AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Skal kjøpe meg speilreflekskamera og lurer på hvilket kamera jeg skal velge: Canon EOS 550D eller 600D? :-) Hvilken anbefaler DU? Har kanskje du et av dem, og vil fortelle meg om du er førnøyd eller ikke?
Gjest henriett3 Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Ingen av dem. Anbefaler heller Nikon d3100 (nesten samme prisklasse) Har prøvd canon 550D, og liker ikke kameraet. Mest på grunn av vekten. Jeg trenger et kamera som er litt tyngre, men ikke for tungt og som man får et godt grep på. Derfor er nikon D3100 et kamera jeg anbefaler.
Gjest Applestore Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Jeg har anbefalt ei venninne 600D og hun ble veldig fornøyd. Begge to kameraene er gode, og det er vel ikke så mye som skiller dem, annet enn at 600D er litt nyere
Safira Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Ingen av dem. Anbefaler heller Nikon d3100 (nesten samme prisklasse) Har prøvd canon 550D, og liker ikke kameraet. Mest på grunn av vekten. Jeg trenger et kamera som er litt tyngre, men ikke for tungt og som man får et godt grep på. Derfor er nikon D3100 et kamera jeg anbefaler. Nikon D3100 er en prisklasse lavere (samme klasse som Canon 1100D), du må sammenligne med Nikon D5100, som er et mer avansert kamera (på linje med Canon 550D/600D). 600D har marginalt større grep og er derfor litt bedre å holde (men dette er individuelt). Ellers har det artikulerende skjerm, altså utvippbar skjerm. Dette kan være en fordel, men du må nesten vurdere selv om det er verdt prisforskjellen. Du vil nok ikke kunne se noen forskjell i bildekvaliteten. Jeg har en eldre modell i samme serien (450D) og det er fornøyd med det. 550D/600D er nok fine kameraer å starte med 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #5 Skrevet 26. desember 2011 Jeg har 550D og er kjempefornøyd med det. Vet ikke hva slags utbedringer som er gjort på 600D, men ville sikkert ha kjøpt det nyeste hvis jeg skulle kjøpt et nå. Jeg foretrekker helt klart Canon over Nikon, jeg synes de ligger mye bedre i hånda og er mer brukervennlige.
charlott Skrevet 26. desember 2011 #7 Skrevet 26. desember 2011 600D er jo ett hakk nyere enn 550D og således det naturlige valget hvis pris ikke er avgjørende. Hvorvidt nyvinningene betyr noe, er selvsagt avhengig av ditt bruk, men flere muligheter gjør kanskje at du beholder kameraet lenger. I tilegg til utvippbar skjerm (som kan være fint ved filming og foto i vanskelige stillinger) har 600D trådløs fjernstyring av blits. Dvs at hvis du kjøper en ekstern blits, kan du sette den et annet sted slik at du slipper blitslyset "rett i fleisen" på motivet, som et eksempel.
Knirke Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ville heller ikke kjøpt noen av dem. Du får brukte semiproffe kameraer på bruktmarkedet på foto.no til en brøkdel av prisen. Men jeg skjønner jo at mange ønsker seg box-fresht kamera første gangen :gjeiper: Personlig synes jeg det er for mye dilldall på disse nye kameramodellene
Safira Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ville heller ikke kjøpt noen av dem. Du får brukte semiproffe kameraer på bruktmarkedet på foto.no til en brøkdel av prisen. Men jeg skjønner jo at mange ønsker seg box-fresht kamera første gangen :gjeiper: Personlig synes jeg det er for mye dilldall på disse nye kameramodellene Mja, hvis du tenker på xxD-serien (er så mange meninger om hva som er semipro, vet noen omtaler den serien "entusiast") så er det vel kun 40D og eldre du får for en billig penge sammenliknet med 550D/600D. Ulempen er jo at de ikke har filmmuligheter, og at de ikke har de samme ISO-egenskapene. Jeg ville ikke gått for et 30D i dag, mest fordi det er relativt utdatert på flere områder (men selvfølgelig, du kan fortsatt ta flotte bilder med det!). Hvis filming ikke er viktig så vil nok et 40D være et godt valg, bare ergonomien i seg selv gjør at jeg foretrekker det over xxxD-serien. Hvis man finner 50D til en billig penge er det et godt valg. (Mange av de nye "dilldall"-funksjonene kan jo være nyttige, som trådløs styring av blits på 600D)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå