Gå til innhold

Tips til bedre søvn / innsovning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter litt med innsovning for tiden. Jeg våkner også ofte, og sliter med å sovne igjen. Hodet maler og maler på ting, men jeg trenger ikke lege eller legemidler. Det er rett og slett bare nye ting på gang (tenk ny bolig, eller ny jobb, familieøkning eller ting i den dur. Fine ting!). Nå har jeg slitt i flere uker og har googlet og lest litt om problemet nå i dag...

Men jeg finner lite om ikke omhander medikament, livsstil og trening... Jeg har en sunn og normalt aktiv livsstil. Røyker ikke, drikker sjelden. Og ønsker IKKE å bruke legemidler.

Det jeg har funnet, er at mye skjermbruk kan skade søvnen.. Og der er jeg synder. Jeg er blant de som går fra PC (som er på fanget mens jeg ser på TV) til mobilen på sengekanten. I kveld skal jeg ikke bruke noe elektronisk på sengekanten, men lese litt i en papirbok i stedet for Kindle-appen min.

Er det flere tips som gir bedre innsovning og bedre søvnkvalitet som jeg kan forsøke?

Anonymous poster hash: 05f4b...be3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hyssingen

Jeg hører på lydbok, eneste måten jeg klarer å stoppe tankekjøret mitt på kvelden så jeg får sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første jeg tenkte på da jeg så overskriften her var: Skjermer. TV, PC og mobil bør slås av en god stund før man skal sove.

Når du våkner flere ganger i løpet av natten bør du ikke se på klokka, for da kan du bli stressa og føle at det er viktig at du sovner igjen fort, siden du skal stå opp om få timer, og da blir det enda vanskeligere å sovne.

Hvis det er noe du må huske til neste dag, så er det lurt å skrive ned i stedet for å tenke på det og prøve å huske det. Evt. skriv ned det som kverner i hodet, så det ikke trenger å kverne like mye.

Anonymous poster hash: 2b735...217
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...