Gjest Tex Skrevet 13. januar 2004 #1 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg syns stadig at jeg ser ordet normal(t) bli brukt i ulike sammenhenger her på KG. Jeg bruker det selv. Men jeg lurer på din definisjon av ordet normal(t)? Mener du fex at det er nesten det samme som gjennomsnittelig? Hva skal til for at noe er normal(t)? Hvis fex fire i klassen til sjetteklassingen din har mobiltkf er det da normalt å ha det i hans klasse? Hva er betyr ordet for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 13. januar 2004 #2 Del Skrevet 13. januar 2004 Normalt er kjedelig!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #3 Del Skrevet 13. januar 2004 |-Unormalt-| - N O R M A L T --| Normalt er det brede, unormalt er smale felter på hver side. F.eks relevant til om en person er normal - det skal ganske mye til før personen velter over helt utpå kanten til unormal. Normal er vidt og bredt og favner så mye. Om 4 stk i klassen til sønnen din har mobiltelefon, og det gjør mobiltelefon normalt.. Det kommer da veldig an på hvor mange unger det er i klassen! Hvis det er 5 stk i klassen, så vil jeg si ja. Hvis det er 20 stk i klassen, så nei. VesleBråka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #4 Del Skrevet 13. januar 2004 |-Unormalt-| - N O R M A L T --| -mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandy Skrevet 13. januar 2004 #5 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg syns stadig at jeg ser ordet normal(t) bli brukt i ulike sammenhenger her på KG. Jeg bruker det selv. Men jeg lurer på din definisjon av ordet normal(t)? Mener du fex at det er nesten det samme som gjennomsnittelig? Hva skal til for at noe er normal(t)? Nå er det mye øyet som ser hva som er normalt, men i denne sammenhengen tenker jeg at det normale, er det vanlige, altså det gjennomsnittlige. Men definisjonen av ordet er vanskelig, fordi noe som er normalt for èn, er ikke dermed sagt normalt for en annen, så det avhenger vel litt av sammenhengen. Hvis fex fire i klassen til sjetteklassingen din har mobiltkf er det da normalt å ha det i hans klasse? Kommer an på hvor mange elever det er i klassen, det. Om det er 6 elever i klassen, ja. Om det er 20, nei. Hva er betyr ordet for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. januar 2004 #6 Del Skrevet 13. januar 2004 Nå hadde dette ingenting med mobiltelefoner å gjøre.... Men folk slenger ut spørsmål hele tiden "er jeg normal, er det og det normalt..." Det er normalt å handle på Rimi, men det er ikke alle som gjør det. Det er normalt å være homofil, men det er absolutt ikke gjennomsnittelig... Det er ikke normalt å være prinsesse, men det er da de som er det allikevel uten at man reagerer på det. Er det normalt at tiåringer tar bussen alene? Hva slags bakgrunn bør du ha for å svare på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 13. januar 2004 #7 Del Skrevet 13. januar 2004 Normalt er det alminnelige, det gjennomsnittlige (Bokmålsordboka). Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 13. januar 2004 #8 Del Skrevet 13. januar 2004 Min personlige definisjon av ordet normal er videre enn f.eks Caplex sin som lyder slik: normal (av lat. normalis, til norma, målestokk, rettesnor). Alminnelig, vanlig; som gjelder for de fleste, i de fleste tilfeller. Om personer: som er i besittelse av sine fulle åndsevner; som ikke avviker fra flertallet. Det skal temmelig mye til for at jeg skal definere noe(n) som unormal(t), men jeg bruker i stedet begrepene vanlig/uvanlig. I forhold til Veslebråkas skala ville da min sett noenlunde sånn ut: Unormal | Uvanlig | Unormal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 13. januar 2004 #9 Del Skrevet 13. januar 2004 Tror min oppfatning av normalt/unormalt er ganske lik Retz sin, så jeg skal ikke bry dere med å gjenta det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #10 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg fikk ikke helt til å tegne skalaen min, så jeg skal bry dere med ny |U| hvor U står for unormal for å gjøre skalaen mer proporsjonal. Dette lærte jeg om i psykologien og dannet da denne oppfatningen om at normal er et mye videre begrep enn folk ofte snakker om. Det er så lett å slenge ut unormal, på samme måte som psykopat. Men det er viktig at normalt er vidt og bredt og har plass til så mangt. Forøvrig er psykologi et utmerket dannelsesfag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå