Gå til innhold

Solariumskløe

Anbefalte innlegg

Gjest KarenVH
Skrevet

Hei! Jeg har tatt solarium ca. 7 ganger nå. Og de siste gangene har jeg begynt å få en intens kløe, særlig ved rumpe, mage og bryst :( Er ikke solbrent, og har ikke gått opp noe på tiden, så skjønner ikke hva det kan være?

AnonymBruker
Skrevet

Soleksem.

Anonym poster: 131730b87f87c7cb5f748d2f0e60db3b

Gjest KarenVH
Skrevet

Har hatt soleksem før, ligner overhode ikke.. Er kløe, intens og stikkende nærmest, men ikke noe synlig utslett

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Hvor lenge går det mellom hver soling? Du burde maks sole deg 1 gang i mnd.

Gjest KarenVH
Skrevet

Hvor lenge går det mellom hver soling? Du burde maks sole deg 1 gang i mnd.

Oida.. Har gått 2uker siden første gang :s

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Oida.. Har gått 2uker siden første gang :s

Leste et sted om dette: Du har sannsynlig blitt rammet av det som heter Polymorphous light eruption (PLE)

Det er en akutt residiverende hyppig lysdermatose som kommer av forsinket reaksjon etter ultrafiolett lyspåvirkning. Det skyldes trolig UVA- eller UVB indusert autoantigen hypersensitivitet. Det vil si; uv-lyset aktiverer et stoff i huden som huden i seg selv reagerer mot, egentlig allergisk reaksjon.

På sengene står det " Kontakt lege og fjern deg straks fra solen dersom det oppstår negative reaksjoner, for eksempel utslett, kløe eller rask forbrenning."

Hvor lenge soler du deg om gangen? Pass også på at når du soler deg så skal du ikke ha noe produkt på huden(fuktighetskrem etc da bodykremen i seg selv kan utløse kløe)

Gjest KarenVH
Skrevet

Leste et sted om dette: Du har sannsynlig blitt rammet av det som heter Polymorphous light eruption (PLE)

Det er en akutt residiverende hyppig lysdermatose som kommer av forsinket reaksjon etter ultrafiolett lyspåvirkning. Det skyldes trolig UVA- eller UVB indusert autoantigen hypersensitivitet. Det vil si; uv-lyset aktiverer et stoff i huden som huden i seg selv reagerer mot, egentlig allergisk reaksjon.

På sengene står det " Kontakt lege og fjern deg straks fra solen dersom det oppstår negative reaksjoner, for eksempel utslett, kløe eller rask forbrenning."

Hvor lenge soler du deg om gangen? Pass også på at når du soler deg så skal du ikke ha noe produkt på huden(fuktighetskrem etc da bodykremen i seg selv kan utløse kløe)

Skjønte ikke helt.. Er bare 16, kan ikke så mye om sånt, hehe :) Må jeg slutte å ta sol?

Skrevet

Jeg har også opplevd dette. Men bare på ryggen, som har vært i kontakt med solsengen. Jeg løste det med å vaske solsengen ekstra godt før bruk. I og med at du har fått det på mage er det nok noe annet, med mindre du ligger på magen å soler deg. Uansett er 7 ganger solarium ganske mye på 2 uker. Ville vært litt forsiktig. Hvor lenge tar du sol av gangen? Jeg pleier forresten alltid å dusje rett etter jeg har tatt sol, så vaskes svette og solariumslukt bort. Kan også være et svetteutslett om du svetter når du soler deg.

Gjest KarenVH
Skrevet

Jeg har også opplevd dette. Men bare på ryggen, som har vært i kontakt med solsengen. Jeg løste det med å vaske solsengen ekstra godt før bruk. I og med at du har fått det på mage er det nok noe annet, med mindre du ligger på magen å soler deg. Uansett er 7 ganger solarium ganske mye på 2 uker. Ville vært litt forsiktig. Hvor lenge tar du sol av gangen? Jeg pleier forresten alltid å dusje rett etter jeg har tatt sol, så vaskes svette og solariumslukt bort. Kan også være et svetteutslett om du svetter når du soler deg.

Har variert litt, alt fra 18-27 min :) Er 16år og bor alene, så har ingen som forteller meg hva jeg skal og ikke skal gjøre. Burde jeg gå til legen?

Skrevet

Jeg kan fortelle deg at siden du bare er 16år, har du ikke lov til å ta sol. Det står forklart inne på alle solstudioer.

Dra til lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...