Gå til innhold

Alternativ til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ting er veldig vanskelig om dagen. Hadde en sånn periode i fjor høst, men det varte ikke så lenge og jeg har hatt det bra i vinter, vår og sommer. Nå har det vært nokså ille siden september føler jeg.

Har aldri slitt psykisk før og jeg anser meg selv som en resurssterk person som burde takle livet bedre enn det jeg gjør nå. Jeg klarer liksom ikke de helt enkle små ting og føler at livet er ekstremt kaotisk, selv om jeg rgentlig ikke gjør så mye nå. Føler meg ofte deprimert.

Skulle gjerne hatt hjelp fra andre enn venner sog familie. Noen som ikke bare sier "ta deg sammen!". Men man må jo vente et år for å få psykolog.

Er det noen som har tips?

Anonym poster: caed3faa017d9f647f91394f0ef9921b

Skrevet

Kommunens psykiatritjeneste! Det er gratis og du trenger ikke henvisning.

Anonym poster: 8d0947368338c599158bc2e97963183f

Skrevet

Kommunens psykiatritjeneste! Det er gratis og du trenger ikke henvisning.

Hmm... Finner ikke noe slik i Oslo. Bare akutt og jeg er jo ikke akkurat klar for innleggelse. Skulle bare veldig gjerne hatt noen å snakke med. Noen som forstår, som kan hjelpe meg å sortere tanker og gi meg tilbake selvtilliten og livsgleden jeg alltid har hatt.

Ser det sies at fastlegen kan være grei å snakke med. Trodde alltid fastlegen var for henvisning? Man får da ikke noe ut av den korte legetimen?!

Skrevet

Først og fremst, sjekk med lege at du ikke mangler d vitamin. Dette er veldig vanlig og kan trigge nedstemthet. Jeg blir nedstemt bare jeg er i det nedre sjiktet av referanseverdien, selv om det er innenfor normalen. Drikker du mye lettbrus/spiser mye lettprodukter med aspartam? Det er mye forskning som viser at aspartam kan gi depresjon, i tillegg til sukker og transfett (som brukes i mye ferdigmat.

Hvis alt dette er OK og du føler du har råd, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en NLP coach, evnt noen som driver med tankefeltterapi/EFT.

Vet du selv hvorfor du er deprimert, noen spesielle hendelser, eller "er det bare sånn"?

Skrevet

Jeg vil heller anbefale deg terapi enn psykolog. Jeg har følt at jeg får mer hjelp hos terapauter som tør å tenke litt utenfor boksen enn hos psykologer. SE terapi skal også være veldig bra!

Du kan bestille en dobbelttime hos fastlegen din. Kan være noe lengre ventetid, men det koster ingenting ekstra. Da har du en halvtime med legen din. Hvis du føler at det er vanskelig å prate med fastlegen ville jeg heller valgt terapi.

Skrevet

Først og fremst, sjekk med lege at du ikke mangler d vitamin. Dette er veldig vanlig og kan trigge nedstemthet. Jeg blir nedstemt bare jeg er i det nedre sjiktet av referanseverdien, selv om det er innenfor normalen. Drikker du mye lettbrus/spiser mye lettprodukter med aspartam? Det er mye forskning som viser at aspartam kan gi depresjon, i tillegg til sukker og transfett (som brukes i mye ferdigmat.

Hvis alt dette er OK og du føler du har råd, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en NLP coach, evnt noen som driver med tankefeltterapi/EFT.

Vet du selv hvorfor du er deprimert, noen spesielle hendelser, eller "er det bare sånn"?

Kan du vise til noe seriøs forskning som har konkludert med at aspartam kan gi depresjon?

Anonym poster: 671b257fb8969f4a0d80a52d4c0914ab

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo prøve privat psykolog? Det koster penger som er sure å betale, men hvis det kan hjelpe deg er det jo verdt det. Så kan du jo velge hvor lenge du ønsker å gå dit, eller hvor mange timer du skal ha. Siden problemet ditt ikke er så dyptliggende, etter hva jeg forstår, er det ikke sikkert du trenger så mange timer?

Skrevet

Jeg har ikke penger. Det er vel en av de mange tingene som butter i mot og gjør ting vanskelig. Jeg tror ikke det er "generell nedstemthet" pga kosthold f.eks., men jeg kan ta feil. Ser at det er mye som er vanskelig og tror det er grunnen. I tillegg til at jeg ikke er så glad i høsten. Trening hjelper litt pga følelsen av mestring og endorfiner, men jeg har ikke vært flink nok til å trene i det siste.

TS

Skrevet

Kan du vise til noe seriøs forskning som har konkludert med at aspartam kan gi depresjon?

Det kryr av informasjon på internet.

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/de-skadelige-lightproduktene/

http://www.medicinenet.com/artificial_sweeteners/page8.htm

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6204462 (ble kvitt MS ved å kutte ut aspartam)

Det er stor uenighet blant ekspertene i forskjellige land om hvorvidt aspartam er farlig. Uavhengig forskning viser at det absolutt er det. Lider du av depresjon og drikker pepzi max med begge henda, ville min første prioritet være å kutte ut det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke penger. Det er vel en av de mange tingene som butter i mot og gjør ting vanskelig. Jeg tror ikke det er "generell nedstemthet" pga kosthold f.eks., men jeg kan ta feil. Ser at det er mye som er vanskelig og tror det er grunnen. I tillegg til at jeg ikke er så glad i høsten. Trening hjelper litt pga følelsen av mestring og endorfiner, men jeg har ikke vært flink nok til å trene i det siste.

TS

Jeg skjønner. Det er ikke uvanlig å være litt ekstra nedstemt i mørketida. Mørketidsdepresjon er veldig vanlig. Det kan jo være det og de andre vanskelige tingene i livet ditt som kommer sammen, og gir deg negative tanker og følelser? Jeg forstår hvordan du har det. Og du skal ikke trenge å holde på dette for deg selv :)

Har du ingen du kan snakke med? Som kommer til å forstå hvordan du har det? Dersom du ikke har noen, kan du jo prøve Hjelpetelefonen? Du kan lese mer om det her: http://mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen

Skrevet

Jeg så en plakat på trikken for en stund siden om et sted man kunne gå i Oslo, men jeg husker ikke hva det heter slik at jeg kan sjekke hva det egentlig er. Har prøvd å google. Noen sim vet?

TS

Skrevet

Jeg skjønner. Det er ikke uvanlig å være litt ekstra nedstemt i mørketida. Mørketidsdepresjon er veldig vanlig. Det kan jo være det og de andre vanskelige tingene i livet ditt som kommer sammen, og gir deg negative tanker og følelser? Jeg forstår hvordan du har det. Og du skal ikke trenge å holde på dette for deg selv :)

Har du ingen du kan snakke med? Som kommer til å forstå hvordan du har det? Dersom du ikke har noen, kan du jo prøve Hjelpetelefonen? Du kan lese mer om det her: http://mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen

Takk. Jeg har alltid vært litt nedstemt i november. Fra det begynner å bli mørkt til julen og snøen tar over. Det er nok en faktor nå også, men nå føles det mye tyngre enn bare litt høstdeppa.

Jeg har venninner jeg snakker med, men den ene får jeg følelsen av at bare synes jeg er litt tåpelig som ikke bare kan skjerpe meg. Den andre har nok å stri med selv akkurat nå. Og ingen av dem har kompetanse til å gi meg verktøy for å takle situasjonen.

Skrevet

Gå til fastlegen og be h*n om å sende henvisning til psykolog.Ventetiden hos psykologer er 1-6 mnd. og ikke ett år.Skjønner ikke hvorfor hun skal finne seg en privat psykolog når hun har rett på henvisnig fra lege?TS. ta det opp med legen du.

Anonym poster: 59856f3eb31f892903c88194e87bdf21

Skrevet

Ja, dra til legen og skaff deg henvisning så fort som mulig! Mens du venter på å få time hos psykolog, kan det hjelpe å møte fastlegen noen ganger. Selv var jeg hos fastlegen hver uke/annenhver uke før jeg fikk psykolog, og det hjalp meg endel på veien. Det er noe med å bare komme seg litt ut av huset, strukturere tankene sine og finne ut av hva man selv egentlig synes er vanskelig. Fastlegen skal absolutt også teste deg for eventuelle mangler (type jern, B12 og vit D, stoffskifte osv), og kan også sette deg på antidepressiva hvis det skulle trenges.

Lykke til!

Anonym poster: c6781ead10e5ac8733572a9b2cbf8a65

Skrevet

Det kryr av informasjon på internet.

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/de-skadelige-lightproduktene/

http://www.medicinenet.com/artificial_sweeteners/page8.htm

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6204462 (ble kvitt MS ved å kutte ut aspartam)

Det er stor uenighet blant ekspertene i forskjellige land om hvorvidt aspartam er farlig. Uavhengig forskning viser at det absolutt er det. Lider du av depresjon og drikker pepzi max med begge henda, ville min første prioritet være å kutte ut det.

Jeg spurte etter seriøs forskning.

• Liker 6
Skrevet

I Bergen har de psykriatisk sykepleier på Legevakten, der kommer man til umiddelbart. Livskrisehjelpen heter det vel.

Jeg ville blitt forbauset om det ikke fantes noe lignende i Oslo.

Anonym poster: b2e458185be33a4a412ccd6fe396b398

Skrevet

I Bergen har de psykriatisk sykepleier på Legevakten, der kommer man til umiddelbart. Livskrisehjelpen heter det vel.

Jeg ville blitt forbauset om det ikke fantes noe lignende i Oslo.

Anonym poster: b2e458185be33a4a412ccd6fe396b398

Takk, men det er jo ikke så ille at jeg trenger akutt hjelp. Har bestemt meg for å bestille en legetime og håper at det ikke er for lang ventetid. Har hørt skrekkhistorier om folk som får utdelt en liste med kommunale psykologer og må ringe rundt for å få høre at det er fullt eller nærmere et års ventetid. :-(

TS

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

du kan bestille doble legetimer om du vil ha samtaletid med legen din. Ellers er det jo mange som tilbyr diverse samtaleterapiopplegg i oslo

Skrevet

Jeg har aldri følt at psykolog har vært til hjelp for meg, og den store redningen for meg var kognitiv terapi. Jeg gikk på et KID kurs (kurs i mestring av depresjon) hvor vi var en gruppe mennesker som var samlet 1 gang i uken over en periode på 2 måneder, altså 8 kursdager. Dette åpnet virkelig øynene for meg i hvert fall, og jeg satt igjen med store kunnskaper og metoder for å unngå å bli deprimert.

Så det er absolutt å anbefale :)

Skrevet

Takk, men det er jo ikke så ille at jeg trenger akutt hjelp. Har bestemt meg for å bestille en legetime og håper at det ikke er for lang ventetid. Har hørt skrekkhistorier om folk som får utdelt en liste med kommunale psykologer og må ringe rundt for å få høre at det er fullt eller nærmere et års ventetid. :-(

TS

Be om henvisning til en voksenpsykiatrisk poliklinikk, det er ikke sikkert du får gå til en psykolog men du får samtaleterapi (hva slags utdannelse personen har er egentlig ikke relevant). Da skal du nok få hjelp innen rimelig tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...