Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal ikke jeg påberope meg at jeg er noe friluftsmenneske, men jeg prøver, veldig hardt. Synes det er så sinnsykt fint på fjellet og i skogen, MEN jeg har et par problemer, for jeg er litt "fin på det" :sjenert:

I høst skal jeg sannsynligvis på fjelltur med svigersfamilien, fra turisthytte til turisthytte. Det er jo sikkert hyggelig det.. men jeg har noen problemer, som de som er skikkelig friluftsmennesker bare fnyser av. Men altså, hvordan er disse hyttene? Er det skikkelig bad og toalett, eller er det utedo og ingen dusj? Hva med strøm?

Aner ikke hvilket fjellområde vi skal i (tror ikke de har bestemt seg, men det blir i østlandsområdet).

Noen som vet hvor langt det pleier å være mellom disse hyttene? Snakker vi et par-tre timer i normal gange, eller må man ha med telt osv? :forvirret:

Jeg spør sikkert dumt, men er derfor jeg spør her, i steden for å gi svigermor noe å le av :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle spørsmålene dine avhenger av fjellområde. Det finnes ubetjente turisthytter uten dusj hvor du må ha med egen mat og andre med dusj, øl og treretters av kortreist mat. Avstander varierer også fra 2-3 timer til 12, men det avhenger av form og mengde pauser.

Du bør bli enig med svigers om ambisjonsnivå og komfortbehov før dere bestemmer dere for område.

Skrevet

Jeg har vært en del på slike turer. Har gått mest på østlandet, hardangervidda, rondane og jotunheimen. Standarden på slike hytter varierer en del, men om de ikke er veldig store og ligger i nerheten av vei, har de som regel ikke innlagt vann/dusj. På slike store hytter med innlagt vann pleier det å være mulig å ta en dusj, gjerne en sånn automat som man må putte på en 10`er. På mindre hytter og hytter et stykke bort fra vei pleier det ikke å være innlagt vann, da er det ute do. Man henter vann i nærliggende elv. Ofte er det ikke strøm, men noen hytter har solcelle panel. Det varierer en del hvor langt det er mellom hyttene. Siden du ikke vet hvor dere skal gå, så kan jeg ikke si noe sikkert. Det er vanlig at det tar mellom 6-8 timers gange, uten pauser, mellom hyttene. Noen tar lengre og noen tar kortere, det kommer helt an på område, avstand og terreng.Hvis det tar lang tid kan det bli nødvendig med telt. Du kan se på kart over området, hvis det merkede ruter mellom hyttene pleier det å stå hvor mange timer det tar (uten pause og med dagstur sekk). Av erfaring vet jeg at antall timer man bruker mellom hyttene øker i takt med hvor mye sekken veier.. Jeg håper dette var til hjelp. Spør meg gjerne hvis du lurer på noe mer. :)

Skrevet

Sjekk gjerne ut.no for info om de ulike fjellområdene og hyttene der.

De største hyttene har ofte strøm fra aggregat, men vær obs på at aggregatet slås av om natten, så lommelykt eller hodelykt er et must i tilfelle du må ut på natten. Som oftest er det heller ikke stikkontakt på rommene, så du får ikke ladet mobilen f.eks.

De færreste pynter seg på fjellet. Samboeren min synes jeg er jålete når jeg tar med deo, så der ser du hvilket nivå det ligger på... :ler: Hvis du aldri har gått flere dager med sekk før, bør du virkelig veie (bokstavelig talt) alt du putter i sekken. Ikke dra med deg masse luksusting du ikke trenger. Du MÅ faktisk ikke sminke deg og ha rene sokker hver dag f.eks. :) Når jeg overnatter på hytter vet jeg at jeg alltid har muligheten til å tørke klærne hver natt, derfor har jeg ofte ett sett sokker og ulltøy jeg går i hver dag (så lenge det er tørt, kan det gjerne være skittent!), og ett sett rent som jeg bruker inne på hyttene. På lengre turer vil jeg heller vaske noe av klærne underveis enn å ta med flere ekstra sett. Litt vaskepulver i en liten boks veier ikke stort.

Ellers har jeg såpe og shampoo i små beholdere, selv på hytter uten dusj er det jo alltid mulighet for å vaske seg likevel. Jeg får helt angst av fett hår, så jeg tar ofte og panikkvasker luggen dersom jeg ikke får vasket hele håret.

Om turen avsluttes på et litt "finere" sted, f.eks. høyfjellshotell, kan det hende jeg spanderer på meg en mascara, men jeg må jo si at jeg sjelden ser så fresh ut som etter en uke ute i frisk luft. :sminkedokke:

Skrevet

Tusen takk for svarene, damer! Dette hjalp masse :jepp: Jeg gleder meg til turen, tror det kan bli en flott opplevelse! ..Så får jeg vel heller leve med å være litt "skitten" :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...