AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #1 Del Skrevet 18. april 2012 Hei Har en oppdragsgiver som vil betale meg lønn, men gjøre det på flg måte: De trekker meg for feriepenger, arbeidsgiveravgift på feriepenger og feriepenger, samt skattetrekk. Det som da står igjen får jeg utbetalt i lønn. Er dette i det hele tatt lovlig? Til info er jeg frilanser, men jeg trodde ikke dette var lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #2 Del Skrevet 19. april 2012 Dersom du ikke er ansatt hos dem har du vel en avtale om et beløp som godtgjørelse for ditt arbeid. Du er da selv ansvarlig for å innbetale skatt på dette beløpet. Arbeidsgiveravgift er først aktuelt når det er snakk om en ansatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #3 Del Skrevet 19. april 2012 Øh, dette høres helt merkelig ut. Om du ikke er ansatt hos dem skal de ikke trekke arbeidsgiveravgift av lønnen de betaler ut til deg. Heller ikke trekke feriepenger eller skatt. Som frilanser er du "ansatt" hos deg selv, og det er du som har ansvaret for eget skattetrekk (forskuddsskatt) etc. Har du sendt dem faktura, og så vil de begynne å trekke ting fra summen du har krevd? Det er ulovlig, og høres også veldig suspekt ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
casting Skrevet 20. april 2012 #4 Del Skrevet 20. april 2012 Arbeidsgiveravgift er en skatt bedriften betaler - altså ikke noe du skal betale. Arbeidsgiver betaler en avgift på 14 % av din lønn, og de kan ikke trekke dette fra din lønn. Om du er selvstendig næringsdrivende og ikke ansatt i bedriften, skal det ikke betales arbeidsgiveravgift. Arbeidsgiveravgiften som betales av feriepenger er heller ikke en utgift de kan kreve deg for. Skatt skal de trekke før lønnen utbetales deg. Det er vanlig når man er ansatt at lønn beregnes som totallønn - 5 eller 4 uker ferie (man får ikke lønn under ferie, det er det feriepengene skal dekke) + 10,2 % feriepenger (evt 12 % feriepenger dersom det er avtalt). Dersom du er ansatt i bedriften, så be om en arbeidskontrakt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 21. april 2012 #5 Del Skrevet 21. april 2012 Arbeidsgiveravgift er en skatt bedriften betaler - altså ikke noe du skal betale. Arbeidsgiver betaler en avgift på 14 % av din lønn, og de kan ikke trekke dette fra din lønn. Om du er selvstendig næringsdrivende og ikke ansatt i bedriften, skal det ikke betales arbeidsgiveravgift. Arbeidsgiveravgiften som betales av feriepenger er heller ikke en utgift de kan kreve deg for. Skatt skal de trekke før lønnen utbetales deg. Det er vanlig når man er ansatt at lønn beregnes som totallønn - 5 eller 4 uker ferie (man får ikke lønn under ferie, det er det feriepengene skal dekke) + 10,2 % feriepenger (evt 12 % feriepenger dersom det er avtalt). Dersom du er ansatt i bedriften, så be om en arbeidskontrakt! For å pirke så er AGA på 14,1 %, men prosentsatsen varierer uansett utifra hvor i landet er snakk om Det er heller ikke en skatt, men en avgift, derav arbeidergiveravgift :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå