Gå til innhold

Svangerskapspermisjon

Gjest mamman

Anbefalte innlegg

Slik svangerskapspermisjonen er i dag må mor ta ut 3 uker før fødselen.6 uker etter fødselen er permisjonen forbeholdt henne.

Far har en lovfestet rett på 12 uker!

Er far mer viktig for barnet enn mor er? Hvorfor trenger far en lenger lovfestet rett til permisjon enn det mor gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Slik svangerskapspermisjonen er i dag må mor ta ut 3 uker før fødselen.6 uker etter fødselen er permisjonen forbeholdt henne.

Er far mer viktig for barnet enn mor er? Hvorfor trenger far en lenger lovfestet rett til permisjon enn det mor gjør?

får mødre bare 9 uker til sammen? Hvordabn har det seg at de er så lenge borte fra jobb da? Åssen ordner de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Fordi at uten en lovfestet pappapermisjon vil svært få arbeidsgivere gi far permisjon, og far og barn har også godt av tid sammen.

Det er sjokkerende mange som tenker på hele fellesdelen som mors permisjon.

Likevel synes jeg også at når far skal ha lovfestet rett til 12 uker, så bør mor ha det samme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Fordi at uten en lovfestet pappapermisjon vil svært få arbeidsgivere gi far permisjon, og far og barn har også godt av tid sammen.

Likevel synes jeg også at når far skal ha lovfestet rett til 12 uker, så bør mor ha det samme.

hvor lang er fellesdelen da? Om faren skal ha flest lovfestede uker er det jo rettferdig hvis fellesdelen går til mora da. Er jo mest logisk at hun skal ha lengst pga amming og slikt? Forøvrig syns jeg det er bra at faren får 12 uker men da burde mora få litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale svangerskapspermisjonen er lenger,og denne perioden kan mor og far fordele seg i mellom hvordan de vil.

Mitt poeng er forskjellen i lengden på lovfestet permisjon for mor og far....

Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

hvor lang er fellesdelen da? Om faren skal ha flest lovfestede uker er det jo rettferdig hvis fellesdelen går til mora da. Er jo mest logisk at hun skal ha lengst pga amming og slikt? Forøvrig syns jeg det er bra at faren får 12 uker men da burde mora få litt lengre.

Hele permisjonen (mors, fars og fellesdelen) er på 47/57 uker. Mor må ta permisjon senest 3 uker før termin, og må ha 6 uker etter fødsel. Fellesdelen er på 26/36 uker.

Som jeg sa i forrige innlegg mener de fleste at fellesdelen er mors permisjon, og da vil mor få 35/45 uker permisjon.

Ikke alle kan/vil amme. Mor og far er i utgangspunktet like gode omsorgspersoner. Er det da rettferdig at mor skal få inntil 45 uker og far få 12 uker hjemme med barnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hele permisjonen (mors, fars og fellesdelen) er på 47/57 uker. Mor må ta permisjon senest 3 uker før termin, og må ha 6 uker etter fødsel. Fellesdelen er på 26/36 uker.

Som jeg sa i forrige innlegg mener de fleste at fellesdelen er mors permisjon, og da vil mor få 35/45 uker permisjon.

Ikke alle kan/vil amme. Mor og far er i utgangspunktet like gode omsorgspersoner. Er det da rettferdig at mor skal få inntil 45 uker og far få 12 uker hjemme med barnet?

de fleste kan/vil amme har jeg inntrykk av. Syns ikke de skal straffes fordi enkelte ikke ammer, ved at de skal få like kort perm som de som ikke ammer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flisespikkeri å henge seg opp i hvem som har hvor mange uker lovfestet.

Det er nok relativt få tilfeller der det er et problem at far nekter mor mer enn ni uker permisjon. :filer:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

de fleste kan/vil amme har jeg inntrykk av. Syns ikke de skal straffes fordi enkelte ikke ammer, ved at de skal få like kort perm som de som ikke ammer.

Ja, de fleste vil og kan amme. De fleste ammer også. Hva mener du med at de som ikke ammer skal ha kortere permisjon? Det har ihvertfall aldri jeg sagt at de skal/gjør.

Det eneste jeg har sagt om den saken er at ikke alle ammer, og da faller faktisk den store forskjellen mellom mor og far vekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg synes det er flisespikkeri å henge seg opp i hvem som har hvor mange uker lovfestet.

Det er nok relativt få tilfeller der det er et problem at far nekter mor mer enn ni uker permisjon. :filer:

Det er jeg enig i, men jeg liker likevel tanken på at mor og far skal ha likt antall uker lovfestet permisjon.

Edit: snek seg med en ekstra bokstav eller to...

Endret av Mahareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, de fleste vil og kan amme. De fleste ammer også. Hva mener du med at de som ikke ammer skal ha kortere permisjon? Det har ihvertfall aldri jeg sagt at de skal/gjør.

Det eneste jeg har sagt om den saken er at ikke alle ammer, og da faller faktisk den store forskjellen mellom mor og far vekk.

Jeg trodde det var det du mente jeg. Er ikke alle som ammer derfor må faren få mer liksom? Ser nå at jeg misforsto deg.

Men det jeg mente var at det blir feil med 50/50 permisjon når mora trenger lenger om hun ammer. Mener ikke at de som ikke ammer bør få kortere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at vi trenger lovfestet permisjon for far, ellers hadde nok veldig mange fedre valgt å ikke ta denne permisjonen eller hatt mye kortere permisjon. At arbeidsgivere kan nekte dem permisjon ser jeg ikke helt at hadde vært en problemstilling, de kunne fortsatt hatt krav på det om de ønsket på samme måte som man har krav på ulønnet permisjon fram til barnet er 2 (3?) år.

Sjokkerende at fellesdelen ses på som mor sin? Med det ammepresset man blir utsatt for som nybakt mor syns jeg ikke dette er rart i det hele tatt. I tillegg har mor (hvertfall hadde jeg det) en sterkere tilknytning til barnet den første tiden. Mor kjenner jo barnet fra tiden inne i magen mens far trenger tid til å bli kjent med barnet før han kanskje er trygg på å være alene med det over lengre tid. Samtidig er det nok vanskelig for de fleste mødre å løsrive seg fra barnet så tidlig (altså etter 6 uker).

Syns også det er rart at folk skriker ut om fars rettigheter og at de kan ta seg like godt av barnet som mor, samtidig som at det er helt hårreisende at mor skal ha tid borte fra barnet der hun bruker tiden på seg selv. Hun kan gjerne dra på jobb, men å ha en kveld ute på byen eller faktisk finne på å ta seg en helgetur alene et sted, det er farlig det :gjeiper:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale svangerskapspermisjonen er lenger,og denne perioden kan mor og far fordele seg i mellom hvordan de vil.

Mitt poeng er forskjellen i lengden på lovfestet permisjon for mor og far....

Trådstarter

Og hvor mange mødre kjenner du som måtte ut i jobb igjen etter at de 3 ukene før fødsel og de 6 ukene etter fødsel var brukt opp, fordi far skulle ta resten av permisjonen???

Er dette noe å diskutere i det hele tatt? Far får sine 12 uker, og sjelden mer enn det..... Mor tar som regel resten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at man blir anbefalt å fullamme til 6mnd, og fortsatt ha brystmelk som hovednæring etter det, samt begynne med innføring av fast føde først når barnet er 6mnd. Samtidig som makslengde på 100%-permisjon for mor er til barnet er 7mnd.

Fint at de som ikke vil amme og vil tidlig ut å jobbe har frihet til det, men hva med friheten til å fullamme barnet til det er 6mnd? Hadde ikke hatt nubbesjans om det ikke var for at jeg kun jobber deltid ved siden av studier, og ikke skal tilbake til studiene før bebbis er et år. Er fortsatt nattamming og amming med kun et par timers mellomrom. Og det tar litt tid å innføre fast føde nok til at måltidene erstatter amminger.

*hytte med neven mot audun lysbakken!*

Holder med Gro Nylander, 8mnd perm til mødre som vil fullamme.

Så får heller de som ikke kan/vil amme bli så støtt de bare vil, barns behov fremfor deres følelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet annenhver time hele natten til sønnen var 9 mnd, hadde vært fullstendig umulig for meg å jobbe da. Jeg synes at så lenge vi har den ammepolitikken vi har i Norge, bør vi også lage permisjonsordninger som legger til rette for det.

Problemet slik jeg ser det med mors uker, er at veldig mange opplever å gå inntil to uker over termin, og dermed får 5 uker hjemme uten barn og 4 uker hjemme med barn. Føder man derimot før termin, blir permisjonen avkortet, det er ikke rettferdig for noen av partene. Kall det som kommer før fødsel svangerskapspermisjon, la foreldrepermisjonen begynne den dagen man reiser fra sykehuset, og gi far og mor like mange lovfestede uker av denne. Og slutt å gi mor dårlig samvittighet fordi hun tar det meste/alt av fellesukene når det tross alt er det eneste som er forenelig med det ammepresset vi har.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også lurt på dette. Ser at flere mener det er "flisespikkeri" - men dette handler faktisk om prinsipper. Dersom uker skal øremerkes - så må det da være likt for både mor og far.

Den norske politikken her er jo helt schizofren: på den ene siden SKAL mor amme fulltid til ungen er MINST 6 mnd, og morsmelk skal fortsatt være hovednæringen flere måneder til. SAMTIDIG er far så usedvanlig viktig for barnet at han MÅ ha x uker i permisjon, noe som i praksis vil gå på tvess av ammekravet. Iallfall om man fortsetter som nå: øker tvangsdelen av fars permisjon, uten at man samtidig gjør det samme for mors.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi arbeidsgivere a) kan gjøre seg vanskelige når far prøver å ta ut permisjon og b) vegre seg for å ansette kvinner i fruktbar alder fordi de er redde for at de skal ta ut permisjon.

Jeg er enig i at denne loven ser litt urettferdig ut på papiret, men håper den vil gjøre det enklere for begge kjønn å kombinere arbeid og familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det kanskje ser litt rart ut på papiret, men samtidig er jeg ganske overbevist om at det finnes større utfordringer når det gjelder permisjonsrettigheter enn akkurat dette. Synes det er litt merkelig å være snurt over en teoretisk urettferdighet som ikke eksisterer i praksis.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det kanskje ser litt rart ut på papiret, men samtidig er jeg ganske overbevist om at det finnes større utfordringer når det gjelder permisjonsrettigheter enn akkurat dette. Synes det er litt merkelig å være snurt over en teoretisk urettferdighet som ikke eksisterer i praksis.

Jammen, selvfølgelig eksisterer den i praksis! Jeg kjenner mange som har mistet permisjonsuker pga for tidlig fødsel/overtid. Så mens far har 12 uker reservert for seg med babyen, så er mors reserverte uker fordelt på før og etter fødsel og går ikke fødsel etter planen mister hun rett og slett mange uker permisjon. I tillegg kan det jo bli sånn at foreldrene velger å dele de frie ukene likt seg i mellom, noe som også betyr at far faktisk får MER tid med babyen enn mor. Man kan si mye rart om permisjonsløningene, men rettferdige er de ikke og det hadde vært så enkelt å faktisk gjøre det..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er ikke at alt skal være "likt". Poenget med de øremerkede ukene til mor er medisinsk begrunnet. Ukene til far har som flere har nevnt, andre hensikter.

Samtidig vil jeg si at det kanskje er ammepresset det må gjøres noe med, ikke fedrekvoten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...