Gå til innhold

Slag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få hjerneslag en uke etter negativ MR-undersøkelse av hodet, eller ville MR vist tegn til at dette var på vei?

Anonymous poster hash: 1d261...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjerneslag kan utvikle seg når som helst, og det er ikke alltid at MR vil vise dette er på vei.

Skrevet

Slag oppstår akutt så MR ville ikke vist noe bortsett fra hvis det var en utposning der. I såfall får en beskjed rimelig kjapt.

Anonymous poster hash: 791a0...a59
Skrevet

Ja. Det skjedde med meg.

Anonymous poster hash: 755d0...d78
Skrevet

Da skjønner jeg ikke vitsen med at jeg måtte gjennom det, så unødvendig. Dere som fikk slag, er dere i noen risikogruppe?

Skrevet

Da skjønner jeg ikke vitsen med at jeg måtte gjennom det, så unødvendig. Dere som fikk slag, er dere i noen risikogruppe? Anonymous poster hash: 1d261...ab6

Fordi visse avvik, medfødte eller ervervede, øker risikoen for slag. Undersøkelsen er ofte like gjerne for å utelukke som for å bekrefte.

At de ikke fant noe betyr ikke at du ikke kan få slag, men at noen risikofaktorer ikke er til stede.

Noe særlig mer kan man ikke si uten å vite hvorfor du var henvist. Det er mange årsaker til slag, og ikke alle ligger hverken i hjernen i seg selv eller i anatomiske strukturer.

Anonymous poster hash: 67cb9...bf2

Skrevet

Ok. Ble henvist etter mistanke om et slag, blodpropp osv, men den var som sagt negativ. Dog ikke betryggende når selv slanke, unge mennesker plutselig kan falle døde om av dette 😦

Skrevet

Ok. Ble henvist etter mistanke om et slag, blodpropp osv, men den var som sagt negativ. Dog ikke betryggende når selv slanke, unge mennesker plutselig kan falle døde om av dette Anonymous poster hash: 1d261...ab6

Slanke, unge og FRISKE mennesker faller ikke plutselig døde om av dette. Det er alltid en underliggende årsak, og en serie med patofysiologiske reaksjoner som fører til slag. Dog er det ikke alltid man avdekker dette før det skjer.

Det er svært sjelden at dette skjer med unge friske mennesker uten medfødte svakheter eller anomalier. Der man ikke finner noen fysiologisk/anatomisk årsak, er det ofte en medikamentell eller toksisk årsak.

Du er blitt (i hvert fall delvis) utredet. Det er ingen ting å finne i kraniet ditt. Hvis du har risikofaktorer, ligger de i så fall andre steder. Det må legen din i så fall følge opp.

Om det har vært mistanke om en blodpropp, bør man søke å finne ut av hva som eventuelt ligger til grunn for dette, og det er en rekke tester som kan avdekke eventuelle risikofaktorer her. Jeg regner med at legen din er oppmerksom på situasjonen, og følger deg opp videre.

Mitt beste råd er å prøve å legge angsten vekk inntil du har grunn til å ha den.

Anonymous poster hash: 67cb9...bf2

Skrevet

Må ikke ligge oppe så lenge om natten! Sånne skumle spørsmål tar deg da, som dette!

Anonymous poster hash: cf4af...9ed
  • Liker 1
Skrevet

Da skjønner jeg ikke vitsen med at jeg måtte gjennom det, så unødvendig. Dere som fikk slag, er dere i noen risikogruppe?

Jeg fikk hjerneblødning da jeg var 34 år. Hadde litt høyt blodtrykk men ikke noen plager eller sykdommer utover det. Ingen i familien har hatt slag. Jeg var slank, røyker ikke og drikker nesten aldri alkohol. Fikk aktutt hjerneblødning.

Skrevet

Jeg ble inn lagt akutt med mistanke om slag. Når de er i tvil så tar man MR av hodet for og sjekke om det er slag eller kan være andre ting som har skjedd. Ble veldig rar på ene siden og nær besvimelse. Heldigvis fant de ingenting galt men at det muligens er noe muskulært i nakke regionen som gjorde at jeg ble så dårlig. Det er mange ting som kan ligne slag men trenger ikke være alvorlig. Bedre føre var sa legen.

Anonymous poster hash: 791a0...a59
Skrevet

Føles ut som at jeg brygger på et slag, evt hjerteinfarkt. Er så slapp, ekstremt svimmel, kvalm, trykk i hodet og ørene og rar følelse i bena

Skrevet

Føles ut som at jeg brygger på et slag, evt hjerteinfarkt. Er så slapp, ekstremt svimmel, kvalm, trykk i hodet og ørene og rar følelse i bena

Kan også høres ut som en infeksjon med fokus hode/luftveier. (beina kan komme av andre årsaker) vis symptomene forvørres eller ikke går over innen rimelig tid. oppsøk lege.

Anonymous poster hash: 72fe4...bfd

Skrevet

Voldsomt så spesifikk du var, da... Tror helt ærlig du må roe ned litt, for nerver kan gjøre vondt verre for deg. Jeg passer beskrivelsen din nå, og det er fordi jeg nærmer meg 40 i feber og får lavt blodtrykk av det. Ufarlig for min del, men kjempeubehagelig. Likevel er den kun en lege som har møtt deg in persona som kan hjelpe deg her - vi andre kan bare be deg om å ikke forvente det verste ettersom det gjør ting verre i form av nerver og eventuelt også somatisering. Sier ikke at det du opplever trenger å ha en psykisk årsak, men sier at det kan gå "troll i ord" hvis man tror man i syk, altså i form av at man føler seg sykere.

Ville nok kontaktet fastlege eller noe hvis jeg var deg, men vil råde mot å komme med selvdiagnostisert slag eller hjerteinfarkt - da legger du muligens opp til at de plasserer deg i hysterikategorien fremfor å hjelpe deg med hva enn du faktisk har.

Skrevet

Voldsomt så spesifikk du var, da... Tror helt ærlig du må roe ned litt, for nerver kan gjøre vondt verre for deg. Jeg passer beskrivelsen din nå, og det er fordi jeg nærmer meg 40 i feber og får lavt blodtrykk av det. Ufarlig for min del, men kjempeubehagelig. Likevel er den kun en lege som har møtt deg in persona som kan hjelpe deg her - vi andre kan bare be deg om å ikke forvente det verste ettersom det gjør ting verre i form av nerver og eventuelt også somatisering. Sier ikke at det du opplever trenger å ha en psykisk årsak, men sier at det kan gå "troll i ord" hvis man tror man i syk, altså i form av at man føler seg sykere.

Ville nok kontaktet fastlege eller noe hvis jeg var deg, men vil råde mot å komme med selvdiagnostisert slag eller hjerteinfarkt - da legger du muligens opp til at de plasserer deg i hysterikategorien fremfor å hjelpe deg med hva enn du faktisk har.

Jeg vet nå ikke jeg... Jeg fikk hjerteinfarkt og hadde flere små over et par uker og var to ganger på legevakten før jeg ble akutt lagt inn med et større infarkt. Ingen trodde på meg fordi jeg var for ung i følge normalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...