Vofsitofsi Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Hei! Mamma og jeg skal over dammen, rettere sagt til California, i begynnelsen av august. Vi skal være mest i San Francisco, men skal også en liten tur til Carmel og til Los Angeles. Så jeg lurte på om noen hadde noen gode tips til hva vi bør se og gjøre? Er det eventuelt noe av dette som vi bør forhåndsbestille? Planen foreløpig er sånn cirka sånn: San Francisco: - Alcatraz - Golden Gate Bridge - Fisherman's Wharf - Chinatown - Turistbuss i byen (eventuelt noen gode tips her?) Los Angeles: - Universal Studios - Hollywood - Turistbuss - LA Zoo Alle tips og erfaringer mottas med største takk!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Hei! Mamma og jeg skal over dammen, rettere sagt til California, i begynnelsen av august. Vi skal være mest i San Francisco, men skal også en liten tur til Carmel og til Los Angeles. Så jeg lurte på om noen hadde noen gode tips til hva vi bør se og gjøre? Er det eventuelt noe av dette som vi bør forhåndsbestille? Planen foreløpig er sånn cirka sånn: San Francisco: - Alcatraz - Golden Gate Bridge - Fisherman's Wharf - Chinatown - Turistbuss i byen (eventuelt noen gode tips her?) Los Angeles: - Universal Studios - Hollywood - Turistbuss - LA Zoo Alle tips og erfaringer mottas med største takk! Alcatraz må du bestille billetter til på forhånd, og da er det sånn at dere bestiller billetter til en gitt dato og et klokkeslett. Så møter dere opp på kaien når det er deres tur. Vi leide sykler og syklet over Golden Gate og ned til Sausalito, hvor vi tok ferje tilbake. Det var veldig fint! Fishermans Wharf var bare sånn passe synes jeg da, men Chinatown var spennende. Så var det veldig artig å gå rundt i de bratte bakkene. Vi var i LA to dager, men det mest interessante var Getty center, et stort museum som ligger i Brentwood. Om dere ikke er interessert i kunst så er det uansett et fascinerende område med en fantastisk utsikt over deler av LA. Vil anbefale, hvis dere har tid, kjøreturen fra LA til San Franciso via highway 1. Den kan gjøres på en dag, men man bør helst ha to. Da kan dere stikke innom Hearst castle (her må billetter også bestilles på forhånd)
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 LA Zoo suger Hvis dere er spesielt interesserte i sånt, ville jeg heller tatt turen til San Diego zoo.
Mischa Skrevet 4. juni 2012 #4 Skrevet 4. juni 2012 Det høres ut som du har en herlig tid i vente! September er nok en fin tid å reise til San Francisco ettersom sommermånedene ofte kan være kjølige og forblåste! September kan ofte være lunere Jeg synes du har fått med deg de viktigste severdighetene på listen din. Golden Gate er jo vakker og bør sees. Alcatraz er kjempespennende og jeg vil anbefale audioguides og evt. en guidet tur for å den ekstra gode opplevelsen! Det er også gøy å kjøre cable cars, det er bare to linjer og er mer for opplevelsen enn noe annet. Lombard Street er også morsom å ha sett. Den veldig svingete veien som ofte er med i filmer Hvis du er sprek og vil ha en fin utsikt kan du besøke Coit Tower ved å gå opp Telegraph Hill. Telegraph Hill er en bratt sti hvor man går forbi frodige hager og papegøyer synger i trærne. Shoppingen gjøres ved Union Square (der ligger alle eksklusive designere og kjedebutikker strødd rundt) og på senteret Westfield! Jeg pleier ikke anbefale Hard Rock Cafe, men synes maten her var kjempegod sammenlignet med den jeg har fått i andre land! Vi kastet oss på en sightseeing-buss og jeg ble først litt skuffet, ettersom jeg syntes den vi tok i Barcelona var veldig godt organisert hvor det var ett selskap som gjaldt. I SF var det mange ulike busselskaper og ingen utmerket seg. Vi satt på taket og det var en ekstremt forblåst opplevelse, og guiden vår var "live" og det var vanskelig å få med alt som ble sagt. Men vi fikk sett mye - kjørt over Golden Gate Bridge, forbi Ashbury Heights, Golden Gate Park og mange andre steder som vi ikke hadde rukket ellers. Tror de fleste bussene kjører samme rute, men det virket ikke som det var kultur for hop on-hop off - man satt på hele veien! L.A. Har aldri vært i L.A. Zoo, men tror ikke den er spesielt flott. Problemet med L.A. er at byen ikke finnes turistvennlig. Offentlig transport er det ingen som tar og det blir vel nesten advart mot å gjøre dette. Du er altså ganske avhengig av bil! Santa Monica er morsomt å se og et av de mer hyggelige turistområdene med sin brygge og tivoli som alltid dukker opp i musikkvideor og filmer. I tillegg har man stranden og i nærheten er det gode shoppingmuligheter (3rd Street Promenade og et kjøpesenter). For alle ferskinger er det verdt å få et glimt av Hollywood-skiltet, Walk of Fame osv.. Men den hyggelige atmosfæren uteblir! Hvis du liker fornøyelsesparker er det jo mye å velge blant som Disneyland med sine to parker(ligger litt utenfor), Universal Studios og MGM Studios. Anbefaler alle tre Hvis du er spesielt interessert i film er MGM Studios et must, da guides du rundt i små grupper blant kulisser, studioer og får til og med gå inn på settet til flere store produksjoner. Vi så ingen kjendiser, men det er visstnok mange som gjør det på disse turene Little Venice og Venice Beach er et freakshow som bør oppsøkes på dagtid! Jeg har ikke besøkt disse stedene selv men Griffith Observatory og Getty Center har rykte på seg for å være blant de bedre turistmålene i byen God tur
Gjest Doh Skrevet 4. juni 2012 #5 Skrevet 4. juni 2012 Ikke bruk masse tid på å reies til San Diego Zoo hvertfall, utrolig lite fin dyrepark med masse dyr med adferdsproblemer. Anbefaler Muir Woods nord for SF. Dette er en Redwoodskog, og det er utrolig stilig å gå rundt der Ellers må dere jo kjøre Highway 1 mellom LA og SF. Der anbefaler jeg Hearst Castle. Monterey skal visst ha et utrolig akvarie, noe vi dessverre ikke fikk sett. Vi var forresten i Point Lobos State Reserve, en liten men veldig koselig nasjonalpark der vi så masse seler, fugler og fint landskap. Mange andre småsteder det kan være verdt å stoppe for også. Vi brukte denne reisehåndboken, og den var veldig bra
Mischa Skrevet 4. juni 2012 #6 Skrevet 4. juni 2012 Jeg har forresten vært i Monterey og Carmel også! Slenger meg på de andre som anbefaler Highway 1! En flott biltur, særlig fra San Francisco og ned til Big Sur (etter det er det ikke så spennende) Monterey er ikke akkurat verdens navle, men er deilig og avslappende. Frisk sjøluft og rolige omgivelser. Akvariumet er fint og velholdt, men inneholder kun lokal fisk (så de mest eksotiske variantene får du ikke se). Sjøoterene var herlige! Carmel ligger like ved og har masse herlig natur og flott dyreliv. Byen er liten og koselig, og minner kanskje litt om noe man kunne se i Europa. Byen er bitteliten og henvender seg mot de mer velstående amerikanerne, men nydelig natur Hearst Castle ligger ved Cambria (der bodde vi en natt, og det var virkelig ingenting å se!), men Hearst Castle er verdt en tur. Enorm eiendom med en spennende samling av kunstskatter. De sier at det ennå går zebra på eiendommen, men vi så ingen
Henkie Skrevet 4. juni 2012 #7 Skrevet 4. juni 2012 I SanFransisco ville jeg tatt en lunch på The Cheesecace Factorys tak terasse. Ligger like ved Applestoren. Ta også en tur med kabelbanen, og kjøp billetter på forhånd til Alcatraz På vei ned er det flott i Carmel. Ta noen timer på stranda der. Vannet er kaldt, men sanden fin :-) Lenger ned ville jeg som andre sier tatt turen til Hears Castle. Vi så zebra der :-) Det er verd turen, men bestill billetter på forhånd. Når du er i LA anbefaler jeg en tur på newportBeach. Flott område Ta også turen til BeverlyHills og RodeoDrive. Mye gøyere enn Hollywood LA zoo har jeg hørt er dårlig. Universal studio er supert. Kjøp "front of the line pass" først som sist! Se mer på en blogg jeg kom over: http://tbendiksen.travellerspoint.com/
Vofsitofsi Skrevet 4. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2012 Wow, tusen takk for alle svar! Mange gode tips å hente her Det dumme er at vi ikke har så veldig mye tid på hver plass. Vi ankommer sent 1. august i San Fran, blir der til 3. august, da reiser vi til Carmel og blir der til 5. august (skal i bryllup, så har heller ikke veldig mye tid til sightseeing og turisme her). Deretter kjører vi fra Carmel og til LA, hvor vi blir til 7. august, før vi kjører tilbake til San Fran igjen, hvor vi blir til tidlig 10. august. Så jeg tror det delvis blir en ekspressferie for å få sett og gjort mest mulig! Men da høres det ut som vi kutter ut LA Zoo, siden flere av dere sier at den er dårlig. Var egentlig bare noe jeg kom over, som jeg tenkte at kunne vært ålreit. Hvor lang tid trenger man på Hearst Castle? Tenker siden vi skal kjøre begge veier. Hvor lang tid bruker man på turen mellom Carmel og Los Angeles? Blir ikke helt klok på kartene her. Synes Getty Center høres interessant ut! Jeg er svært svært filminteressert, så Universal Studios og MGM Studios må jeg nok få med meg. Hvor mye får vi gjort på et par dager da? Hjelp! Er nok uansett såpass heldig at mamma blir med meg dit jeg vil :gjeiper: Er nok litt redd jeg kommer til å sitte igjen med en følelse av at det er mye ugjort og usett etter denne ferien, men det får nå bli slik, denne gangen hadde vi ikke mer tid til rådighet. Jeg har kikket på noe som heter Citypass i San Fran, er det noen som har vært borti dette? Lønner det seg? Hvis dere har tips til turistkupp, må dere bare komme med det også Og hvor mye billigere er det å shoppe der egentlig? Jeg tenker å reise med så å si tom koffert og komme hjem med full og vel så det ... Mat er billigere enn i Norge, ja? Fytti katta, jeg gleder meg!!!
Gjest Doh Skrevet 4. juni 2012 #9 Skrevet 4. juni 2012 Vi var på en rundtur på Hearst Castle, tror vi brukte et par timer der inkludert ventetid før rundturen og at vi spiste der etterpå. Åh, det kom jeg på. De har en spesialitet der som er biff med bbq-saus i pølsebrød. Er sinnsykt godt!! Er ikke store delen av Hearst Castle som er åpen, men årleit å rusle rundt ute etter guidinga. Går busser ned hele tiden. Men husk å ha med vann, er sinnsykt varmt der oppe selv om det er 14 grader nede ved sjøen.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #10 Skrevet 4. juni 2012 Å spise ute er billigere enn i Norge, men prisen du ser på menyen må du gange med ca 25-30% for å finne sluttsummen, siden tax og tips ikke er inkludert. Min tommelfingerregel i CA er å doble taxen for å finne ut hva jeg skal tipse - det blir ca 17% i tips. Husk å stoppe for å se elefantselene som ligger ca 4 miles nord for Hearst Castle - det er hundrevis av dem der! Selv syns vi Cambria var en koselig liten by, og Black Cat bistro, som ligger der, var en veldig god restaurant. Ikke betale egen billett på Cable Car, det koster $6.. kjøp heller tredagers pass (eller en eller fem) i SF, da kan du kjøre så mye du vil med buss og baner i MUNI-systemet samt Cable Car. Anbefaler et stopp hos Ghirardelli Square for riktig god sjokolade Og ta en tur på Twin Peaks for panoramautsikt over hele SF!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå