Maetzii Skrevet 3. juni 2004 #1 Del Skrevet 3. juni 2004 Har sååå lyst på blomkål med ostesaus og skinke - men alt jeg har av oppskriftsbøker er den "moderne" typen som ikke engang kan fortelle meg hvordan man skal kokoe blomkål... Noen som kan gi meg en kjapp forklaring? og mens vi er inne på temaet, har noen en god og enkel oppskrift på ostesaus? (jeg klarer jo å finne på noe selv, men det blir somoftest bedre når man har oppskrift) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 3. juni 2004 #2 Del Skrevet 3. juni 2004 Koke blomkål er enkelt. Vann med litt salt og putt opp i blomkålen. Husk at den skal ikke bli blaut, men det skal være litt motstand når du stikker i den med gaffel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 3. juni 2004 #3 Del Skrevet 3. juni 2004 Hvis du skal lage blomkålgrateng, er det veldig godt å ha i litt broccoli også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #4 Del Skrevet 3. juni 2004 Enkel ostesaus Lag hvit saus av en halv liter melk, litt smør og ca 1dl mel. Bland i 200 g revet cheddar og 100 g revet sveitserost. Krydder: 1/2 ts salt, 1/4 ts pepper, 1/4 ts muskat og 1/4 ts cayennepepper. Kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 3. juni 2004 #5 Del Skrevet 3. juni 2004 Og hvis du ikke er sikker på hvordan du gjør alt dette: Kok blomkålen hel, sjekk med kniv når den er ferdig (den er litt løsere, men ikke for myk). Hvit saus lager du på denne måten: Smelt smør, ha i krydder og mel. Spe med melk, en halv og en halv desiliter mens du rører rundt og lar det få oppkok. Ha i revet ost i sausen (ca. 200 g), og rør rundt til den har smeltet. Ha blomkålen i en ildfast form. Hell sausen over sammen med skinketerninger. Strø ost over og la stå i ovnen på 225 grader i 3-5 minutter til osten har smeltet. Server med poteter. Kjempegodt! PS! Dette er en veldig god rett å servere vegetarianere, bare dropp skinken (og kanskje ha i litt brokkoli også for mer smak). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. juni 2004 #6 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg brekker blomkålen opp i mindre bunter, fosskoker (forveller) den i 2-3 min. Putter den deretter i ildfast form, heller ostesaus over (og gjerne litt finhakket stekt bacon) og gratinerer med ost til osten er smeltet. NAM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. juni 2004 #7 Del Skrevet 3. juni 2004 En hel blomkål tar ca 10 minutter å koke. Som Poirot bruker jeg bacon istedet for skinke, og også erter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 3. juni 2004 #8 Del Skrevet 3. juni 2004 Reker er også godt i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 3. juni 2004 #9 Del Skrevet 3. juni 2004 mmm..........slafs... Trekkes uvillig mot disse trådene....*Shira* spurter ut..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 3. juni 2004 #10 Del Skrevet 3. juni 2004 mmm..........slafs... Trekkes uvillig mot disse trådene....*Shira* spurter ut..... Er jo sunn mat dette da Du kan bruke skummetmelk og lettost om du vil også. Server gratengen med en deilig blandet salat, voila, du har en sunn og kjempegod middag :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 3. juni 2004 #11 Del Skrevet 3. juni 2004 Er jo sunn mat dette da Du kan bruke skummetmelk og lettost om du vil også. quote] Jepp, og hvis man lager hvit saus av meljevning istedet for å bruke smør, så blir den ennå sunnere (varm opp melk, bland et par ss med mel med litt kald melk og visp det inn i sausen, la småkoke 5 minutter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 4. juni 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 4. juni 2004 Takktakk alle sammen (sausen ble endel bedre når jeg husket å ha i smør, salt og krydder ja! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 4. juni 2004 #13 Del Skrevet 4. juni 2004 Broccoli eller blomkål med ostesaus, bacon og hakkede mandler på toppen... Kanskje dette blir middagen i dag for meg og sambo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 4. juni 2004 #14 Del Skrevet 4. juni 2004 Mandler på toppen? Det må jeg prøve! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 4. juni 2004 #15 Del Skrevet 4. juni 2004 Åååå, dette er godt og ca hundre år siden sist jeg spiste. Det skal det bli en endring på nå ja! Himmel, jeg blir sulten av dette forumet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå