Gå til innhold

Tips til sightseeng-tur i Oslo etter vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt til å ha (tilbud om) en liten buss-sightseeing-tur for gjestene etter vielsen som da vil ende opp ved festlokalet. Både vielsessted og lokalet er ganske sentralt i Oslo, så det jeg lurer på er:

- Har noen tips til hvor denne bussferden bør gå? Hva slags steder bør man få med seg? Gjerne noe morsomt i tillegg til mer typiske steder som slottet f.eks. Å dra helt til Holmenkollen blir nok for langt.

- Burde vi ha med noen som kan guide litt på turen?

Til info kommer mange av gjestene utenlands fra og en del har sin første tur til Norge.

(Vi har allerede bestemt å ha dette, så jeg er egentlig ikke ute etter diskusjon om det er en god eller dårlig ide. Vi får også både buss og sjåfør for en god pris. ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akershus festning :) og Operataket kanskje. kafe utsikten .. ? skal alt foregå fra bussen eller skal man stoppe og gå ut .. ?

Skrevet

Tur langs Akerselva til fots utgår vel siden dere skal bruke buss... Men hva med grefsenkollen?

Skrevet

Akershus festning :) og Operataket kanskje. kafe utsikten .. ? skal alt foregå fra bussen eller skal man stoppe og gå ut .. ?

Akershus festning må med, og helt klart kjøre forbi operaen! :)

Jeg er litt usikker på om det burde være stopp der man går ut. Det kommer til å være med 2-3 personer som ikke er gode til beins av ulike årsaker, så stoppene bør i såfall være korte nok til at de kan bli på bussen (som i at andre går ut og tar noen bilder på utkikkspunkt og så på igjen) eller lange nok til at de synes det er verdt å gå av/på og ta ut rullestol.

Skrevet

Høres ut som en god idé! En jeg vet av leide en veteran trikk i Oslo og gjestene fikk ta en tur med den etter vielsen. Var visst veldig populært! Med buss har man litt mer valgmuligheter mtp hvor man kan dra og. Hva med Operaen, Bygdøy (hvis det er på sommeren) og Holmenkollen? :)

Anonym poster: daf1bc1b24dbb09b7f710a2899bb09d1

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg ville også tatt turen oppom Ekebergrestauranten og/eller Sjømannsskolen - flotte steder, og ikke langt fra sentrum. :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips så langt!

Å se på utsikten fra sjømannsskolen må vi også få med!

Både Grefsenkollen og Holmenkollen er jo kjempefint, men jeg er bare redd det blir for langt. Vi har tenkt at bussturen bør vare maks en time og da blir det vel litt knapt med tid?

Er Bygdøy fint hvis man ikke skal ha utflukt ut av bussen? (Bygdøy er litt folkemuseet for meg)

På lista så langt:

Slottet

Akershus festning

Operaen

Utsikt fra sjømannsskolen el. kafe utsikten

Kanskje:

Bygdøy

Holmenkollen

Grefsenkollen

Skrevet

Jeg ville heller lagt opp til to max tre steder, og latt folk få gå ut av bussen i ti minutter på hvert sted. Folk vil gjerne ta bilder og sånn, og jeg tenker at det er bedre å få se to tre steder skikkelig, enn å rase gjennom fem seks og ikke egentlig vite sikkert hva du har sett - særlig hvis det er utlendinger det er snakk om :)

Skrevet

Nå bor jeg i helt feil landsdel, men hva med Vigelandsparken? Jeg ville likt å fått noen minutter der. :)

Skrevet

God tanke, men jeg synes det virker som enormt mye stress å skulle ut av en buss i noen minutter bare for å se nederste 25 metrene av Vigelandsparken. I pentøy.

Anonym poster: 6b6346c297696913bf140909b8c14129

• Liker 3
Skrevet

Som sagt bor jeg i feil landsdel og har ike peiling. Mitt bilde av parken er sinnataggen, monolitten, og en penis. Ikke noen ide om hvor stor parken er, eller hvor lang tid det tar å gå der. Jeg tror jeg var fire-fem år gammel da jeg var der. :)

• Liker 1
Skrevet

Nå bor jeg i helt feil landsdel, men hva med Vigelandsparken? Jeg ville likt å fått noen minutter der. :)

Vi skal helt klart ta dem med i Vigelandsparken :-), men det må nok bli en annen dag når de ikke har pentøy og vi har bedre tid.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

Sophie-Ann, mod

Skrevet

Hmmm. Trehusbebyggelsen på kampen er jo veldig sjarmerende og en side av Oslo man ikke ser så ofte - men jeg er usikker på hvor godt det funker med buss der. Ullevål hageby er fin å se, og hagekoloniene rundt om i byen er også morsomme å vise frem - de har jo morsomme historier også. De på Solvang er i det minste litt synlige fra et bussvindu, usikker på hvordan det er med resten... Mulig det går an å kjøre gjennom gamlebyen på vei til Ekeberg, sånn at man får med seg middelalderruiner, ladegården og slikt. Er gjestene deres interessert i denslags er det jo også kirkeruiner i Maridalen, i tillegg til at de får se "landsbygda" litt mer. Ellers kan det jo være et poeng å legge opp en tur hvor man får se ulike sider av Oslo?

Og ja - noen til å guide synes jeg høres ut som en kjempegod idé! Mange av stedene blir først interessante når man vet historien. :)

• Liker 1
Skrevet

Hmmm. Trehusbebyggelsen på kampen er jo veldig sjarmerende og en side av Oslo man ikke ser så ofte - men jeg er usikker på hvor godt det funker med buss der. Ullevål hageby er fin å se, og hagekoloniene rundt om i byen er også morsomme å vise frem - de har jo morsomme historier også. De på Solvang er i det minste litt synlige fra et bussvindu, usikker på hvordan det er med resten... Mulig det går an å kjøre gjennom gamlebyen på vei til Ekeberg, sånn at man får med seg middelalderruiner, ladegården og slikt. Er gjestene deres interessert i denslags er det jo også kirkeruiner i Maridalen, i tillegg til at de får se "landsbygda" litt mer. Ellers kan det jo være et poeng å legge opp en tur hvor man får se ulike sider av Oslo?

Og ja - noen til å guide synes jeg høres ut som en kjempegod idé! Mange av stedene blir først interessante når man vet historien. :)

Tusen takk for veldig gode ideer!! Vi får undersøke litt hvor man kommer fram med buss og kjøre litt rundt til våren, men jeg vil veldig gjerne vise dem sånne fine sjarmerende steder.

Så gjelder det å finne en guide da, som kjenner Oslo godt, og kan fortelle noen gode historier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...