Gå til innhold

Tine vil stenge fransk ost ute

Anbefalte innlegg

Gjest Lille meg
Skrevet

Jeg syns vi skal verne norske produsenter slik at vi får velge lokale produkter, istedenfor produkter som kommer fra land som f.eks Frankrike. Disse produktene er proppfull av tilsetningsstoffer slik at de får en lang holdbarhetsdato, slik at maten "overlever" den reisen til Norge. Jeg vil heller ha sunne og nasjonale produkter!

• Liker 2
Skrevet

Hyllene i butikkene er stappfulle av tine-produkter. De små produsentene får ikke plass.

Nå er det på tide at tine får litt konkurranse. Det må til for at produktene skal bli bedre og bedre, folk flest velger det produkter som smaker best, er sunn etc.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns vi skal verne norske produsenter slik at vi får velge lokale produkter, istedenfor produkter som kommer fra land som f.eks Frankrike. Disse produktene er proppfull av tilsetningsstoffer slik at de får en lang holdbarhetsdato, slik at maten "overlever" den reisen til Norge. Jeg vil heller ha sunne og nasjonale produkter!

Jada, Tine tenker nok bare på vårt eget beste :roll::fnise:

• Liker 5
Skrevet

Proppfull av tilsetningsstoffer? Tror du ikke de norsk varene også har noen tilsetningsstoffer, de skal tross alt så i butikkene i ganske lang tid før de blir kjøpt. Det er bare å se på holdbarhetsdatoen på de norske varene.

• Liker 4
Skrevet

Og ikke kom med den "vi skal beskytte norske produsenter."

Nå er det jo det som faktisk er en av hovedgrunnene.

Landbrukspolitikken i norge er politisk styrt, der et av målene er boseting i hele norges land. For å oppnå det målet så er vi avhengig av landbruket over hele landet og da må norsk landbruk beskyttes.

Tine er pålagt denne vokter oppgaven av politikere

Skrevet

Jeg syns det er kjempe trist at det fins så lite utvalg av matvarer i Norge. :tristbla: Å beskytte norske produsenter er den dummeste jeg har hørt som serveres som unnskyldning til forbrukerne.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Utvalget her i landet, er helt labert... Det er ikke bare sånn at varer fra andre land holdes ute, men produsenter som Tine kjøper opp ekstra hylleplass i butikkene, om det er noen som prøver å starte opp konkurrerende produkter. Det burde ikke vært lov.

Jeg vil heller ha sunne og nasjonale produkter!

Hvilket land kommer du fra da, hvor de produserer disse tilsetningsfrie produktene?

Endret av Yme
  • Liker 1
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Nå er det jo det som faktisk er en av hovedgrunnene.

Men det er meningsløst, så lenge vi ikke har tilsvarende norske produkter i butikken. Norsk, masseprodusert ost er forbannet kjedelig, så selvsagt kjøper man utenlandske produkter, når de er bedre.

Paradokset er at det også i Norge finnes mange spennende osteprodusenter som driver lokalt, men disse blir kvalt av norsk landbrukspolitikk, mattilsynet og Tines monopolvirksomhet. Hadde man gitt disse samme mulighet til å komme ut i butikkene hadde man ikke lenger behøvd å skvise ut utenlandske oster for å få folk til å velge norsk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hoppet selv da jeg leste artikkelen i Aftenposten i dag og håpet at noen ville starte en tråd om dette.

Det gir opplagt assosiasjoner til type kommuniststat, både m.h.t. reguleringsiver og det sørgelige vareutvalget vi har "i et av verdens rikeste land", ..som nå altså kanskje blir enda dårligere. (Tine mener nok at vi sikkert burde skamme oss for å være så kravstore at vi ikke er fornøyd med utvalget de alene tilbyr!)

• Liker 3
Skrevet

Fjern toll på matvarer og la utenlandske produsenter konkurrere på lik linje med de norske. Det er jeg overbevist om at vi forbrukere vil tjene på, både når det gjelder utvalg, kvalitet og pris.

Man skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige for å se hvor mye større vareutvalg de har.

• Liker 4
Skrevet

Fjern toll på matvarer og la utenlandske produsenter konkurrere på lik linje med de norske. Det er jeg overbevist om at vi forbrukere vil tjene på, både når det gjelder utvalg, kvalitet og pris.

Man skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige for å se hvor mye større vareutvalg de har.

Og en helt annen distrikspolitikk og bosetingsmønster

Skrevet

Og en helt annen distrikspolitikk og bosetingsmønster

Hvorfor er det relevant?

• Liker 4
Skrevet

Men det er meningsløst, så lenge vi ikke har tilsvarende norske produkter i butikken. Norsk, masseprodusert ost er forbannet kjedelig, så selvsagt kjøper man utenlandske produkter, når de er bedre.

Paradokset er at det også i Norge finnes mange spennende osteprodusenter som driver lokalt, men disse blir kvalt av norsk landbrukspolitikk, mattilsynet og Tines monopolvirksomhet. Hadde man gitt disse samme mulighet til å komme ut i butikkene hadde man ikke lenger behøvd å skvise ut utenlandske oster for å få folk til å velge norsk.

Distrikspolitikk er meningsløst? Desverre så er jeg ikke enig med deg der. Det er viktig at hele landet er bebodd

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det relevant?

Vi har et helt annet kostnadsnivå og avlingsnivå her i landet en i Europa. Vis vi fjern toll på matvarer og lar utenlandske produsenter konkurrere på lik linje med de norske så vil det i stor grad rasere distriksnorge da jordbruket er meget viktig for distrikspolitikken

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Utvalget her i landet, er helt labert...

Det er jeg enig med deg i mye god mat i utlandet.

• Liker 2
Skrevet

Vi har et helt annet kostnadsnivå og avlingsnivå her i landet en i Europa. Vis vi fjern toll på matvarer og lar utenlandske produsenter konkurrere på lik linje med de norske så vil det i stor grad rasere distriksnorge da jordbruket er meget viktig for distrikspolitikken

Okei, da skjønner jeg det.

Men det burde i det minste gå an å fikse litt på konkurransen her i landet, så det går an for nye selskaper å ikke bli skvist ut av Osram og Tine, uten at det skal gå utover landet vårt. Vi har jo et rimelig merkelig system sånn som det er nå.

• Liker 1
Skrevet

Okei, da skjønner jeg det.

Men det burde i det minste gå an å fikse litt på konkurransen her i landet, så det går an for nye selskaper å ikke bli skvist ut av Osram og Tine, uten at det skal gå utover landet vårt. Vi har jo et rimelig merkelig system sånn som det er nå.

Kansje vi bør fokusere mere på kort reist mat sett i fra et miljø perspektiv?

• Liker 3
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet (endret)

Distrikspolitikk er meningsløst? Desverre så er jeg ikke enig med deg der. Det er viktig at hele landet er bebodd

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg er for norske, kortreiste produkter, selvforsyning og beboelse av hele landet, men slike tiltak som dette bidrar ikke til noen av delene.

Endret av Macha Mong Ruad
Skrevet

Nå er det faktisk forskjellige meninger om i hvilken grad vi skal motarbeide uungåelige trender ved å pumpe penger inn i opprettholdelsen av fortidens bosettingsmønster!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...