AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #1 Del Skrevet 29. desember 2011 En rask sjekk på nettet viser at med unntak av norden, deler av øst europa og noen få sporadiske land er det tillatt å gi barn ris på rumpa i så godt som hele verden. Av jordens 6 milliarder innbyggere bor 5.7 milliarder i land som tillater ris på baken. kun 300 millioner bor i land som forbyr dette. Så uansett om vi i det politisk korrekte Norge forbyr ris er resten av verden enige om at dette er normalt og naturlig. De er vi som avviker. Konsekvensen av fri barneoppdragelse kan man se på programmet "Teenage boss". 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #2 Del Skrevet 29. desember 2011 Det er et stort bredt felt mellom ris og "fri oppdragelse"!!!!! Barn som blir slått lærer å slå, barn som blir skreket til lærer å skrike. Barn lærer av det du gjør, ikke det du sier... "nå slår jeg deg fordi du var ulydig"... nei... du slår. Stolt av Norge som har kommet så langt!!! 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #3 Del Skrevet 29. desember 2011 Flertaller "bestemmer", det betyr ikke at de alltid har rett. Og det finnes en mellomting eller flere av ris på baken og fri oppdragelse. Jeg er sterkt i mot begge deler. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 29. desember 2011 #4 Del Skrevet 29. desember 2011 Men nå er det da forskjell på fri barneoppdragelse og barnemisshandling? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #5 Del Skrevet 29. desember 2011 Men skal vi sitte på vår høye feilfrie hest her i pottitnorge og slå fast at det alle andre i hele verden driver med er feil og at bare knøttlille Norge som vanlig har rett ? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 29. desember 2011 #6 Del Skrevet 29. desember 2011 Temmelig mange land har forbud som fysisk avstraffelse av barn. Men praksis er noe helt annet, selv Norge har snitt på 3 barn som dør av mishandling hvert år. Land med forbud mot fysisk avstraffelse av barn: http://endcorporalpunishment.org/pages/frame.html Kortfattet, historisk om fysisk avstraffelse og konsekvenser av fysisk og psykisk avstraffelse: http://www.sinnetshelse.no/artikler/barnemishandling.htm 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest just words Skrevet 29. desember 2011 #7 Del Skrevet 29. desember 2011 Livets lære Barn som er vant til spydigheter, lærer å bli usikre. Barn som er vant til kritikk, lærer seg å fordømme. Barn som er vant til mistillit, lærer å fare med fusk. Barn som er vant til motvilje, lærer seg å hate. Barn som er vant til hengivenhet, lærer å bli glad i andre. Barn som er vant til oppmuntring, lærer å vise tillit. Barn som er vant til oppriktighet, lærer å skjelne sannhet fra løgn. Barn som er vant til ros, lærer å påskjønne andre. Barn som er vant til hjelpsomhet, lærer å vise omtanke. Barn som er vant til å lese, lærer seg å tenke. Barn som er vant til tålmodighet, lærer å vise forståelse. Barn som er vant til lykke, vil finne kjærlighet og skjønnhet. Ronald Russel Kjære mor og far Ikke skjem meg bort. Jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om. Jeg bare tester dere. Ikke vær redde for å være bestemte med meg. Jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg. Ikke la meg utvikle dårlige vaner. Jeg har bare dere å stole på for å stoppe meg. Ikke få meg til å føle meg mindre enn jeg er. Det får meg bare til å ville gjøre meg større enn jeg er. Ikke heng meg ut foran andre. Jeg tenker mye mer over hva dere sier, hvis dere snakker rolig til meg hjemme. Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør, er store synder. Det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg. Ikke beskytt meg fra konsekvenser. Jeg trenger av og til å lære gjennom smertefulle erfaringer. Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier "Jeg hater deg". Det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg. Ikke tenk at det er under din verdighet å si unnskyld til meg. En ærlig unnskyldning gjør at jeg føler varme og hengivenhet for deg. Ikke skjenn og mas. Hvis du gjør det, må jeg beskytte meg ved å late som om jeg ikke hører. Ikke prøv å late som om du aldri gjør feil. Det vil gi meg et altfor stort sjokk den dagen jeg oppdager at det ikke stemmer. Ikke si at det bare er tull når jeg er redd. Det jeg er redd for, er virkelig for meg. Du hjelper meg mye bedre ved å prøve å forstå. Ikke vær rask med fagre løfter. Jeg blir veldig skuffet når du ikke greier å holde dem. Ikke sett altfor store krav til min ærlighet. Det er lett å skremme meg til løgner. Ikke vær skiftende og inkonsekvent. Det forvirrer meg veldig. Ikke si at du ikke er glad i meg, selv om jeg av og til kan gjøre stygge ting. Ikke glem at jeg vokser fort. Det er sikkert veldig vanskelig for deg å holde følge med meg, men vær snill å prøve så godt du kan. Ukjent Det er forskjell på å ikke ha grenser og det å slå barn. Har du kommet dit hen at ris er nødvendig, har du adderende tapt barneoppdragelsen. Og selv om mange sier hopp betyr ikke at du selv må slenge deg over klippen. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gurimalla Skrevet 29. desember 2011 #8 Del Skrevet 29. desember 2011 En gang trodde alle at jorden var flat... Det er ikke alltid at flertallet har rett! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 29. desember 2011 #9 Del Skrevet 29. desember 2011 I Norge så kan vi som foreldre snart ikke se to ganger strengt på våre barn før det rettes en pekefinger i retning barnemishandling. Kan ikke kalle det barnemishandling at jeg fikk ris på rumpa 2 ganger når jeg var barn, fordi jeg virkelig hadde gjort noe jeg ikke skulle. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 29. desember 2011 #10 Del Skrevet 29. desember 2011 hva nøyaktig mener du man får ut av å slå barna? ikke får man respekt, ikke slutter de. og du kan bare begynne å frykte den dagen de er sterke deg. det skal jeg love deg. så hva får du ut av det? hva tror du barn som har blitt slått lettere kan gjøre med sin kjære? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #11 Del Skrevet 29. desember 2011 ..så Norge har altså rett og verden tar feil.... som vanlig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #12 Del Skrevet 29. desember 2011 ..så Norge har altså rett og verden tar feil.... som vanlig er du en sau eller? siden du følger etter alle andre :gjeiper: 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 30. desember 2011 #13 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Å gi et barn ris er å synke til er skikkelig lavt nivå. Det er ikke greit. Jeg gir katten i hva andre land gjør. Har du egentlig peiling på mange av de utlendingene som fikk ris som barn som sliter TS? Jeg bodde en stund i USA, og jeg kjenner til mange som sliter psykisk fordi foreldrene deres straffet dem med vold. Det er kanskje en grunn til at Norge ansees som å være et av de beste landene å bo i. Det er lenge siden Norske foreldre sluttet å slå, og Norske barn gjør det mye bedre enn de fleste andre barn i verden. Jeg bor nå i England. Der er det lov til å rise barn, og jeg kan med god samvittighet si at Norske tenåringer oppfører seg ganske pent sammenlignet med Storbritannias ungdom. Jeg har veldig lyst til å vite hva det er som gjør at du er så bombesikker på at å rise barn er bra for barnet TS. Jeg har bodd litt her og der, og de utlendingene jeg har pratet med syns ikke det var en metode som virket særlig bra. De jeg kjenner som har fått ris, opplevde det som veldig traumatisk. Endret 30. desember 2011 av Chiyo 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 30. desember 2011 #14 Del Skrevet 30. desember 2011 ..så Norge har altså rett og verden tar feil.... som vanlig Hva mener du selv, da? Er ris OK? Selv mener jeg det er minste motstands vei for foreldre som ikke gidder å tenke ut fornuftigere måter å nå barna på. Er på en måte å si til barnet "du vant, jeg greier ikke å nå inn til deg, men jeg er fortsatt større og sterkere enn deg så nå slår jeg deg isteden". Tror du de når mer inn til barna sine på den måten? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 30. desember 2011 #15 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Jeg anser faktisk ikke ris på rompa som barnemishandling, men jeg tror heller ikke å bruke fysisk avstraffelse er noen bra måte å oppdra barn på og ville aldri vurdert å bruke det selv, blant annet av de grunnene som allerede har blitt skissert i tråden. Endret 30. desember 2011 av mousepad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 30. desember 2011 #16 Del Skrevet 30. desember 2011 En rask sjekk på nettet viser at med unntak av norden, deler av øst europa og noen få sporadiske land er det tillatt å gi barn ris på rumpa i så godt som hele verden. Av jordens 6 milliarder innbyggere bor 5.7 milliarder i land som tillater ris på baken. kun 300 millioner bor i land som forbyr dette. Så uansett om vi i det politisk korrekte Norge forbyr ris er resten av verden enige om at dette er normalt og naturlig. De er vi som avviker. Konsekvensen av fri barneoppdragelse kan man se på programmet "Teenage boss". Selv om en har fravær av vold, så betyr ikke det at en har fri barneoppdragelse. Den som ikke klarer å oppdra noen uten å ty til vold mangler rett og slett en del på å kunne være forelder. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isdronning Skrevet 30. desember 2011 #17 Del Skrevet 30. desember 2011 Vold løser ingenting. Den som allerede har slått er den som har tapt. Ris kan være lov i mange land. Kanskje disse landene skal åpne øynene sine og se på de store konsekvensene som skapes? Dersom et barn får ris vil den frykte sine foreldre. Foreldre har makt, men det er ingen grunn til at de skal misbruke den makten de har. De skal bruke den på en positiv måte slik at barn lærer av dem. Foreldrene er forbildene til barna sine. Hvis foreldrene slår barna sine så kommer tanken med en gang inn i hodet deres "hvis mamma og pappa kan slå, så kan vell jeg også gjøre det". Dette kan ha fatale konsekvenser både i barneårene og senere i voksenlivet. Jeg synes det er flott at Norge har en lov som sier noe om dette. Meeen man kan jo allerede se at familievold øker i Norge - så her er det bare spørsmål om hvor mange som faktisk bryr seg om loven.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 30. desember 2011 #18 Del Skrevet 30. desember 2011 Men skal vi sitte på vår høye feilfrie hest her i pottitnorge og slå fast at det alle andre i hele verden driver med er feil og at bare knøttlille Norge som vanlig har rett ? I denne saken, ja, uten tvil. Vi er rett og slett et fyrtårn i verden når det kommer til barneoppdragelse. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 30. desember 2011 #19 Del Skrevet 30. desember 2011 Man kan ikke lære barn at å slå er galt, men greit for foreldre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 30. desember 2011 #20 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Jeg anser faktisk ikke ris på rompa som barnemishandling, men jeg tror heller ikke å bruke fysisk avstraffelse er noen bra måte å oppdra barn på og ville aldri vurdert å bruke det selv, blant annet av de grunnene som allerede har blitt skissert i tråden. Har du fått ris på rompa selv noen gang? Det heter riktignok "fysisk avstraffelse", men det handler ikke om hvor vondt det gjør, den fysiske smerten forsvinner jo. Det er den psykiske effekten som er skummel. Demonstrasjon av makt, som får barnet til å forholde seg til hvem som er sterkest, heller enn å få sunne holdninger til det som er galt. Og så er det ganske ydmykende og vil i de fleste tilfeller skape trass. De liker det å være maktesløs like dårlig som den som gir risen. Endret 30. desember 2011 av Flair 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå