AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #1 Skrevet 18. november 2013 Så glad jeg blir å høre at regjeringen kommer til å fjerne ostetollen! Ja til mer variasjon i norske butikker, ja til utenlandsk høy kvalitet! Hva er det Sp er redd for? At folk får tilgang til god kvalitet? Vel, da må også norske produsenter skjerpe seg og tilby noe av kvalitet. Jeg er drittlei norsk ost, den smaker plast. Utenlandske oster smaker ekte greier! Anonymous poster hash: 8e33b...b67 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #2 Skrevet 18. november 2013 Så glad jeg blir å høre at regjeringen kommer til å fjerne ostetollen! Ja til mer variasjon i norske butikker, ja til utenlandsk høy kvalitet! Hva er det Sp er redd for? At folk får tilgang til god kvalitet? Vel, da må også norske produsenter skjerpe seg og tilby noe av kvalitet. Jeg er drittlei norsk ost, den smaker plast. Utenlandske oster smaker ekte greier! Anonymous poster hash: 8e33b...b67 Om du sier ja til mer osteimport så sier du farvel til sjølberga mat om det blir krig. Anonymous poster hash: b24ff...72c 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #3 Skrevet 18. november 2013 Om du sier ja til mer osteimport så sier du farvel til sjølberga mat om det blir krig. Anonymous poster hash: b24ff...72c Hei på deg, krisemaksimering! Anonymous poster hash: f8812...b10 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #4 Skrevet 18. november 2013 Og hade norske bønder! Sånn at vi blir avhengige av utlandet og ikke klarer å forsyne oss selv om det blir krise. Woohoo! Så lurt! Anonymous poster hash: 96ce3...003 10
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #5 Skrevet 18. november 2013 Hei på deg, krisemaksimering! Anonymous poster hash: f8812...b10 Det er faktisk ikke krisemaksimering, men et reelt problem. Anonymous poster hash: 96ce3...003 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #6 Skrevet 18. november 2013 Hei på deg, krisemaksimering! Anonymous poster hash: f8812...b10 Det er ikke krisemaksimering. Osteimport vil bety kroken på døra for tusenvis av bønder og norsk matproduksjon vil bli rasert. Blir det krig, så er osteimportforkjemperne ansvarlige for svært alvorlige konsekvenser. Er det verdt det? Nei til mer ost, ja til fred og sjølberging. Anonymous poster hash: b24ff...72c 10
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #7 Skrevet 18. november 2013 Kommer til å fortsette å kjøpe Norvegia og Tine greddost uansett! Anonymous poster hash: 0f1b9...f85
Sir Winston Skrevet 18. november 2013 #8 Skrevet 18. november 2013 Må vi spise ost i tilfelle krig? Uansett, norsk ost smaker som å rekke tungen ut av vinduet!!! 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #9 Skrevet 18. november 2013 Må vi spise ost i tilfelle krig? Uansett, norsk ost smaker som å rekke tungen ut av vinduet!!! Må vi ha melk i tilfelle krig? Må vi ha kjøtt i tilfelle krig? Må vi ha korn i tilfelle krig? Osten kommer fra melkebonden, sant? Da er det vel bare logisk at en melkebonde får solgt mindre melk om konkurransen blir for høy,ikkesant? Og da er det ikke sikkert at en bonde har råd til å drive. Flere bonder driver med korn ved siden av dette, og om de bøndene legger ned så har vi tilslutt ikke korn heller. Blir vel fint da om hele Norge dør av sult fordi noen mennesker skal ha billigere ost. Noen mennesker tenker ikke langsiktig i det hele tatt. Anonymous poster hash: 96ce3...003 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 Dette med å være selvforsynt er et så jævlig meningsløst argument. Vi er ikke i nærheten av å kunne få på alle nordmenn, ikke engang på minimumsrasjoner, dersom det bryter ut krig. Enten får vi være helt dekket, og da nedprioritere omtrent alt annet enn å opprettholde landbruket, eller så får det bare være all den tid krig i Norge som stopper all import er så fjernt og lite sannsynlig at det ikke går an å drive samfunnet etter det. Jeg håper ikke dere oppriktig tror at vi er sjølberga pr. i dag. Anonymous poster hash: 9e090...033 3
Gjest meh Skrevet 18. november 2013 #11 Skrevet 18. november 2013 (endret) Vennligst forklar hvordan en fiendtlig militærmakt skal kunne kutte transportlinjene til Norge uten å ha nærmest full-spectrum dominance. Da vil man i praksis bare fø fiendtlige soldater. Så er det også verdt å nevne at landbruket i Norge er i stor grad avhengig av importert kraftfor og kunstgjødsel, det man har per dags dato er jo knapt selvforsynt i det hele tatt. Selvforsyningsargumentet er rett og slett latterlig. Endret 18. november 2013 av meh 6
Sir Winston Skrevet 18. november 2013 #12 Skrevet 18. november 2013 Må vi ha melk i tilfelle krig? Må vi ha kjøtt i tilfelle krig? Må vi ha korn i tilfelle krig? Osten kommer fra melkebonden, sant? Da er det vel bare logisk at en melkebonde får solgt mindre melk om konkurransen blir for høy,ikkesant? Og da er det ikke sikkert at en bonde har råd til å drive. Flere bonder driver med korn ved siden av dette, og om de bøndene legger ned så har vi tilslutt ikke korn heller. Blir vel fint da om hele Norge dør av sult fordi noen mennesker skal ha billigere ost. Noen mennesker tenker ikke langsiktig i det hele tatt. Anonymous poster hash: 96ce3...003 Vi må ha mat i tilfelle krig, ja. Men bøndene kan selge melken sin til mye annet en ost. Eller produsere noe annet enn melk. Er du selv bonde?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #13 Skrevet 18. november 2013 Vennligst forklar hvordan en fiendtlig militærmakt skal kunne kutte transportlinjene til Norge uten å ha nærmest full-spectrum dominance. Da vil man i praksis bare fø fiendtlige soldater. Så er det også verdt å nevne at landbruket i Norge er i stor grad avhengig av importert kraftfor og kunstgjødsel, det man har per dags dato er jo knapt selvforsynt i det hele tatt. Selvforsyningsargumentet er rett og slett latterlig. Med landbruksdød så dør også regionene og distriktene, og hele landet blir dermed vidåpent for angrep. Dette med å være selvforsynt er et så jævlig meningsløst argument. Vi er ikke i nærheten av å kunne få på alle nordmenn, ikke engang på minimumsrasjoner, dersom det bryter ut krig. Enten får vi være helt dekket, og da nedprioritere omtrent alt annet enn å opprettholde landbruket, eller så får det bare være all den tid krig i Norge som stopper all import er så fjernt og lite sannsynlig at det ikke går an å drive samfunnet etter det. Jeg håper ikke dere oppriktig tror at vi er sjølberga pr. i dag. Anonymous poster hash: 9e090...033 Det er langt bedre å være selforsynt i så stor grad som mulig enn å oppleve massedød i episk skala som følge av at noen ønsket mer ost. Anonymous poster hash: b24ff...72c 2
Sir Winston Skrevet 18. november 2013 #14 Skrevet 18. november 2013 Med landbruksdød så dør også regionene og distriktene, og hele landet blir dermed vidåpent for angrep. Det er langt bedre å være selforsynt i så stor grad som mulig enn å oppleve massedød i episk skala som følge av at noen ønsket mer ost. Anonymous poster hash: b24ff...72c "enn å oppleve massedød i episk skala som følge av at noen ønsket mer ost." Massedød??? Realy? 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #15 Skrevet 18. november 2013 "enn å oppleve massedød i episk skala som følge av at noen ønsket mer ost." Massedød??? Realy? Listeria. Anonymous poster hash: 99384...c4f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Vi må ha mat i tilfelle krig, ja. Men bøndene kan selge melken sin til mye annet en ost. Eller produsere noe annet enn melk. Er du selv bonde? Nei, men har vokst opp som bonde (dog sau, hest og høner), og vokst opp med melkebønder rundt meg. Bøndene selger i dag til mye annet enn ost, men ost er en viktig del av det. De mister mye om de mister denne delen også. Vi vil være selvforsynte til en viss grad i Norge, og primærnæring er ekstremt viktig for da har vi noe å falle tilbake på. Man tjener lite om man er noe annet enn melkebonde. Det går nesten ikke i dag det, og derfor er det viktig at vi har melkebønder for å holde landbruket oppe til en viss grad (selv om det i dag allerede legges ned flere og flere gårder pga for lav lønn). Sauebonde klarer man ikke leve som. Da må man ha jobb i tillegg. Jeg kommer til å fortsette og kjøpe norsk mat, fordi jeg stoler ikke på utenlandsk kjøtt, melk og ost i like stor grad som norsk. Anonymous poster hash: 96ce3...003 3
Gjest meh Skrevet 18. november 2013 #17 Skrevet 18. november 2013 Med landbruksdød så dør også regionene og distriktene, og hele landet blir dermed vidåpent for angrep. Landsbygda er av liten strategisk viktighet selv per dags dato. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #18 Skrevet 18. november 2013 Jeg kommer til å fortsette og kjøpe norsk mat, fordi jeg stoler ikke på utenlandsk kjøtt, melk og ost i like stor grad som norsk. Anonymous poster hash: 96ce3...003 Norsk naivisme på sitt beste. Nordmenn er best i alt – ja, selv på parmesanost og spansk skinke. Anonymous poster hash: f8812...b10 3
Drizzt Skrevet 19. november 2013 #19 Skrevet 19. november 2013 (endret) Og hade norske bønder! Sånn at vi blir avhengige av utlandet og ikke klarer å forsyne oss selv om det blir krise. Woohoo! Så lurt! Anonymous poster hash: 96ce3...003 Hvorfor ha det norske bønder? Klarer de ikke levere noe av god kvalitet og er helt avhengige at det ikke blir konkurranse på markedet av den grunn? Jeg synes norske oster smaker forferdelig (hvis de smaker på noe i det hele tatt) og jeg har smakt oster fra mange land i Europa Dessverre er norske oster de verste for meg. Endret 19. november 2013 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #20 Skrevet 19. november 2013 Artig at Jarlsberg er regnet som en av verdens mest populære oster da, hvis norsk ost er så ubrukelig som mange hevder her. Av sitt slag er det den mest solgte import-osten i både USA og Canada, og den er også vanvittig populær ellers i verden, særlig Europa. Anonymous poster hash: 510b4...b0f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå