AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Jeg er en nyutdannet jobbsøker på vei til Oslo, om jeg ikke får jobb så tar jeg mer utdanning der fra høsten av. Jeg tenker uansett å flytte dit til sommeren. Jeg bor på vestlandet nå, så har kun vært innom Oslo på små helgeturer nå og da. Men hva bør en nyinnflytter vite om Oslo? Hva regnes som billig på leiemarkedet, og hvor er det best å bo? Jeg bryr meg ikke om støy,men liker at det føles trygt, og at det kanskje bor unge folk i nærheten. Fortell meg gjerne det dere vet om Oslo som typiske besøkende ikke vet. Som feks. hvor det er best å trene? Hva er det beste utestedet? Såklart sett ifra deres ståsted. Anonym poster: ba584fed91db7eecddfc8f472f6191a8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Dette er såpass individuelt(og meningene vil sprike veldig) - så du må nesten spesifisere litt mer. Jeg kjenner eksempelvis godt til Bergen også om du bor/har bodd der; og kan lettere gi tips om du sier hva du har likt der av steder/bydeler osv. Eventuelt må du fortelle litt mer om hva slags tilbud du ønsker nærhet til - og like viktig; hva du IKKE vil ha. Hva er maks tid med reisetid til sentrale steder, hvilke type utsteder og musikk liker du - er du kulturinteressert eller mest sportsinteressert, liker du typisk "vestkant", eller er du mer "østkant" av deg - vil du ha nærhet til skog, eller holder det med en park og så videre. Anonym poster: dc5d41254d8aebf0a89e304111b2aa45
pinar Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Marienlyst, Bislet, Pilestredet, St.Hanshaugen f.eks er sentrale steder som er "såkalt trygge". Men med mange unge mennesker boende rundt. Det er vanskelig å si noe om utesteder osv når du ikke kommer med noen preferanser. Personlig liker jeg best å gå ut i området rundt Youngstorvet. Pizza på Villa Paradisio på løkka. Husk å stå til høyre i rulletrappa. Til venstre går man. 1
belle_ Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Enig med stedene karpuzi har nevnt over, vil legge til Majorstuen og Frogner også. Kan være heldig å finne noe som ikke er så dyrt. 1-roms leilghet ligger vel i gjennomsnittet på rundt 8000 og oppover men man kan være heldig å finne noe billigere. Det har jeg selv gjort! Resten er i grunn veldig individuelt. Jeg trener på SATS og er storfornøyd med det, mens noen foretrekker billigere alterantiver som også er bra. Det er alltids noe å finne på i Oslo men du må være utadvendt og oppsøke folk for å få nye bekjenter. Meld deg inn i politisk parti eller en organisasjon. Er ikke alltid det er lett å bli kjent med folk på jobb. Liker også å gå på utestedene på Youngstorvet, Justisen, Internasjonalen. Ellers liker jeg å gå ut i Hegdehaugsveien, det er ganske bra på torsdager. Det er også mange bra mindre barer litt rundt om.
CoffeeCup Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 At du er hjertelig velkommen til Norges aller beste by Enjoy! 6
pinar Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Også må du gå på Blå på en Søndag! Kjempe gøy! Det kan være vanskelig å bli kjent med folk her, fordi folk ofte allerede har ett nerverk. Men det er absolutt ikke umulig. Kjenner mange innflyttere som har skapt seg vennekretser uten å være student. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men mulig at å bo i et kollektiv kan være en god start da.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Enig med stedene karpuzi har nevnt over, vil legge til Majorstuen og Frogner også. Kan være heldig å finne noe som ikke er så dyrt. 1-roms leilghet ligger vel i gjennomsnittet på rundt 8000 og oppover men man kan være heldig å finne noe billigere. Det har jeg selv gjort! Resten er i grunn veldig individuelt. Jeg trener på SATS og er storfornøyd med det, mens noen foretrekker billigere alterantiver som også er bra. Det er alltids noe å finne på i Oslo men du må være utadvendt og oppsøke folk for å få nye bekjenter. Meld deg inn i politisk parti eller en organisasjon. Er ikke alltid det er lett å bli kjent med folk på jobb. Liker også å gå på utestedene på Youngstorvet, Justisen, Internasjonalen. Ellers liker jeg å gå ut i Hegdehaugsveien, det er ganske bra på torsdager. Det er også mange bra mindre barer litt rundt om. Og jeg synes de stedene er helt uaktuelle Så det er derfor greit at TS oppgir preferanser Anonym poster: dc5d41254d8aebf0a89e304111b2aa45 4
Lillemelle Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 Grunerløkka, sagene, Nydalen er fint! Grunerløkka har loppis hver søndag, nighthawk diner som er som navnet tilsier-ekte diner, ryes med 3 øl for hundrelappen før kl.20, og Akerselva for tur med joggesko eller kaffe latte i hånda. Nydalen er nærme skogen, men 10min med bane til sentrum både gjennom øst og vest, flybuss og buss til lenger mot øst og vest. Grunerløkka er jo litt "skumlere", men ikke farlig, men Nydalen er rimelig safe og 15 min gåtur til grunerløkka (hvis du ikke bare tar trikken da). 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 Ta med en klype salt elendighetsbeskrivelsene i tabloidavisene. Ikke bli skremt bort fra Groruddalen. Der er det mange hyggelige områder til betraktelig lavere priser enn de som er nevnt i tråden til nå. Den dårligste shoppingen er på Karl Johan. Ha månedskort på kollektivtrafikken. Husk å ha med turtøy, for marka er alltid nær. Øv på steinansikt og å til enhver tid vite hvor du har veska di. Oslo er egentlig en samling småbyer samlet i ett, så utforsk nærområdet og bli kjent med de på den lokale butikken. Meld deg inn i en forening. Vi har alle og det er den beste måten å bli kjent med folk på. Prøv andre kafeer enn Kaffebrenneriet. Utforsk og husk på hvor det er gratis toalett. Kjøp =Oslo når du kan. Anonym poster: bcb6dbc558ff375e9b173342b0f1b807 7
Wonders Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 med månedskortet kan du ta tbane, tog, trikk, buss og BÅT... Og ha kvitteringen på deg, oppdater kortet på 7 eleven, narvesen, og slike steder. Ikke alltid terminalene er oppe og går. helt nydelig på sommeren å kjøpe is på Macdonald aker brygge, ta båten som går i sirkuler mellom aker brygge og bygdøy. Beste stedet for trening når det kommer til sats er det Storo. Utested er for tiden (det er 6 måneder så er alt anderledes) Sosialen og Nivou. i møllergata. Samme eiere. Stratos er bra, men bare sesongåpent. Nederste del av karl johan, fra arkaden og nedover er ikke bra å være uoppmerksom. Ikke la noen stå for nære deg, spes ved offentlig transport eller mens du titter i butikker. Det er tyver som er over alt, blitt mye verre nå enn noen gang!!! De jobber minimum 3 sammen samtidig.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 TS her: Jeg skrev ikke noe spesifikt fordi jeg liker å tro at jeg passer ganske greit inn mange plasser. Etter hva jeg har lest meg fram til tror jeg jeg skal se mest på st.haugen, og området rundt der. Når det kommer til utsteder liker jeg alt fra skikkelig danseplasser til mer rolige barer . Så lenge det ikke blir for stivpyntet-dresscode/syko kjipe vakter, eller en ghetto-plass med hasj i hjørnene.. Sånn mitt mellom er fint. Forrige gang endte vi på Hard rock liskom, fordi det var det eneste kjente.. så her kan mye forbedres. Skriv gjerne noe om hvordan plassene er da :-) Anonym poster: ba584fed91db7eecddfc8f472f6191a8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 det du burde vite er vell at det er store sjanser for å bli banket opp,voldtatt, eller drept. pga sånn er oslo. norgs værste sted og bo i. og de som lar barn vokse opp i oslo burde vært i fengsel. egoisitiske kalles disse foreldrene. tenker kun på seg selv og karriere. Anonym poster: 0b66ccf7fc3941e774b71ad6d7712c45
pinar Skrevet 19. februar 2013 #13 Skrevet 19. februar 2013 det du burde vite er vell at det er store sjanser for å bli banket opp,voldtatt, eller drept. pga sånn er oslo. norgs værste sted og bo i. og de som lar barn vokse opp i oslo burde vært i fengsel. egoisitiske kalles disse foreldrene. tenker kun på seg selv og karriere. Anonym poster: 0b66ccf7fc3941e774b71ad6d7712c45 9
Wonders Skrevet 19. februar 2013 #14 Skrevet 19. februar 2013 det du burde vite er vell at det er store sjanser for å bli banket opp,voldtatt, eller drept. pga sånn er oslo. norgs værste sted og bo i. Anonym poster: 0b66ccf7fc3941e774b71ad6d7712c45 Finnmark er det fylket med mest vold per innbygger i hele landet. Og verst er det i Karasjok. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7459573 5
Fysikeren Skrevet 19. februar 2013 #15 Skrevet 19. februar 2013 Du kan jo begynne med å besøke http://www.osloby.no/ med jevne mellomrom, synes de kommer med mange gode tips! Uteliv: Av plasser som ikke bare er sjekking, dansing og høy musikk. Dattra til Hagen på Grønland kan være koselig. Fyrhuset Kuba er et lite rolig sted man kan slappe av med venner og slippe shuffleboard og kose seg! Blå er et spesielt sted med spesiell beliggenhet. Veldig hyggelig der, og mye konserter. Park Teateret er sted på Grunerløkka med standup og andre hyggelige arrangementer. Dersom du ikke har noe i mot det jeg innledet forrige avsnitt med: Horgans ÅpenBAR Justisen Nivou Mat: Byens beste burger: Illegal Burger i nærheten av Youngstorget. Byens beste pizza: CinCin på Bislet. Har forresten også kommet en mathall! Andre opplevelser: Huk på sommern og øl på Lektern! 1
Medlem Skrevet 20. februar 2013 #16 Skrevet 20. februar 2013 (endret) det du burde vite er vell at det er store sjanser for å bli banket opp,voldtatt, eller drept. pga sånn er oslo. norgs værste sted og bo i. og de som lar barn vokse opp i oslo burde vært i fengsel. egoisitiske kalles disse foreldrene. tenker kun på seg selv og karriere. Anonym poster: 0b66ccf7fc3941e774b71ad6d7712c45 Makan! Av en befolkning på 600.000 var det 55 anmeldte overfallsvoldtekter/voldtektsforsøk i Oslo i 2012. Samme år var det 8 drap. Litt større risiko for å bli banket opp riktignok... Stor risiko? Neppe!! TS. Dette bare viser at du må ta det som skrives her og andre steder med en stor spade salt. Det er mange med kraftige meninger om Oslo, og merkelig nok er det de som knapt nok har vært her som utrykker seg sterkest. Jeg er en nyutdannet jobbsøker på vei til Oslo, om jeg ikke får jobb så tar jeg mer utdanning der fra høsten av. Jeg tenker uansett å flytte dit til sommeren. Jeg bor på vestlandet nå, så har kun vært innom Oslo på små helgeturer nå og da. Men hva bør en nyinnflytter vite om Oslo? Hva regnes som billig på leiemarkedet, og hvor er det best å bo? Jeg bryr meg ikke om støy,men liker at det føles trygt, og at det kanskje bor unge folk i nærheten. Fortell meg gjerne det dere vet om Oslo som typiske besøkende ikke vet. Som feks. hvor det er best å trene? Hva er det beste utestedet? Såklart sett ifra deres ståsted. Anonym poster: ba584fed91db7eecddfc8f472f6191a8 Du bør vite at du er hjertlig velkommen til den flotte hovedstaden vår! Når det gjelder leiemarkedet er "billig" og "best å bo" relativt motstridende. For de fleste er det best å bo sentralt, med godt kollektivtransporttilbud, uteliv, shopping, parkliv, osv. rett rundt hjørnet, samtidig som man er avskåret fra det værste av nattestøy. Da ender man ofte opp innenfor Ring 2, i en av de rolige sidegatene. Akkurat der mange andre ønsker å bo, og med det høye leiepriser. Jeg ville heller sett på områdene Torshov, Sandaker og Sagene enn St.Hanshaugen, Homannsbyen og Grünerløkka. Når det gjelder uteliv trives jeg som flere andre i området rundt Youngstorget og på Grünerløkka. Utesteder som Justisen, Internasjonalen, Tilt, Ryes, Parkteateret, Blå, ... Dersom du er glad i kaffe er Oslo et mekka. Kaffebrenneriet finner du på "hvert" gatehjørnet, og er en helt grei start. Men sjekk så ut Tim Wendelboe, Solberg & Hansen, Kaffefuglen, Java Espressobar, m.m. Kollektivtransporttilbudet er i en klasse for seg selv i Norge. Enkelte linjer har høyere frekvens enn andre, men stort sett hvor som helst innenfor ring 3 må du maks vente 10 minutter på neste bane, trikk, buss. Til 630 kroner per måned er det god valuta for pengene. Bil bør du glemme dersom du ikke trenger den i jobb. Endret 20. februar 2013 av Medlem
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #17 Skrevet 20. februar 2013 Kampen er Oslos koseligste sted å bo <3 Nok om det. Vil nevne at det kan være vanskelig å få venner i byen, uansett hvor sosial man er som person. Det går seg til etterhvert (spesielt hvis man jobber med jevnaldrende, studerer eller er med i en klubb/forening), men mange tror nok at de skal få masse venner med en gang de kommer hit, og de fleste får seg et slag i trynet. Naboen ringer ikke på og spør om dere skal leke, for å si det sånn. Anonym poster: 9da3bf6598bec2e49447caeef0e61799 1
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 Viss du kan, så finn deg ein plass å bu med koseleg bakgård. Bak alle dei høge husveggane ut mot gata ligg det mange plassar vakre hagar med benkar, lykter i trea og leikeplassar. Her er det sosialt frå april til oktober, og du har på ein måte eit ekstra rom viss du får tilgang til ein fin bakgård. Eg vil også ynskje deg hjarteleg velkomen, eg har budd her i snart 28 år, og elska byen frå dag tre, trur eg. Panikken tok meg då vi køyrde inn i Oslo første gongen, då tenkte eg at her blir eg aldri kjent. Men det har jammen ordna seg, gitt! Du finn sjølv ut kvar du bør og ikkje bør gå. Rosenkranz gate midt på natta er bråkete, mykje knuffing og styr. Torggata er faktisk mykje hyggelegare. Eg støttar anbefalingane over om å sjå etter plassar å bu i Iladalen, på Sagene, Torshov (eller Torshaug, som enkelte lokale kallar det) og Bjølsen. St.Hanshaugen er fint (eg bur der sjølv) men veldig dyrt. Eit kollektiv er eit godt tips, så lenge det er nokolunde velorganisert og ryddig. Der finn du vennar med ein gong, og det blir sosialt fordi andre tek med seg folk, og så klakar det på seg. Velkommen!
Gjest Skogmann Skrevet 20. februar 2013 #19 Skrevet 20. februar 2013 - Kjøpt astmamedisin først som sist, for grunnet all trafikk og forurensing kan jeg garantere at du blir astmatisk i løpet av vinteren. - Kjøp pepperspray, men for din egen del og sikkerhetsskyld - aldri beveg deg utendørs etter mørkets frembrudd alene. - Forbered deg på å betale en urimelig høy pris for det lille kottet du har råd til å (l)eie. - Forbered deg på forsinka og evig treige busser tettpakka av uttrykksløse mennesker som ikke hadde hjulpet deg selv om du hadde fått et illebefinnede. - Forbered deg på psykisk syke som skriker til deg på t-banen, narkomane som setter skudd på plassen ved siden av deg og romenere som spiller trekkspill og tigger penger fra deg mens du sitter på vei til jobb. Ellers kan du betale uforholdsmessig mye penger for middelmådige konserter og dårlige revyer på teater. Du ender sannsynligvis opp på alt for dyre og dårlige utesteder og du kommer sannsynligvis aldri til å få følelsen av at du finner et unik og kult sted (slik som i NY eller Paris). Blå har for lengst blitt et kommerssted for hippe majorstuakids og mistilpassa 30 år gamle kjerringer. Så..lykke til! Du kommer nok til og få det kjempefint. Selv flytta jeg - fordi det var så fint... 2
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2013 #20 Skrevet 20. februar 2013 - Kjøpt astmamedisin først som sist, for grunnet all trafikk og forurensing kan jeg garantere at du blir astmatisk i løpet av vinteren. - Kjøp pepperspray, men for din egen del og sikkerhetsskyld - aldri beveg deg utendørs etter mørkets frembrudd alene. - Forbered deg på å betale en urimelig høy pris for det lille kottet du har råd til å (l)eie. - Forbered deg på forsinka og evig treige busser tettpakka av uttrykksløse mennesker som ikke hadde hjulpet deg selv om du hadde fått et illebefinnede. - Forbered deg på psykisk syke som skriker til deg på t-banen, narkomane som setter skudd på plassen ved siden av deg og romenere som spiller trekkspill og tigger penger fra deg mens du sitter på vei til jobb. Ellers kan du betale uforholdsmessig mye penger for middelmådige konserter og dårlige revyer på teater. Du ender sannsynligvis opp på alt for dyre og dårlige utesteder og du kommer sannsynligvis aldri til å få følelsen av at du finner et unik og kult sted (slik som i NY eller Paris). Blå har for lengst blitt et kommerssted for hippe majorstuakids og mistilpassa 30 år gamle kjerringer. Så..lykke til! Du kommer nok til og få det kjempefint. Selv flytta jeg - fordi det var så fint... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå