AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #1 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hei. Jeg sliter med psykisk sykdom (Unnvikende PF) og jobber med å komme meg i jobb. Er veldig motivert. Nå skal jeg i et tilbud kalt KIA-plass gjennom Velle og mest sannsynlig få en praksisplass innen Kontor og Administrasjon og vil ende opp med fagbrev etter endt periode. Nå ønsker jeg veldig gjerne å flytte hjemmefra, da foreldrene mine bor ganske avsides og isolert, og det hjelper jo ikke akkurat på min sykdom. Har kanskje funnet en leilighet i byen, og lurer nå på om jeg har krav på bostøtte, og eventuelt hvor mye dette er på? Akkurat nå er jeg usikker på om jeg vil få råd, siden jeg tror jeg blir trekt for mye i skatt (dette skjedde faktisk i fjor også). Så jeg har litt mindre å rutte med i måneden. Men tror dere det er mulig for meg å få bostøtte?Anonymous poster hash: 4a222...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #2 Del Skrevet 10. oktober 2013 Det er Husbanken, ikke NAV som gir bostøtte. Du har automatisk rett på bostøtte om du tjener under inntektsgrensen, den er ikke den samme i alle kommuner. På www.husbanken.no kan du sjekke akkurat hvor mye du får i bostøtte på bostøttekalkulatoren. Anonymous poster hash: 9ef88...2c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dråpeteller Skrevet 10. oktober 2013 #3 Del Skrevet 10. oktober 2013 Tusen takk for svar! Da skal jeg sjekke der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s@nd Skrevet 10. oktober 2013 #4 Del Skrevet 10. oktober 2013 Kjæresten min fikk ikke bostøtte, fordi jeg er student og får stipend. (vi bor sammen). Det er dårlig, synes jeg. Jeg er student ja, men stipendet mitt er jo stusslig, og så får jeg ikke lån heller. Jeg får ikke nok til å betale min del av husleia en gang, så at stipend skal ha noe å si er rett og slett dumt. Ikke alle studenter får nok penger i mnd... Håper du får bostøtte da det bør du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dråpeteller Skrevet 10. oktober 2013 #5 Del Skrevet 10. oktober 2013 Takk S@and. Trist å høre at dere ikke fikk bostøtte da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 10. oktober 2013 #6 Del Skrevet 10. oktober 2013 Tror det er veldig stor forskjell fra by til by, men du skal a ganske dårlig råd for å få bostøtte. Det enkleste er nok å bare søke, men du må bo i leiligheten før du kan søke støtte, så du må regne med noen måneder uten støtte før du Evt får det innvilget. Studenter får ikke bostøtte med mindre de tar utdannelsen som arb rettet tiltak gjennom NAV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #7 Del Skrevet 11. oktober 2013 Kjæresten min fikk ikke bostøtte, fordi jeg er student og får stipend. (vi bor sammen). Det er dårlig, synes jeg. Jeg er student ja, men stipendet mitt er jo stusslig, og så får jeg ikke lån heller. Jeg får ikke nok til å betale min del av husleia en gang, så at stipend skal ha noe å si er rett og slett dumt. Ikke alle studenter får nok penger i mnd... Håper du får bostøtte da det bør du! Staten støtter studenter nok som det er. Å studere er et privilegium og dersom du ikke får det til å gå rundt økonomisk skal du ikke klage på staten. Da skal du komme deg ut i jobb. Anonymous poster hash: 9f236...16f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s@nd Skrevet 11. oktober 2013 #8 Del Skrevet 11. oktober 2013 Staten støtter studenter nok som det er. Å studere er et privilegium og dersom du ikke får det til å gå rundt økonomisk skal du ikke klage på staten. Da skal du komme deg ut i jobb. Anonymous poster hash: 9f236...16f Hører stadig vekk folk, spesielt lærere som ikke anbefaler studenter å jobbe mens de studerer fordi det rett og slett ødelegger for skolegangen. Ja, de fleste klarer å gjennomføre skolen, men det er noen som ikke takler presset og all arbeidet (arbeid på skolen, lekser og ekstraarbeid + jobb, kanskje to). Studenter som bor for seg selv MÅ nesten jobbe ved siden av, for å klare seg. Mange går skole og har to jobber, og det kan bli utrolig stressende. Jeg er desperat akkurat nå. Har 2000 kr til sammen, og leia er på 7000. Stipendet er på under 3000 kr, og jeg får ikke jobb, jeg har søkt på de få tingene jeg kan søke på. Det er ikke så lett som det høres ut som. Ikke alltid det er like lett å få seg jobb når man ikke har noe erfaring. Om studenter over 18 år kunne fått lån eller grunnstipend uansett hvordan økonomi foreldrene har, hadde man kanskje ikke trengt å stresse så særlig med jobb, om man selvfølgelig ikke vil ha ekstra-penger, som er ganske kjekt. Om jeg får meg fulltidsjobb i løpet av de neste ukene, slutter jeg på skolen for å kunne bo i leiligheten min.. Er litt trist, men sånn er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #9 Del Skrevet 11. oktober 2013 Å, så du går på videregående. Da får du flytte hjem på pikrrommet igjen, da, slik de fleste må. Så lenge du har ungdomsrett, så har foreldrene dine forslrgelsesplikt overfor deg. Hadde du vært eldre og ikke hatt ungdomsrett, hadde du fått studielån og stipend uavhengig av foreldrenes inntekt. For øvrig regnes bistøtte ut fra hele husholdningens inntekt. Typen din får finne seg en liten leilighet alene (med betydelig lavere husleie), så får han nok bostøtte om inntekten hans faktisk er lav nok.Anonymous poster hash: 34f0e...a19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå