Arkivskap Skrevet 15. april 2013 #1 Del Skrevet 15. april 2013 Har endelig bestemt meg for å skifte navn. Det ser enkelt ut å gjøre det elektronisk på skatteetaten sine nettsider, men det går jo ikke ann å sette det frem i tid? Må jeg vente til jeg faktisk har giftet meg før jeg gjør dette? Vet at flere av dere har sendt inn papirer samtidig som vigselsattesten, men hva så egentlig? Må vel gjøre mer enn det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suss81 Skrevet 15. april 2013 #2 Del Skrevet 15. april 2013 Det lurer jeg å på! Kjenner jeg gruer meg til å endre på navnet mitt...har prøvd mange sammensetninger av hans og mine navn men det høres bare snodig ut...æsj....Blir man vant til ett annet navn? Det er viktig for han at jeg tar hans navn så jeg vil gjerne gjøre det for hans del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 15. april 2013 #3 Del Skrevet 15. april 2013 vi sendte inn sammen med prøvepapirene og på de står det som kommer til å bli våre nye navn. tror ikke vi må gjøre noe mer med det, annet enn å endre bankkort og pass og sånt. ellers når man endrer navn utenom vigsel sender man rett og slett inn endringsskjema Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 15. april 2013 #4 Del Skrevet 15. april 2013 Endret navnet mitt for noen måneder siden og jeg sendte inn papirskjema hvor du kan sette hvilken dato du vil. Jeg skal ikke uttale meg om den elektroniske versjonen, da den ikke var tilgjengelig når jeg sendte inn navneendringen min. Hvorvidt man blir vant til det nye navnet kommer vel an på hva man tenker/føler om det nye navnet. I mitt tilfelle tok jeg ikke et nytt etternavn, men fjernet et av fornavnene mine, og jeg hadde tenkt på dette i så mange år og var så ferdig med dette navnet at det kjentes som en lettelse å endelig få hete det bare jeg vil hete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #5 Del Skrevet 15. april 2013 Vi fylte inn papirskjemaene og bare skrev fra hvilken dato vi ville ha det endret. Det sagt så klarer jeg ikke å venne meg til mitt nye navn (vi har satt sammen hans og mitt mellomnavn med bindestrek), at jeg vurderer å bytte tilbake til mitt gamle navn. Anonym poster: 6a77a55b22a86dbed74b3603a0efa431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkivskap Skrevet 16. april 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 16. april 2013 Kan ikke se at det står noen fra dato på papirskjemaet helle? Er ingen krise at jeg ordner dette når jeg er gift, men tenkte det skulle gå an før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adriane Skrevet 16. april 2013 #7 Del Skrevet 16. april 2013 Det går fint an å endre navnet før bryllupet også - det er jeg et levende eksempel på. Min samboer har i tillegg et beskyttet navn, men han trengte bare å underskrive på at han "godtar" at jeg tar hans navn, og *vips* så ordna det seg glatt og enkelt (I tillegg gjorde jeg forresten som FantasDick, og fjernet et av fornavnene mine som jeg ikke selv har noe forhold til. Det brukes ikke, og det er ikke meg. Jeg følte også lettelse over å "bli kvitt" det ekstra fornavnet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 16. april 2013 #8 Del Skrevet 16. april 2013 Det går fint an å endre navnet før bryllupet også - det er jeg et levende eksempel på. Min samboer har i tillegg et beskyttet navn, men han trengte bare å underskrive på at han "godtar" at jeg tar hans navn, og *vips* så ordna det seg glatt og enkelt (I tillegg gjorde jeg forresten som FantasDick, og fjernet et av fornavnene mine som jeg ikke selv har noe forhold til. Det brukes ikke, og det er ikke meg. Jeg følte også lettelse over å "bli kvitt" det ekstra fornavnet.) hvis man har bodd sammen i to år kan man ta hverandres etternavn selvom det er beskyttet ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adriane Skrevet 16. april 2013 #9 Del Skrevet 16. april 2013 hvis man har bodd sammen i to år kan man ta hverandres etternavn selvom det er beskyttet ja Man trenger faktisk ikke å ha bodd sammen i to år heller, hvis man bare har felles barn Fra lov om personnavn: "Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Izabella Skrevet 16. april 2013 #10 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Har endelig bestemt meg for å skifte navn. Det ser enkelt ut å gjøre det elektronisk på skatteetaten sine nettsider, men det går jo ikke ann å sette det frem i tid? Må jeg vente til jeg faktisk har giftet meg før jeg gjør dette? Vet at flere av dere har sendt inn papirer samtidig som vigselsattesten, men hva så egentlig? Må vel gjøre mer enn det? Tror du må gjøre det før eller etterpå, og at det ikke er mulig å velge dato - iallfall ikke om du gjør det via internett. Jeg fant iallfall ikke en sånn mulighet da jeg endret navn for to uker siden:) Endret 16. april 2013 av Izabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 16. april 2013 #11 Del Skrevet 16. april 2013 stemmer det, det var de barna også ja masse forvirrende regler alle stseder hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkivskap Skrevet 16. april 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 16. april 2013 Kanskje jeg bare skal "tyvstarte" og melde navneendring allerede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adriane Skrevet 16. april 2013 #13 Del Skrevet 16. april 2013 Hehe, ja, sånn er det Petalouda Arkivskap: Ja, hvorfor ikke? Bare husk, hvis dere skal på bryllupsreise rett etterpå, at billett og pass må ha samme etternavn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecilie85 Skrevet 16. april 2013 #14 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg sender inn navneendringsskjema sammen med resten av papirene. Da tjuvstarter jeg litt men har tenkt å bestille billetter osv til bryllupsreise i gamlemavnet slik at jeg ikke trenger å stresse med å endre pass osv før bryllupet også. Satser på at det går greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzi Skrevet 16. april 2013 #15 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg fant ikke noen mulighet til å sette på noen dato elektronisk. Så selv om jeg alltid foretrekker å gjøre ting elektronisk valgte jeg derfor å sende inn alt sammen på papir. Og da skrev jeg bare på skjemaet at jeg ønsket at navneendringen skulle gjelde fra og med bryllupsdatoen, og da vil det nye navnet stå på vielsesattesten. Passet gidder jeg ikke endre med en gang, tar det etterhvert. Jeg har vært gift en gang før og har aldri skiftet navn, er veldig glad i etternavnet mitt, det er liksom meg. Grublet mye på hva jeg skulle gjøre nå, og har kommet til at jeg tar hans etternavn som mellomnavn. Han hadde nok ikke forventet at jeg ville gjøre det, men ble litt rørt over det. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkivskap Skrevet 16. april 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 16. april 2013 Hva er det vi må huske å endre? Pass, bankkort og førerkort. Sikkert mye mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzi Skrevet 16. april 2013 #17 Del Skrevet 16. april 2013 Tja, hvis navnet er helt forskjellig er det sikkert smart å endre hos alle man har et leverandør-/kundeforhold til. Dvs alle som man får regninger fra som for eksempel strømselskaper, nettbutikker, bokklubber osv. Også endre navn på postkassen. :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 17. april 2013 #18 Del Skrevet 17. april 2013 Hva er det vi må huske å endre? Pass, bankkort og førerkort. Sikkert mye mer? Det er mye som går av seg selv nå, i motsetning til tidligere. Så lenge du har begge navnene (både det nye og det gamle) på postkassen din en stund vil alt likevel komme til deg så kan du ta det etterhvert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkivskap Skrevet 17. april 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 17. april 2013 Det er mye som går av seg selv nå, i motsetning til tidligere. Så lenge du har begge navnene (både det nye og det gamle) på postkassen din en stund vil alt likevel komme til deg så kan du ta det etterhvert Kan love deg at uansett om jeg skriver Arkivskap Justin Bieber på postkassen min, så kommer posten min frem (bor på en liten plass)! Derfor tenker jeg også at ting går seg til, det er ikke så nøye med alle disse småtingene som bokklubber osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 17. april 2013 #20 Del Skrevet 17. april 2013 Kan love deg at uansett om jeg skriver Arkivskap Justin Bieber på postkassen min, så kommer posten min frem (bor på en liten plass)! Derfor tenker jeg også at ting går seg til, det er ikke så nøye med alle disse småtingene som bokklubber osv. ha ha, fikk lyst til å sende deg kort og teste *ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå