Gå til innhold

Et sekulært samfunn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ateist, og har lenge vært for et sekulært samfunn. Etter en opphetet diskusjon med en venn har jeg imidlertid vært nødt til å revurdere mine synspunkter og holdninger. Jeg har rett og slett blitt oppmerksom på at jeg har bedrevet dobbelmoral.

For når sannheten skal fram, så liker jeg våre kristne verdier og vår kristne tradisjon.

I et ekte sekulært samfunn så bør vel all religiøs symbolikk ut av det offentlige rom. Ingen juletrær på torget, på skoler eller arbeidsplasser. Ingen koselige lysende stjerner og engler i gatene i byen. Bør det i det hele tatt være rom for markering av høytiden "jul" annet enn i private hjem? Kanskje hvis man kaller det noe annet og fjerner all kristen symbolikk?

Er det riktig at barn skal synge "Et barn er født i Betlehem" og "En stjerne skinner i natt" i førjulstiden på skolen? Og i så fall så må det jo åpnes for feiring av andre religiøse høytider også, i samme skala.

Man kan argumentere for at jul stammer fra den hedenske tradisjonen joul, men det er å tøye strikken synes jeg. I min levetid så har jul alltid vært forbundet med Jesu fødsel og kristendommen, og det tror jeg det er for de fleste andre også, samme hvor mye de roper "joul".

De samme spørsmålene bør man stille seg når det gjelder feiring av påske. Bør påskedagene være offentlige helligdager? Og bør fridager i det hele tatt kalles helligdager? Er ikke det litt selvmotsigende i et sekulært samfunn?

Bør man fjerne korset fra det norske flagget?

Dette er noen av spørsmålene jeg har måttet tenke igjennom og ta stilling til på nytt, og jeg må innrømme at jeg ikke synes et totalt sekulært samfunn er så fristende lenger.

Jeg er for et Norge hvor kristne verdier og tradisjoner ivaretas og settes foran andre religioner.

Anonym poster: 901c4db6d9fe8a075676ced7da97304a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker å kalle det GODE verdier, ikke kristne. Jeg er også ateist, men har verdier som er lik de kristne, fordi det er etisk og moralsk riktig i forhold til hvordan jeg som menneske forholder meg til andre. Om man ser på andre religioner så vil man se at mange har like elementer i sine, fordi det er hva det innebærer å være et GOD menneske/medmenneske.

Jeg syns det er helt kurant å fjerne diverse religiøse symboler fra julefeiringen. Jeg har f.eks. et lysende hjerte i vinduet i desember, fordi det er langt mer et symbol, for meg, på at man skal ta vare på hverandre, enn hva en stjerne er. Jeg har heller ingen engler i julepynten, men dæsken det begynner å bli en del nisser.

Jeg syns også det er helt kurant å fjerne religiøse helligdager. Man finner alltids noe å unnskylde med for å ha fri, om det er det som er greien. 6-7 ferieuker, for eksempel. Jeg er sikker på at folk syns det er ypperlig med valgfri ferie fremfor tvangsferie.

Og nei, jeg syns ikke man trenger å fjerne korset fra flagget. Rett og slett fordi det er et symbol på vår fortid. Norge har i lang tid vært et kristent land og det ble kristnet under faenskap og blodsutgytelse. At Norge går mot å bli en sekulær stat fjerner ikke vår fortid og man trenger ikke endre alt av den grunn.

Og selvsagt kan man ha juletrær, men kanskje man endelig blir kvitt de hersens julegudstjenestene i skolen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne ser det heller ut til at du beskriver et totalitært samfunn hvor religiøs praksis og symbolikk er ulovlig i stedet for et sekulært et, sekularitet handler vel først og fremst om at det offentlige blir religionsnøytralt, slike tradisjoner bør ikke finansieres over skatteseddelen og unger i skolen bør ikke vranglæres i kirken i regì av den offentlige skolen og den kristelige formålsparagrafen må bort. Med tanke på at kristendommen spiller en mindre og mindre rolle i folks liv som tiden går så er dette også en tilpasning. Private kan alene få stå for julepynt av arbeidsplasser, gater, områder osv.

Nå synes jeg da at offentlige helligdager bare er noe tull og bør være opp til hver enkelt hvorvidt du vil ta deg fri eller ikke, men så lenge vi har offentlige helligdager har jeg ingenting i mot at disse er tilpasset tradisjonene som tross alt de fleste nordmenn avholder, vil du ikke feire påske eller jul så er det da bare å la være selv om det regnes som en offentlig helligdag. Samtidig så har da verken jul eller påske særlig mye med kristendommen å gjøre for de fleste nordmenn i 2012, mange som tilhører andre religioner som ikke har jul innlemmet i den religionen feirer jo tross alt jul siden den har distansert seg fra kristendommen så mye,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er disse kristne verdiene du snakker om? Bibelen og kristendommen bærer med seg så mange verdier: filosofiske og fornuftige, men også primitive og grusomme. Man må velge og vrake for å finne de "gode" verdiene, og da kreves det at vi har noen verdier (moralske retningslinjer) som finnes seperat fra kristendommen.

"Du skal elske din neste som deg selv", det er helt klart et fint bud. Men det er ikke et kristent bud. Denne læresetningen har gått igjen i alle kulturer, også fra før Jesus sin tid. Disse gode verdiene bygger på vår medfødte moral og vår fornuft, og religion har siden lagt beslag på dem og tatt æren for dem.

Kristendommen har også bud om å steine homofile til døde, brenne hekser, henrette ulydige barn. Kvinner skal, ifølge kristendommen, ikke tale i forsamlinger - de skal "underkaste seg mannen i alt", som det står gjentatte ganger både i det gamle og nye testamentet. Man skal ofre så mye for en Gud som ikke ser ut til å finnes, man skal fortrenge naturlige lyster, og man skal skal sette dogmatisk tro foran fornuft. Det finnes derimot noe eksternt - noe som altså ikke kommer fra kristendommen - som gjør at vi tar til oss de gode verdiene og forkaster de onde.

Denne kilden til godhet er i oss, vi trenger ikke troen på noe overnaturlig for å opprettholde dem.

Anonym poster: 725c5545ec12076f24014f80fa1ab52f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å kalle det GODE verdier, ikke kristne.

*snip*

Og selvsagt kan man ha juletrær, men kanskje man endelig blir kvitt de hersens julegudstjenestene i skolen!

Signerer deg langt inn i evigheten og tilbake! Hele innlegget! <3

Endret av Cho Kon It
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt: Godhet oppstår til tross for religion, ikke som et resultat av det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I et ekte sekulært samfunn så bør vel all religiøs symbolikk ut av det offentlige rom. Ingen juletrær på torget, på skoler eller arbeidsplasser. Ingen koselige lysende stjerner og engler i gatene i byen. Bør det i det hele tatt være rom for markering av høytiden "jul" annet enn i private hjem? Kanskje hvis man kaller det noe annet og fjerner all kristen symbolikk?

All religiøs symbolikk skal fjernes fra skolen og andre offentlige etater og institiusjoner, ja.

Derimot kan ingen nekte private bedrifter fra å pynte til jul, så engletomme handlegater har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke det store problemet i at Norge blir en sekulær stat. Privatpersoner står fritt i å utøve sitt livssyn (innen rimelighetens grenser) selv om staten er religionsnøytral.

Jeg kunne godt tenkt meg at de religiøst betingede helligdagene vi har i dag overføres til den genrelle feriekvoten - så kan hver enkelt i samarbeid med arbeidsgiver avgjøre når det passer å ta dem ut. Jule- og påsketradisjonene står såpass sterkt at mange nok vil foretrekke å ha ferie ved disse tidene. Skolene skal heller ikke i dag forkynne - men det hindrer ikke at de kan markere tradisjonelle høytider på annen måte.

Anonym poster: 68235dfce37bde0cdc1b558844bfbd4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha en fullverdig jul uten jesuser og engler. Vi feiret jo jul lenge før kristendommen tok over landet (med sverd). Er det noe som er ekte tradisjon, så er det en jul fri fra kristen mytologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...