Gå til innhold

Andre som har arvet en eiendom?

-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

Er det noen andre her som har gått igjennom prosessen ved å få eiendommen over i ditt navn.

Jeg har prøvd å fått dette gjort i noen mnd, mange av grunnene for at jeg har fått papirene i retur, er pga jeg ikke har fylt ut skjemaene riktig.

Men nå ser det ut som jeg er snart i mål.

Ville bare høre hvilke skjemaer dere sendte inn.

Jeg har fylt ut

• Hjemmelserklæring i forbindelse med arv
  • Egenerklæring om konsesjonsfrihet (med signatur og stempel ifra kommunen)
  • Skifteattest

I det siste brevet jeg fikk da jeg nok en gang fikk alt i retur. Så stod det

Hva må til for at dokumentene kan tinglyses?

Kommunen må fylle ut, signere og stemple egenerklæringsskjemaet om konsesjonsfrighet

Og det har jeg nå fått gjort så da håper jeg at alt skal være i orden.

Så innlegget er kanskje litt meningsløst.

Ville bare høre om jeg kanskje har glemt noen skjemaer men det burde da stått i det siste brevet jeg fikk ifra saksbehandleren min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sendte nettopp en mail til kartverket pga jeg lurer på om man faktisk må få en salgstakst på huset før jeg kan sendte inn skjemaet...

Er et felt hvor det står 'verdi' på det ene skjemaet.

Forstår ikke hvis jeg faktisk må få det gjort. Jeg har jo ingen tanker om å selge huset i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte nettopp en mail til kartverket pga jeg lurer på om man faktisk må få en salgstakst på huset før jeg kan sendte inn skjemaet...

Er et felt hvor det står 'verdi' på det ene skjemaet.

Forstår ikke hvis jeg faktisk må få det gjort. Jeg har jo ingen tanker om å selge huset i framtiden.

Det beror på om du arver pga slektskap med avdøde eller pga et testament. Hvis du arver som slektning, så skal du ikke betale dokumentavgift, men hvis du arver med grunnlag i et testament, så må du betale dokumentavgift. Den utgjør 2,5 % av markedsverdien av eiendommen.

Det er uansett ikke noe krav at du innhenter en takst. Det er et eget skjema du fyller ut og legger ved hjemmelserklæringen.

Hvis det er flere slektsarvinger enn deg, så må du betale dokumentavgift på den delen av eiendommen som du ikke arver, men overtar fra den andre slektsarvingene. Hvis du f.eks. har en medarving, så må du betale dokumentavgift for en halvpart av eiendommen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror på om du arver pga slektskap med avdøde eller pga et testament. Hvis du arver som slektning, så skal du ikke betale dokumentavgift, men hvis du arver med grunnlag i et testament, så må du betale dokumentavgift. Den utgjør 2,5 % av markedsverdien av eiendommen.

Det er uansett ikke noe krav at du innhenter en takst. Det er et eget skjema du fyller ut og legger ved hjemmelserklæringen.

Hvis det er flere slektsarvinger enn deg, så må du betale dokumentavgift på den delen av eiendommen som du ikke arver, men overtar fra den andre slektsarvingene. Hvis du f.eks. har en medarving, så må du betale dokumentavgift for en halvpart av eiendommen.

Takk for svaret.

Det er kun meg, og angående takst så kommer jeg til å la det stå blank da.

Arvet ifra min mor og det var ikke noe testament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Det er kun meg, og angående takst så kommer jeg til å la det stå blank da.

Arvet ifra min mor og det var ikke noe testament.

Da kan du nok bare la det stå blankt, for du skal ikke betale dokumentavgift, og da har det ikke noen betydning hvilken verdi eiendommen har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du nok bare la det stå blankt, for du skal ikke betale dokumentavgift, og da har det ikke noen betydning hvilken verdi eiendommen har.

Takk igjen. Sender mest sannsynlig alt inn imorgen da. Håper virkelig ikke at jeg får det i retur for en tredje gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot advokat ta den jobben for oss. Dette er noen år siden, før internettets tid, da vi måtte ringe/ skrive for å tilegne oss informasjon.

Anonymous poster hash: 5f92c...3a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som regel gå i banken eller hos en eiendomsmegler og få en avtale der du går igjennom det med en som jobber med arv. Det gjorde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som regel gå i banken eller hos en eiendomsmegler og få en avtale der du går igjennom det med en som jobber med arv. Det gjorde jeg.

Prøvde å få et møte med en rådgiver i banken, men hun virket ikke så veldig behjelpelig. Hun bare sa at jeg måtte fylle ut de skjemaet jeg hadde funnet.

Hadde ikke hatt noe imot å fått en advokat til å gjøre alt, da hadde jeg hvertfall vist at alt var i orden. Men men, håper jeg snart er i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...