Gå til innhold

tømme abscess i skinka/ baken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt en abcess i fem dager.

Legen har satt meg på antibiotika, men det har ikke hjulpet nevneverdig disse fem dagene.

Jeg tror jeg må inn på sykehus og tømme den.

Saken er at jeg har konkurranser på sykkel(!) foran meg.

Skulle egentlig sykle ritt i dag, men naturlig nok var det umulig.

Hva har jeg foran meg om de oprererer på mandag?

Er det helt umulig å tenke seg trening på mange uker fremover?

Jeg håpet at de bare kunne stikke et hull slik at det ble så lite åpent som mulig, men det går vel sikkert ikke ut i fra det jeg ser at folk skriver på nettet ellers. Et gapende sår som spriker i ukesvis er mitt verste mareritt.... :sjokkert::grine:

Det er veldig lite info om selve inngrepet og tiden etterpå på nett.

Får man narkose?

Er det et stort inngrep?

Er det veldig vondt hvis man ikke får narkose?

Blir man dårlig lenge etterpå? :grine:

Engstelig nå :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Etter operasjonen som ikke er en operasjon akkurat, men legen lager et snitt i abscessen er du deg selv igjen etter en uke. Du må dusje daglig og la det luftørke. Ikke bruke såpe rett på og prøve å dusje mest mulig rett på byllen. Du får sikkert også med deg en pimpette/kanyle som du må ha vann i og dytte inn i såret som er åpnet de par første dagene.

Ja det gjør litt vondt, mest svie. Men man får ikke narkose, kun lokalbedøvelse før de gjør et snitt og tømmer abscessen.

Etter en uke må du til kontroll, men da har det sannsynligvis grodd innenfra og du kan fint sykle igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Broren min fikk narkose..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på legevakta å tømt en, og de bare tok et lite snitt i den (uten bedøvelse) og presset til det ikke kom mer gørr. Smurte med antbiotikasalve og det var bare vondt 1 dag etter. Satt på et plaster så det ikke skulle komme dritt i det, og fungerte helt normalt etter det.

• Liker 1
Skrevet

ÅHHHHHHHHHHHHH, LETTELSE!!!!!!!!!!

Så det KAN forløpe så enkelt altså.

DA skal jeg bli glad. :rodmer:

Jeg har vært litt utav meg i dag.

På nettet leser man mest om kompliserte etterspill etter en slik operasjon og jeg så for meg ingen konkurranser i hele sommer :tristbla:

TAKK TAKK TAKK :):):)

Skrevet

Tror dette kommer veldig an på hvor stor abcessen er. Nærmer det seg en liter, så må du regne med mange dager, men er det snakk om ei stor kvise, så går det sikkert over på en dag eller to.

Skrevet

Tror den er ca 3-4 cm i diameter, sitter litt dypt under huden.

Det siste døgnet virker det som om den har modnet litt og har kommet nærmere hudoverflaten.

Men noen liter er det langt i fra snakk om nei :biggrin:

• Liker 1
Skrevet

Løp til legen å få den tømt, antibiotika i 5 dager uten at det har hjulpet, da er det bare kniven att. Går så bra så, tenk på det som ei stor kvise, er ikke værre!

Lykke til :klemmer:

Skrevet (endret)

Du trenger neppe narkose, det meste av små hudoperasjoner taes i lokalbedøvelse. :)

Anta at det blir et sår som er vondt noen dager, og anta at du ikke bør sykle før det har grodd skikkelig, slik at du minsker risikoen for at såret sprekket opp igjen.

God bedring! :)

Edit: Det er forresten ikke sikkert du blir sendt på sykehuset engang. Det er mulig fastlegen din snitter den opp selv.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Løp til legen å få den tømt, antibiotika i 5 dager uten at det har hjulpet, da er det bare kniven att. Går så bra så, tenk på det som ei stor kvise, er ikke værre!

Lykke til :klemmer:

:klemmer: Tusen takk :) Jeg er SÅ letta jeg nå!

Skrevet

Du trenger neppe narkose, det meste av små hudoperasjoner taes i lokalbedøvelse. :)

Anta at det blir et sår som er vondt noen dager, og anta at du ikke bør sykle før det har grodd skikkelig, slik at du minsker risikoen for at såret sprekket opp igjen.

God bedring! :)

Edit: Det er forresten ikke sikkert du blir sendt på sykehuset engang. Det er mulig fastlegen din snitter den opp selv.

Takk altså :) Jeg var SÅ bekymret!

Legen nevnte at hun ikke kom til å gjøre dette selv. Antagelig fordi den satt ganske dypt for noen dager siden...mulig hun ikke ser på dette som noe hun er spesiellt flink til- ikke vet jeg.

Skrevet

Takk altså :) Jeg var SÅ bekymret!

Legen nevnte at hun ikke kom til å gjøre dette selv. Antagelig fordi den satt ganske dypt for noen dager siden...mulig hun ikke ser på dette som noe hun er spesiellt flink til- ikke vet jeg.

Det kan hende hun har innsett sin egen begrensning på snitting og eventuelt sying i hud, og mener at dette er noe en hudlege får ta seg av. :)

Uansett, du har definitivt ikke noe å grue deg til.

Gjest Gjest
Skrevet

Og bytt sykkelsete ;) Gjerne ha flere du kan veksle mellom, så presset ikke kommer direkte på det samme området.

Skrevet

Og bytt sykkelsete ;) Gjerne ha flere du kan veksle mellom, så presset ikke kommer direkte på det samme området.

Har et ganske tynt racingsete. har fått tips om å tilte det noen millimeter bakover en periode.

Har bestillt Chamois Creme oxo, for syklister. Så nå skal det bli bra :)

I kveld ( siste timen) har det imidlertid blitt ekstrem-vondt igjen. Det "klyper" i huden (skikkelig) lurer på om det sprekker av seg selv jeg.....

Skrevet

Jeg var plaget av byller i armhulen i mange år og var en fast gjest på legevakta. Byller på størrelse med et egg - veldig vondt når de er blitt "modne". De snitter, tømmer og legger gjerne inn en "kompress" med antibiotika. Ingen sying - det gror av seg selv - men det må skiftes bandasje og holdes rent.

Du får lokalbedøvelse men det er ikke sikkert det virker så mye fordi vevet er så betent.

Mange fastleger gjør ikke dette selv fordi det kreves en "uren sone" å gjøre dette i. Det finnes på sykehus og legevakt.

Lykke til, dette går helt fint!

Hilsen en med erfaring på dette

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg var plaget av byller i armhulen i mange år og var en fast gjest på legevakta. Byller på størrelse med et egg - veldig vondt når de er blitt "modne". De snitter, tømmer og legger gjerne inn en "kompress" med antibiotika. Ingen sying - det gror av seg selv - men det må skiftes bandasje og holdes rent.

Du får lokalbedøvelse men det er ikke sikkert det virker så mye fordi vevet er så betent.

Mange fastleger gjør ikke dette selv fordi det kreves en "uren sone" å gjøre dette i. Det finnes på sykehus og legevakt.

Lykke til, dette går helt fint!

Hilsen en med erfaring på dette

Takk, Havbris :) Gleder med til å bli ferdig :) - gruer meg til å gjøre det :tristbla:

Endret av La Guapa
Skrevet

Takk, Havbris :) Gleder med til å bli ferdig :) - gruer meg til å gjøre det :tristbla:

Skjønner det. Men presset letter umiddelbart når de får ut alt pusset.

Skrevet

Skjønner det. Men presset letter umiddelbart når de får ut alt pusset.

:klemmer: godt å vite- for nå er det vondt, med to Paracet og en Paralgin Forte innabords :tristbla:

Skrevet

Ut ifra det jeg har hørt så er det faktisk ikke spesielt vondt å få snittet hull på en absess. Smertene den fører til er mye verre, og huden over absessen er så "dø" når de snitter i den at du knapt nok merker noe. (Ihvertfall etter hva jeg har hørt av mamma som hadde en på tilsvarende størrelse på innsiden av underarmen.)

Slapp av, dette går bra! :)

Skrevet

Ut ifra det jeg har hørt så er det faktisk ikke spesielt vondt å få snittet hull på en absess. Smertene den fører til er mye verre, og huden over absessen er så "dø" når de snitter i den at du knapt nok merker noe. (Ihvertfall etter hva jeg har hørt av mamma som hadde en på tilsvarende størrelse på innsiden av underarmen.)

Slapp av, dette går bra! :)

Takk, Small Talk :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...