Gå til innhold

Uenigheter om viktigheten av bilsikkerhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger rett og slett litt oppbakking fra fremmede, og forslag til hvordan jeg på en pen måte ( uten å være skikkelig belærende) opplyse sambo og familien hans.

Vi har nettop vært på påskeferie hos sambos familie og slekt. Vi fikk beskjed om at vi kunne låne bilstol der, da slekten til sambo har bilstol stående for sine unger. Supert, tenkte jeg... Helt til jeg så at bilstole det var snakk om var en beltestol! Vi har en toåring...

Jeg endte dermed opp med å krangle med sambo, som mente at beltestolen var trygg nok og kom med det klassiske argumentet om at på 80 tallet kjørte alle i sånne bilstoler og en rekke argument om at han har kjørt bil i 15 år og kan dette.

Sukk...

Alle synes jeg var superhysterisk. Jeg satt ikke med fakta om beltestol og risiko for hånden der og da og det svekket nok min sak, men jeg har lest at barn i feil utstyr kan ha fatale konsekvenser og regnet med at dette er veldig feil utstyr! Dette er ikke bare nå, men også under tidlige ferier så har de tatt lett på dette med bilstol..f.eks foreslå å ta drosje uten at vi har stol med..eller foreslå å droppe sete og heller ta barnet på fanget for å få plass til flere i bilen. Ved flere anledninger har jeg måttet rette på sambos montering av setet også..da han slurver med stramming av beltet...

Hva sier dere? Hvordan opplyse sambo og svigers? Liker ikke tanken på at de tar så lett på dette under ferier..

Anonymous poster hash: a3039...d2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 2-åringen deres over 15 kg? Hvis ikke er det uansett ulovlig med beltestol.

Ellers kan du jo vise ham denne.

AnonymBruker
Skrevet

Nei hun er 12 kg..tenkte meg det var ulovlig ja!

Anonymous poster hash: a3039...d2c

AnonymBruker
Skrevet

Her står mye viktig info om sikring av barn i bil: http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Også hadde jeg vist flere filmer av krasjtester som den over her. Finnes mange av de på You Tube.

Er han en ansvarlig pappa bør han ta det på alvor og rette seg deretter.

Anonymous poster hash: 95757...821

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...