Gå til innhold

Ombygging av bolig grunnet funksjonshemming

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker rullestol og legen har oppmuntret meg til å søke ombygging av bolig ettersom det ville gjordt min hverdag vesentlig lettere. Jeg forstår ikke hvem sitt ansvar dette er og hvor jeg skal søke. Det virker som om Husbanken og kommunen heller ikke vet.

Jeg finner ikke ut hvor mye formue man kan ha og fortsatt få stønad. Det er ikke noe vits å kaste bort tid på å søke hvis jeg har for høy formue.

Anonym poster: 53bcdefc17fba4a7ba60be936e7237a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommuner har gjerne et boligkontor. Det virker veldig underlig at servicekontoret eller tilsvarende i din kommune ikke vet hvor man skal henvende seg... Boligkontoret eller tilsvarende vil kunne vurdere om din økonomiske situasjon gir deg rett til tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med boligkontoret, men de visste ikke noe om det. De ba meg søke lån fra ordinær bank enda jeg allerede haddefortalt at jeg får avslag på lånesøknad der.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i all verden. Det er da normalt de som forvalter ordningen i en kommune, og som skal ha rådgivere som kan veilede de som ønsker å søke.

Jeg ble litt engasjert nå og tok noen stikkprøver for å se om det var greit å finne fram sånt på nettsidene til noen kommuner, og kom over en hvor det var umulig å finne informasjon om tilskudd til ombygging, og som tydeligvis bare har en boligkonsulent, så det er kanskje sånn i din kommune også? Der kunne jeg ikke finne søknadsskjema en gang (men Husbanken har det). Hjelpe seg.

Jeg tror jeg anbefaler deg å spandere den tida det tar å skrive søknaden og finne fram vedleggene. De MÅ behandle søknaden, og hvis det blir avslag uten en god begrunnelse er det mulig å klage. Hvis din kommune ikke gir deg medhold i klagen går det til en uavhengig klagenemnd. Imidlertid er det mulig at formuen din faktisk kan dekke tilpasning, og i så fall vil du ikke få tilskuddslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Kommunene prøver vel å holde ordningen hemmelig for å spare penger.

Jeg har for høy formue til å kunne motta bostøtte, men formuen er kun bolig og den kan jeg ikke akkurat kvitte meg med sånn helt uten videre. I og med at bankene anser meg som økonomisk vanskeligstilt burde vel egentlig kommunen gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon. De kan nok gi deg noen svar, og ikke minst si hvem du henvender deg til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 9 år senere...
AnonymBruker

Ser at dette er en gammel tråd, men jeg lurer på om Ts fant ut av dette? Jeg synes det er veldig vanskelig å få svar når jeg spør ergoterapeuten. Jeg har en kronisk sykdom og har behov for å bruke rullestol, men boligen er ikke tilpasset rullestol så det går ikke. Hvis boligen skal bygges om må vegger flyttes og det blir kjempedyrt. Har forstått at man kun får 40.000 fra Husbanken. Skjønner ikke hvordan man skal få råd til å bygge om boligen. Jeg har minstesats uføretrygd. Har ikke råd til å selge denne boligen og kjøpe ny bolig i samme skoleområde, for min bolig er av mye lavere standard enn andre boliger i området, så selger jeg denne boligen vil jeg ikke få nok til å kunne kjøpe i samme skoleområde. Ønsker å bli boende for å kunne gi barna den stabiliteten, de har det allerede vanskelig nok med min sykdom. 

Anonymkode: cf304...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...