Gå til innhold

Toppskatt

Mamma1

Anbefalte innlegg

Stemmer det virkelig at innslagspunktet for toppskatt er det samme for skatteklasse 1 og 2?? Er ikke det rart? Syns faktisk det er urettferdig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har allerede fått svar i en tråd.

Det er ikke slik at reglene endrer seg fordi om du ikke liker de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fordi du allerede får ett skattelette gjennom klasse 2, så vil du ha et til?

Det er jo ikke slik at hvis man har rett til å få en lillefinger, så har man automatisk rett til å få en hel hånd.

At innslagspunktet for toppskatt generelt er for lavt er en helt annen diskusjon.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er riktig at en enslig mor umulig kan komme opp på inntektsnivået til en husstand med to inntekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er urettferdig at enslige forsørgere fortsatt sliter med økonomien, selv om de tjener 600k. Mye kunne vært unngått om toppskatten slo inn på rundt det beløpet for enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er riktig at en enslig mor umulig kan komme opp på inntektsnivået til en husstand med to inntekter?

Dette er faktisk ikke sant, og det vet du selv også.

Det er fullt mulig å tjene like godt som to vanlige inntekter som enslig. Det kommer bare an på jobben man har.

Personlig så synes jeg i det store og det hele at toppskatten er urettferdig, uansett om man er enslig eller ikke. Og hvorfor mener du at enslige skal få slippe unna med mindre skatt enn hva ikke-enslige betaler? Mener du at vi ikke-enslige som tjener over toppskattgrensa fortjener å betale mer i skatt bare fordi vi faktisk har noen å bo sammen med?

Endret av SmallTalk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som provoserer meg! La oss si da at du har rett i denne antagelsen din. Ja hva så? Det er ikke slik at man bare skal få, få,få, få og få enda mer pga man er enslig mor! Om det er et problem for deg så for du ta deg en bedre utdannelse og gjøre noe med det!

Urettferdig meg i ræva!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er urettferdig at enslige forsørgere fortsatt sliter med økonomien, selv om de tjener 600k. Mye kunne vært unngått om toppskatten slo inn på rundt det beløpet for enslige.

Da gjør disse enslige du snkker om særdeles dårlige valg i hverdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg har en lederstilling og kommer såvidt opp på toppskattnivå. Hvilke dårlige valg er det man snakker om? At man ikke bor i byen?

Selvfølgelig burde de enslige forsørgerne betale mindre i skatt, målet er å utjevne, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller mener du jeg da bruker for mye penger? Jeg tjener 500k og sliter litt. a. Jeg kommer meg ikke inn på boligmarkedet fordi jeg ikke får høyt nok lån. Jeg har ikke råd til å reise på ferie. Ofte er kontoen tom før neste lønning, for det er dyrt å ha barn. Drittlei av å se de fleste andre barn gå med dyre merkeklær og se at jeg bidrar til mobbingen av datteren min fordi jeg rett og slett ikke har råd til å kjøpe sånt til henne.

Så ja, om du kan fortelle meg hvordan jeg burde gjøre det mtp økonomien, så er jeg åpen for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor?

For at forskjellen mellom fattig og rik ikke skal økes ytterligere. Hvorfor mener du at de ikke skal det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor?

Ja, hvorfor?

Hvorfor skal en enslig forsørger ha noen større rett på skattelette på toppskatten enn hva vi som er ikke-enslige har?

Og helt ærlig - i 2011 så var toppskattgrensen på 471 200 kr. Med en lønn på 500 000 kr, så vil det da si at man betalte hele 2610 kr ekstra i toppskatt. Det utgjør hele 217,50 kr per måned ekstra i skatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

For at forskjellen mellom fattig og rik ikke skal økes ytterligere. Hvorfor mener du at de ikke skal det?

Skal de som har lavtlønnede yrker skatte mindre også da?

Og hva med de familiene med separat økonomi?

Eller hva med de med høyt lån?

At enslige skal skatte mindre slik at de kan kjøpe merkeklær til barba sine... Det høres jo helt latterlig ut.

Endret av Annaires
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakker du om forskjellen mellom fattig og rik her... Mener du da at man er fattig når man har en årsinntekt på 500k fordi man er en enslig forsørger? Hva med de familiene med 500k i samlet bruttoinntekt og hvor man ikke har krav på skatteklasse 2? Er disse også fattige?

Endret av SmallTalk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere enslige forsørgere betaler jo allerede mindre skatt på inntekten som er under toppskattgrensen, så selv om toppskattsatsen er lik vil samlet skatt fortsatt bli lavere for dere i klasse 2.

Undres over hva slags lederstilling du kan ha hvor du såvidt kommer opp på toppskattnivå. Min første jobb etter fullført master plasserte meg tett oppunder grensen for trinn 2, det var ikke en lederstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen skoleverket. Ja, jeg er egentlig for å gradere skatten etter inntekt.

Merkeklær?? Er det det du får ut av det? Unnskyld.meg, men noe så meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen skoleverket. Ja, jeg er egentlig for å gradere skatten etter inntekt.

Merkeklær?? Er det det du får ut av det? Unnskyld.meg, men noe så meningsløst.

Det er den allerede... En person som tjener 200.000 i året betaler mindre i skatt enn en person som tjener 600.000 i året, men det er kanskje ikke bra nok for deg? Du mener kanskje at alle som er enslige forsørgere skal slippe å betale skatt (eller eventuelt slippe unna med halv skatt), imens de som er to i husholdningen og tjener det samme som den enslig forsørgeren skal betale fullt ut i skatt og dermed ha vesentlig dårligere råd?

Det var forresten du som dro inn merkeklær i debatten, ikke Annaires...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...