Gå til innhold

Kanskje gravid, Smertestillende tabletter? Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om paracet, ibux, ibumitin etc er farlig hvis man er gravid? Lurer på om jeg kanskje er det, og har skikkelig menssmerter.. 3 dager over IKM nå.. skal kjøpe test etterpå og ta en! Tok en torsdag forrige uke 1 dag før IKM men den var negativ da.. for morro skyld prøvde jeg denne på nytt på fredag, og da ble det en svak positiv strek!? Noen som har noe erfaringer med det??

Vet at slike ting står i instruksene til pillene, men har ikke det på jobb her nå.. Kun pillene :P

Anonymous poster hash: c5bc4...d5a
Skrevet

noen sier man kan ta paracet ikke ibux. Men jeg hadde ikke tatt hvis jeg var usikker om jeg var gravid. Hvis du har kraftig murring og testen slo ut så er det livmora som jobber.

Anonymous poster hash: 782eb...93d
Skrevet

Snakket med legen om dette, og han sa at jeg trygt kunne ta smertestillende som inneholdt paracetamol, men styre unna ibux. Alt med måte, selvsagt!

Skrevet

Slå det opp i felleskatalogen på nettet da.

Skrevet

Ibux er fy fy, paracet er ok, men man skal ikke overdrive.

Og i det siste har det kommet forskning som også viser at paracet heller ikke er 100% ufarlig (men slik jeg har forstått er dette ved lengere bruk og det er fremdeles å foretrekke fremfor ibux).

Anonymous poster hash: 976ba...2ff
Skrevet

Beklager at jeg spurte i ett forum da :opplyser: , viste ikke at det fantes :lol:

Skrevet

Paracet er det som er anbefalt til gravide. Ibux må du ikke finne på å ta da det kan være skadelig for fosteret.

Skrevet

Det er visst en ny research som også tviler på om Paracet er bra å ta nå! Faktisk norsk studie i 2013.

Så, ikke ta noen ting.

HEr er linken : http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:107905::1:6896:1:::0:0

Anonymous poster hash: 28a89...d4e

Ikke ta noen ting? Leser du hva du legger ut selv eller? Det står tydelig at det kun gjelder LANGVARIG bruk, og det er heller ikke sikkert at det er skadelig.

Å ta en paracet eller to i to til tre dager er ikke langvarig bruk!

HYSTERISKE KVINNFOLK!

Anonymous poster hash: ea4a2...99b

• Liker 3
Skrevet

Ikke ta noen ting? Leser du hva du legger ut selv eller? Det står tydelig at det kun gjelder LANGVARIG bruk, og det er heller ikke sikkert at det er skadelig.

Å ta en paracet eller to i to til tre dager er ikke langvarig bruk!

HYSTERISKE KVINNFOLK!

Hmm, hvorfor behov for å skrike og skrive med store bokstaver?

og hvorfor er du så på angående at det er frarådet å bruke faktisk?

Det beste er jo å ikke ta noe som helst. Jeg sliter selv med migrene og under svangerskap kan jeg selvfølgelig ikke ta noe, og folk med migrene vet jo at paracet uansett ikke fungerer, men at man vil risikere det uansett? Hvor skal man si at grensen går?

Skrevet

Paracet er helt greit, 2 tabletter 3 ganger daglig er vel anbefalingen som står på pakken.

tryggmammamedisin.no og felleskatalogen.no er greie å sjekke på når det gjelder medisiner i svangerskap/ved amming :-)

Anonymous poster hash: 834b3...0c9
  • Liker 2
Skrevet

Om det er krise er det ikke skadelig å ta en Paracet. Det er forskjell på det og å ta det flere ganger daglig under hele svangerskapet. Alt med måte.

Skrevet

Det beste er jo å ikke ta noe som helst. Jeg sliter selv med migrene og under svangerskap kan jeg selvfølgelig ikke ta noe, og folk med migrene vet jo at paracet uansett ikke fungerer, men at man vil risikere det uansett? Hvor skal man si at grensen går?

Til info så kan man ta paralgin forte ved graviditet. Mange med migrene bruker det under svangerskapet. Kun ved kraftige anfall selvsagt, og ikke hver dag.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på Relis.no og søke litt der. Det er nøytralt, ikke som felleskatalogen!

På Relis.no er det farmasøyter og leger som svarer på spørsmål om medikamenter. Å spørre her inne ser man jo at bare blir tull. Hysteriske folk som tror en paracet er skadelig for fosteret! Jeeezzzzz.....da hadde det vært mange skadde barn rundt omkring!

Skrevet

Til info så kan man ta paralgin forte ved graviditet. Mange med migrene bruker det under svangerskapet. Kun ved kraftige anfall selvsagt, og ikke hver dag.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på Relis.no og søke litt der. Det er nøytralt, ikke som felleskatalogen!

På Relis.no er det farmasøyter og leger som svarer på spørsmål om medikamenter. Å spørre her inne ser man jo at bare blir tull. Hysteriske folk som tror en paracet er skadelig for fosteret! Jeeezzzzz.....da hadde det vært mange skadde barn rundt omkring!

Det eneste jeg gjorde var å opplyse om research som er blitt gjort. Hva er galt med det?

Og jeg sa at best å ikke ta noen ting, da er man iallefall sikker på at man ikke selv har gitt medikamenter til fosteret.

Jeg har ikke belært, jeg har ikke instruert, og jeg har ikke vært hysterisk. Det er viktig å opplyse om utviklingen, de fleste har jo sikkert ikke fått med seg at til og med ny research sier at man bør være forsiktig med paracet.

Skrevet

Takker for alle svar :) ta en test i ettermiddag og se om den slår ut...

Annonse
Skrevet

På hvilken måte mener du at felleskatalogen ikke er nøytral? Det er jo det mest nøytrale stedet å finne info om medikamenter på!

Skrevet

Kanskje fordi det ikke er nødvendig å gjøre gravide enda mer hysteriske enn de allerede er. Når paracet ikke fungerer på dine smerter, så er det vel absolutt ingen grunn til å ta det, men for andre fungerer det utmerket. Noen ganger har man så sterke smerter at man har lite livskvalitet igjen, da blir det hysterisk å ikke kunne ta paracet noen få ganger fordi man kanskje er gravid. Skjønner du nå?

Anonymous poster hash: 9f168...699

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte mener du at felleskatalogen ikke er nøytral? Det er jo det mest nøytrale stedet å finne info om medikamenter på!

Nei, det er det slettes ikke! Infoen om medikamentene der er skrevet av legemiddelfirmaene selv. De må alltid sikre seg i huet og rævva. Eneste stedet som er nøytralt sånn sett er relis.no det er forøvrig de samme som svarer på tryggmammamedisin.no

Skrevet

Nei, det er det slettes ikke! Infoen om medikamentene der er skrevet av legemiddelfirmaene selv. De må alltid sikre seg i huet og rævva. Eneste stedet som er nøytralt sånn sett er relis.no det er forøvrig de samme som svarer på tryggmammamedisin.no

Jeg foretrekker å stole på legemiddelfirmaenes dokumentasjon som det er ekstremt strenge krav til. Aner du hva som kreves av f.eks FDA for å godkjenne et medikament? Det er også noe forskning gjort av eksterne aktører som er publisert som gir grunnlaget for informasjonen i felleskatalogen. Står det at medikamentet ikke er testet på gravide, ja så er det ikke tilstrekkelig testet. Grunnen til at det meste av dokumentasjonen er fra produsenten er at få andre tester ut medikamentet de ikke kan tjene noe på. Selvsagt må de sikre seg, hvis ikke blir de saksøkt..

Vet du hvordan man får mange nok gravide til å delta i å teste ut et medikament? Man antar at det er trygt, leger skriver det ut selv om legemiddelfirmaet skriver at det ikke er testet på gravide, og etter X ant år samler man inn data via ulike registre om hvordan det gikk med de gravide som fikk dette medikamentet. Jeg vil iallefall ikke være en del av et slikt forsøk.

Skrevet

Jeg foretrekker å stole på legemiddelfirmaenes dokumentasjon som det er ekstremt strenge krav til. Aner du hva som kreves av f.eks FDA for å godkjenne et medikament? Det er også noe forskning gjort av eksterne aktører som er publisert som gir grunnlaget for informasjonen i felleskatalogen. Står det at medikamentet ikke er testet på gravide, ja så er det ikke tilstrekkelig testet. Grunnen til at det meste av dokumentasjonen er fra produsenten er at få andre tester ut medikamentet de ikke kan tjene noe på. Selvsagt må de sikre seg, hvis ikke blir de saksøkt..

Vet du hvordan man får mange nok gravide til å delta i å teste ut et medikament? Man antar at det er trygt, leger skriver det ut selv om legemiddelfirmaet skriver at det ikke er testet på gravide, og etter X ant år samler man inn data via ulike registre om hvordan det gikk med de gravide som fikk dette medikamentet. Jeg vil iallefall ikke være en del av et slikt forsøk.

Men herregud da menneske! Dette er jo en av grunnene til at det er bedre å bruke relis.no enn felleskatalogen!

Vet du hva relis er? Det er de leger kontakter da de lurer på noe ang. medikamenter til pasientene sine dersom de er i tvil og ikke finner det de lurer på i felleskatalogen!

Istede for å protestere på det jeg sier så kan du jo heller ta deg en prat med en lege eller gå inn på relis.no selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...