikkert ikke har gjort noe galt, og at jeg ihvertfall ikke ha noe å være sint for. For da skremmer jeg han bort..

Anonymous poster hash: f642f...433
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett lite tips: Tenk på alle vennene dine som er i ett forhold. Vet du om mange av de som har vært utro/bruker å være det? Svaret blir nok nei, så hvorfor skulle da din kjære være det? Sett det selv så inn i hans sko, ville du vært utro? Hvorfor skal da han være det?

Mvh

Ei som har slitt sinnsykt mye med sjalusi, og som har klart å ødelegge det meste med det.

Anonymous poster hash: 2f2f7...df6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, ikke la de vonde tankene få styre for det kontrollerer du faktisk selv :)

Skrevet

Forstår at du blir bekymret, men er redd du bare må stole på kjæresten din og ha forståelse for at det lett kan glemmes å sende en melding når han er ute og har det gøy med venner. Ikke ta det opp med han, høres ut som at det bare kan gjøre det værre. Spør om han hadde det kjekt og vær glad på hans vegne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du blir frustrert visst han ikke har gitt lyd fra seg.Tar ikke lange tiden å sende ei mld.Jeg og min mann ringer hverandre etter hver fest,der hvor vi ikke fester ilag.Det handler om respekt for hverandre.

Anonymous poster hash: af9c6...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg skjønner deg GODT. Hvorfor drar han på en sånn tur i det hele tatt? Jeg syns faktisk man kan la være med sånt når man er i forhold.

Anonymous poster hash: 18d14...64d
  • Liker 2
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Herregud, jeg skjønner deg GODT. Hvorfor drar han på en sånn tur i det hele tatt? Jeg syns faktisk man kan la være med sånt når man er i forhold.

Dette håper jeg er trolleri.

Jeg synes det er på grensen til sinnsykt at man MÅ sende melding til hverandre hver eneste gang man er ute. Bra du TS ser litt selv at det ikke er noe å bli hysterisk over. Hvordan du skal jobbe med det er en annen sak, det er vel vanskelig for meg som ikke sliter med sjalusi å gi råd. Men jeg har jo vært sjalu noen ganger i mitt liv, det er verdens verste følelse og jeg har medlidenhet med dere som kjenner på det ofte. Når det ikke er grunn til det, så bør man jo absolutt jobbe med seg selv for å få bedre livskvalitet for seg selv.

Jeg har jo ikke peiling på hvordan da.. kanskje snakke med en psykolog? Det er jo en dyr affære, men dersom det hjelper og dermed øker din lykke betraktelig så er det kanskje verdt kronene. Må være vondt å ha det slik som du har det, det er jo helt unødvendig. Ikke minst kan det være veldig ødeleggende for forhold.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, jeg skjønner deg GODT. Hvorfor drar han på en sånn tur i det hele tatt? Jeg syns faktisk man kan la være med sånt når man er i forhold. Anonymous poster hash: 18d14...64d

Jesus...

Skrevet

Ett lite tips: Tenk på alle vennene dine som er i ett forhold. Vet du om mange av de som har vært utro/bruker å være det? Svaret blir nok nei, så hvorfor skulle da din kjære være det?

Dessverre er realiteten den at for mange blir svaret et rungende ja. Jeg har jobbet med endel gifte menn samt har noen i omgangskretsen og tendensen er den at jobbreiser er sentralt for utroskap. Ingen finner ut av det, de fleste dekker for hverandre.

Jeg mener ikke å spre mistanke, jeg bare påpeker at for noen som har sett litt av hvert fra innsiden så er det ikke betryggende å ty til erfaring. Med alt jeg har observert opp igjennom årene er det utrolig at jeg overhodet våger å gå inn i et forhold med noe tiltro.

Single kvinner har ofte et annet begrep om utroskap, uansett alder, ettersom de opplever avanser fra menn som er opptatt eller gift så og si hele tiden. Jeg bodde en periode i et område som var populaert som feriested, guttegjenger kom ned på ferie eller i jobbsammenheng med partnere sittende hjemme og det var ikke snakk om vilje til å treffe en annen jente, men mulighet.

Ikke alle er utro. Det hele bunner ut i enkeltpersonens moral (dog denne kjenner man ikke så godt som man tror), deres syn på monogamo, en manns impulskontroll, vilje til risiko, hvor glad han er i å feste, alkoholkonsum, om han har gode mannlige rollemodeller, hvor redd han er for å miste partneren.

Dette vet TS best selv, innerst inne, det er ikke så mye annet råd å gi. Jeg vil ikke si "bare slapp av" uten at jeg kjenner situasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Er den meldingen en garanti for at han ikke er utro? Det går altså ikke an å sende meldinger hvis man er utro? Dette var nyheter for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er realiteten den at for mange blir svaret et rungende ja. Jeg har jobbet med endel gifte menn samt har noen i omgangskretsen og tendensen er den at jobbreiser er sentralt for utroskap. Ingen finner ut av det, de fleste dekker for hverandre.

Jeg mener ikke å spre mistanke, jeg bare påpeker at for noen som har sett litt av hvert fra innsiden så er det ikke betryggende å ty til erfaring. Med alt jeg har observert opp igjennom årene er det utrolig at jeg overhodet våger å gå inn i et forhold med noe tiltro.

Single kvinner har ofte et annet begrep om utroskap, uansett alder, ettersom de opplever avanser fra menn som er opptatt eller gift så og si hele tiden. Jeg bodde en periode i et område som var populaert som feriested, guttegjenger kom ned på ferie eller i jobbsammenheng med partnere sittende hjemme og det var ikke snakk om vilje til å treffe en annen jente, men mulighet.

Ikke alle er utro. Det hele bunner ut i enkeltpersonens moral (dog denne kjenner man ikke så godt som man tror), deres syn på monogamo, en manns impulskontroll, vilje til risiko, hvor glad han er i å feste, alkoholkonsum, om han har gode mannlige rollemodeller, hvor redd han er for å miste partneren.

Dette vet TS best selv, innerst inne, det er ikke så mye annet råd å gi. Jeg vil ikke si "bare slapp av" uten at jeg kjenner situasjonen.

Virker som du tror at menn er oftere utro enn kvinner, men i følge statistikker er det kvinner som er mest utro, ikke gifte menn.

Skrevet

Virker som du tror at menn er oftere utro enn kvinner, men i følge statistikker er det kvinner som er mest utro, ikke gifte menn.

Menn er oftere utro enn kvinner, men kvinner er mer utro enn tidligere. Kjonnene er mer jevne i disse dager.

AnonymBruker
Skrevet

Menn er oftere utro enn kvinner, men kvinner er mer utro enn tidligere. Kjonnene er mer jevne i disse dager.

Nei, jeg har lest utrolig mange steder at kvinner er mer utro enn menn. (Men det er veldig likt, ikke så stor forskjell). Men kvinner mest.

Skrevet

Nei, jeg har lest utrolig mange steder at kvinner er mer utro enn menn. (Men det er veldig likt, ikke så stor forskjell). Men kvinner mest.

Du vil finne langt fler seriose kilder som sier at menn, gift eller kun i forhold, på verdensbasis, er oftere utro enn kvinner.

Jeg gjorde ingen antakelser i mitt opprinnelige innlegg, jeg skrev om menns utroskapstilboyeligheter fordi det er det trådens tema, da TS er kvinne.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil finne langt fler seriose kilder som sier at menn, gift eller kun i forhold, på verdensbasis, er oftere utro enn kvinner.

Jeg gjorde ingen antakelser i mitt opprinnelige innlegg, jeg skrev om menns utroskapstilboyeligheter fordi det er det trådens tema, da TS er kvinne.

Okei, rart at det står så mange steder at kvinner er mer utro enn menn da..

Skrevet

Okei, rart at det står så mange steder at kvinner er mer utro enn menn da..

Da får du sjekke legitimiteten på disse kildene og kanskje utvide hva du leser. Jeg leser mange tidsskrifter og seriose blogger jevnlig og det er ikke min erfaring at det står "overalt".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du sjekke legitimiteten på disse kildene og kanskje utvide hva du leser. Jeg leser mange tidsskrifter og seriose blogger jevnlig og det er ikke min erfaring at det står "overalt".

Nei, ellers takk. Jeg har lest nok om det allerede.

Skrevet

Nei, ellers takk. Jeg har lest nok om det allerede.

Du har ikke lest nok om det til å bli informert, men hvis du heller vil lese kilder som bekrefter ting du tror/vil tro på, så er det opp til deg. Bare ikke spre ting som "fakta" når det ikke er backet opp.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lest nok om det til å bli informert, men hvis du heller vil lese kilder som bekrefter ting du tror/vil tro på, så er det opp til deg. Bare ikke spre ting som "fakta" når det ikke er backet opp.

Jeg gjør nøyaktig som det passer meg, jeg.

Skrevet

Jeg gjør nøyaktig som det passer meg, jeg.

Greit, men gjor alle en tjeneste å operer under reell bruker. Hvis noen vil spre feilinformasjon uten vilje til å backe det opp, burde andre ha muligheten til å sette dem blant ignorerte brukere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...