Gå til innhold

Reisetips - Egypt ???

@lfakrøll

Anbefalte innlegg

Hei dere bereiste KG'ere....

Jeg trenger noen tips ang. Egypt.

Jeg, mannen, + et vennepar m/ 6 mnd. gammel baby reiser 13. januar til Egypt. Nærmere bestemt Hurghada.

MEN, er det noen glupe tips som vi bør huske på ? Hva er verdt å se ?

Noen som har vært der, og som vet noe?

Er jo ikke nødvendig å finne opp kruttet to ganger mener jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i Hurghada i 2000, men i følge mine svigerforeldre som var der i høst har det forandret seg stort i forhold til hva vi har fortalt...

Jeg har skrevet om turen vår flere ganger, men her er det første innlegget mitt om det:

"Hei!

Jeg var i Egypt i mars i 2000, nærmere bestemt Hurghada. Jeg reiste med Star Tour, og bodde på Hotel Magawish. Det var kjempebra!

Hotellområdet er som en liten landsby med små "hytter" som man bor i. Det er en egen strand der og mange restauranter. Vi spiste stort sett på hotellet, og unngikk å få problemer med magen. (Heldigvis!)

I tillegg dro vi på en tre-dagers tur til Kairo og to-dager til Luxor, arrangert av Star Tour. Man må opp tidlig og kjøre buss lenge, men det er verdt det! Guiden vår var utrolig flink, og hotellene var av veldig god standard. Dessuten anbefalte de gode restauranter der vi var (til de måltidene som var inkludert).

I Luxor var vi på en Nilcruise som varte i fire timer. Det var det jeg synes var det mest kjedelige i løpet av turen... Men hver sin smak!

Vi dro som sagt i mars, og det er helt på slutten av sesongen, noe vi merket på temperaturen. Det var opp i 46 grader! Klimaet er så tørt at en egentlig ikke merker at det er så varmt, ettersom svetten fordamper med en gang. Drikk mye vann!!!

Hurghada var på den tiden ikke så turistpreget som Sharm El Sheik, men det kan ha forandret seg. Uansett er det et godt utgangspunkt for å kombinere badeferie med opplevelse!

Som det ble sagt i et annet innlegg, vær bestemt! "Bakshish", som da betyr driks, lærer du fort! "Alle" skal ha driks, selv om de bare åpner en dør for deg. Allerede på flyplassen var det noen som tok koffertene fra oss og bar dem ti meter, stoppet, og skulle ha penger! Det kan bli ubehagelig, men en venner seg til det. Ikke se noen i øynene på markedene dersom du ikke har tenkt å kjøpe noe, ellers kan du bli stående en stund! Og ikke glem å prute!!!

Alt i alt var det en kjempespennende tur, og jeg anbefaler alle å dra! "

Hvis det er mer du lurer på, så bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også i Hurgada i 2000. En fin tur, men vi synes byen var noe preget av halvferdige bygg og annlegg. Vi bodde på Empire hotel i sentrum av Hurgada. Vi dro litt tidligere enn maiaa, og temperaturen var mye lavere. Ca 20-25 tipper jeg og mye vind..

maiaa`s innlegg inneholder mye av det samme som jeg ville skrevet. I tillegg vil jeg anbefalle dere å ta med klær som er noe mer dekkende enn det som er vanlige sommerklær i Norge. Jeg opplevde mye oppmerksomhet, sikkert fordi jeg er veldig lys. Det var godt å slippe øyne både her og der i tillegg. Dessuten oppfattes det som noe frekt å gå med bare knær og skuldre ute blant lokalbefolkningen. Dette er som sagt snart fire år siden, så mye har nok skjedd siden da, og det er kanskje ikke like viktig nå lenger.

Vi var på en dagstur ut i ørkenen på jeep. Det var flott. Var i en beduinleir og spiste lokal mat og fikk med oss tradisjonell dans og kamelridning. Avslutningen med jeepkjøring i en bekmørk ørken under en fantastisk stjernehimmel var flott!!

Vi valgte ikke å dra til Luxor eller Kairo, og angret på dette. Så vi reiser nok tilbake til Egypt ved en passende anledning.

Vi ble rundlurt av en restauranteier den første kvelden. Men det var egentlig vår egen skyld, for mannen min gav fra seg visakortet, og kelneren har antakelig laget to avtrykk av kortet og forfalsket underskriften.. Så moralen er; pass på kortet!!

Ellers er Egypt er et flott land, og lærer man ser å takle innpåslitne selgere er det lite negativt å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å vaske hendene!

Har vært i egypt to ganger (El Gouna og Sharm el Sheik) og så å si sluppet unna mageproblemer.

Cluet er å vaske hendene hver gang etter at du har tatt i penger (det er utrolig skitne), ikke bruke annet enn flaskevann (ikke engang til tannpuss) og holde seg unna alle de vanlige tingene som salat, iskrem, pisket krem etc.

Vi hadde med oss antiseptiske våtservietter som man får kjøpt på apoteket, og det fungerte veldig bra.

God tur

Hilsen Tingeling

(som er en smule misunnelig og også vil dra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar:

Jeg pusset tennene i kranvann, spiste salat, iskrem, pisket krem og hadde isbiter i drikkene og ble ikke dårlig! (Men, jeg vasket hendene, da!! :lol: )

Likevel så anbefaler jeg å unngå sånt, fordi jeg er litt bakvendt; blir dårlig på ferie i Danmark, men ikke eksotiske steder! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...