Gå til innhold

15% egenkapital ved boliglån - hvordan beregnes dette egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått to tilbud om finansieringsbevis, men de er "forskjellige" og jeg er forvirret når det gjelder de 15%.

Hos gjensidige står det dette i finansieringsbeviset:

kredittbeløp 2 mill
finansiering forutsetter belåning innenfor 85%
Jeg ringte de ang egenkapitalen og de mente at hvis jeg har 300.000 (15%) så kunne jeg låne 2 mill, dvs jeg kan kjøpe for 2,3mill
Hos dnb:
kjøpesum 2 mill, lån 1,7 mill og egenkapital 300.000
Hva er riktig? Hører forskjellige hva venner og.

Anonymous poster hash: 49c45...f30
AnonymBruker
Skrevet

DNB har rett. Men har du fått bevis fra Gjensiige så kjør på.

Tanken er at du må kunne dekke 15% selv. 15 % av 2 000 000 er 300 000. Mao du kan låne 2 000 000- 300 000 = 1 700 000.

Anonymous poster hash: 1f7c4...43d
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har fått to forskjellige lånebeløp der det forutsettes to forskjellige kjøpesummer.

I begge tilfeller trenges egenkapital i tillegg til lånet.

Den ene banken vil låne deg 2 mill den andre 1,7 mill. Begge sier at deres lån kan maks være 85 % av kjøpesummen, så resterende må du i begge tilfeller ha som egenkapital.

,

Skrevet

Jeg har fått to tilbud om finansieringsbevis, men de er "forskjellige" og jeg er forvirret når det gjelder de 15%.

Hos gjensidige står det dette i finansieringsbeviset:

kredittbeløp 2 mill
finansiering forutsetter belåning innenfor 85%
Jeg ringte de ang egenkapitalen og de mente at hvis jeg har 300.000 (15%) så kunne jeg låne 2 mill, dvs jeg kan kjøpe for 2,3mill
Hos dnb:
kjøpesum 2 mill, lån 1,7 mill og egenkapital 300.000
Hva er riktig? Hører forskjellige hva venner og.

Retningslinjene fra finanstilsynet sier at bankene normalt ikke kan innvilge lån med belåningsgrad over 85% av markedsverdi, se

http://www.finanstilsynet.no/Global/Venstremeny/Rundskriv_vedlegg/2011/4_kvartal/Rundskriv_29_2011.pdf,

med andre ord et egenkapitalskrav på 15%. Her er det DnB som regner riktig - noen i Gjensidige bør lære seg prosentregning.

Skrevet

Eller de har rundet av.

Vel, dette er en klassisk prosentregnefeil. Med gjensidiges regnemåte blir belåningsgraden 100% / 115% = 86.957% tilnærmet lik 87% slik at egenkapitalkravet blir bare 13%.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Hvis 2000 000 utgjør 85%, så er EK på 15 % lik ca 353 000 kr.

Gjensidege regnet EK kravet feil.

Samtidig er jeg enig i at to banken ga deg forskjellige tilbud. Du velger det som passer deg best.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det står belåning innenfor 85 % i tilbudet, så kan du ikkje kjøpe for meir enn 2 mill ved 300000 i eigenkapital. Gjensidige har tydeligvis rota litt med dei konkrete tala du har fått, men du bør ikkje gå ut frå at du kan kjøpe meir når det med 85% belåning er presisert. I praksis er lånetilbuda identiske.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det kan være at jeg har misforstått, men jeg er fortsatt like forvirra. Siden det står kredittbeløp så betyr dette lån og ikke kjøpesum. Og da forstår jeg det slik at 2 mill er den 85% jeg kan låne av de og jeg må ha de resterende 15% selv. Altså, 2 mill + 15% ek = kjøpesum. Riktig?

Skrevet

Ser ut som om du kan låne maks 2,3 hos Gjensidige men maks 2 hos DNb - av de igjen må du ha 15% egenkapital.

Ville jo dobbeltsjekke det med hver enkelt - ville fått det skriftlig / litt mer tydelig fra Gjensidige hvis det bare er presisert muntlig.

Trodde det var vanlig å oppgi kjøpesum men mulig det er litt endret nå siden det har kommet krav om at man må ha egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...