AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #1 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg velger å være anonym i dette innlegget, da jeg er svært redd for å bli gjenkjent av åpenbare grunner. Har noen her erfaring med å ha hatt en leder som har fått sparken? Jeg kan begynne med å si at jeg jobber i en omsorgsbolig. Grunnen til at jeg spør, er at på min arbeidsplass har vi en leder som aktivt mobber ansatte (et par stk har til og med sluttet grunnet henne). Enkelte ansatte har fått feil, eller ikke fått lønn i det hele tatt (vi jobber faktisk i det offentlige!), leder hører ikke på ansatte i nye beslutninger, vi er underbemannet, og h*n har gjennomført nye regler for beboerne som har svekket deres psykiske helse. Flere ansatte har klaget til fagforbund og lengre opp i systemet, og det er flere som ønsker å gjøre det samme. Men mange av oss er livredde. Livredde for å ikke bli hørt, og at leder skal finne ut at vi har sendt klager og gi oss konsekvenser for det (vedkommende er i stand til det). Jeg vil gjerne høre flere erfaringer rundt dette tema, da dette har ført til et helvete på jobb. Det er et svært godt miljø ellers, det er kun leder som skaper problemer. Anonym poster: f9613359d47b0cbdeaa91f74564c43f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quilliam Skrevet 28. februar 2013 #2 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Du kan henvende deg til sjefen til din sjef. Din sjef vil da få beskjed om h*n har fått en klage og hva klagen gjelder, h*n har rett til å vite hvilken hendelse det er snakk om (noe som i tilfellet mobbing nok vil asvløre hvem som har sendt inn klagen, det er derfor enklere om dere er flere som står frem samtidig). Mobberen har da rett til å tilkalle et møte mellom h*nselv og den/de som har følt seg mobbet og har rett til å forandre sin oppførsel. Om mobberen da ikke forandrer seg, eller som i ditt tilfelle siden det er din sjef, bruker sin makt til å forskjellsbehandle den/de som har gitt klage, vil mobberen få sparken. Dette er en fast lov i arbeidsmiljøloven og det finnes ingen som har unntak til denne loven, om det er en ansatt eller en sjef spiller ingen rolle. Men du må selvfølgelig ha noe slags bevis, så noen må nesten tørre å si seg enig å være vitne. Endret 28. februar 2013 av Kajalle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #3 Del Skrevet 28. februar 2013 I praksis kan det være svart vanskelig å bli kvitt dårlige sjefer (eller andre ansatte for den saks skyld) dersom de er fast ansatte, stillingsvernet er sterkt i Norge. Det hjelper heller ikke at sjefens sjef i mange tilfeller er "kompisen" hans/hennes og/eller man har tillitsvalgte som ikke er sterke nok personligheter til å fungere som tillitsvalgt i praksis. Når det er sagt er det meget fordelaktig at dere er flere som har klaget til forbundet og videre oppover. Det er mye enklere å komme gjennom når det er flere enn når man står alene, og hvis dere bare tør å jobbe med saken slik at ennå flere klager så har dere god mulighet til å bli kvitt denne sjefen. Å få med seg andre på klage er nesten alfa og omega med tanke på stillingsvernet i dag. Anonym poster: 4483af6ca3e75c5c196dd31b98c71c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #4 Del Skrevet 28. februar 2013 Det er desverre svært vanskelig å bli kvitt slike ledere, kanskje særlig i det offentlige! Gi dere likevel ikke, forsett å klag. Skriv ned hver gang dere føler at leder gjør et overtramp. Jeg jobber i offentlig sosialsektor og har bare hørt om en leder som rett og slett ble sparket, da var underslag grunnen. Anonym poster: d5ccb5d9b985339f270ec9b02c5ad292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #5 Del Skrevet 28. februar 2013 Ja det er nesten umulig å få fjernet dårlige ledere selv om de både mobber og trakasserer. Jobber selv som rådgiver i det offentlige og vi sliter med mye av det samme på vår arbeidsplass. Problemet er at leder utad til sin øverste leder eller andre ledere/instanser kan opptre flink og behersket og vedkommende leverer gode resultater, dette medfører at det skal mye til for at de vil bry seg om det er konflikter mellom den ansatte og leder. Vi brukte tillitsapparatet og fagforening for å prøve å nå frem med vår sak, men det endte ikke godt, og tre av de ansatte som stod i bresjen opplevde at de fikk det mye verre etterpå. Husk at dersom du skulle ønske p søke ny jobb kan en slik sjef ødelegge for deg ved å gi dårlig attest. Vi er mange som søker ny jobb nå, og i frykt for at en potensiell ny arbeidsgiver skal ringe sjefen vår er folk nå livredd for å havne i ny konflikt med sjefen vår. Mitt råd til deg er derfor:hvis du/dere ønsker å gå videre med saken til sjefen eller sjefen over, bør dere stå samlet og helst være så mange som mulig. Prøv å dokumentere så mye som mulig, og vær saklig i fremstillingen. Anonym poster: bee5ebd98a42e473d56dd5d8f5fc9f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå