Gå til innhold

Mor og barn fest når et barn er uten mor

Anbefalte innlegg

Gjest mamma mø

Jeg har lyst til å invitere jentene i klassen til datteren min på sommerfest sammen med mødrene sine. Dette er noe jeg har tenkt på en stund og vi har også snakket om at vi burde finne på noe for at vi mødrene også kan bli bedre kjent.

Men så er det en av jentene i klassen som mistet moren sin i fjor høst. Og nå lurer jeg på om vi bør gjøre dette på en annen måte. Jeg vil ikke at hun skal føle på noe fordi hun vil være den eneste som ikke har mammaen sin der.

Hva synes dere. Dum plan, eller finnes det noen lur måte å gjøre dette på.

Fortsetter under...

Blir kanskje verre hvis den jenta ikke blir invitert i det hele tatt.

Kan ikke pappan hennes komme? Mødre kan jo neppe ta skade av å bli kjent med fedre og visa versa.

Eller hva med: foreldre som blir kjent med foreldre sammen med barna fest?

• Liker 3

Dum plan da. Jeg tror ikke du klarer å finne noen måte hvor hun ikke merker seg med at hun er uten mamma. Hun er nok fullt klar over dette, om det ikke skal gnis i ansiktet hennes i sosiale sammenhenger også.

Siden det er såpass nylig, synes jeg du skal finne på noe sosialt som ikke har med mammaer å gjøre, av hensyn til jenta som mistet sin. Du kan jo f.eks. arrangere grilling og si at barna kan ta med seg foreldrene, eller en av dem, hvis de vil. Da blir det ikke så påfallende.

• Liker 14

Det kommer jo litt an på alderen til barna, men jeg kan se for meg at det kan bli veldig sårt for denne jenta. Det kan føles som om dere bare ikke gadd å ta hensyn til henne, når dere inviterer til en slik fest hvor dere vet at hun ikke kan møte kriteriene.

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville ikke invitert til bare mødre-og-jentefest da, nei. Men synes forslaget om å invitere foreldre generelt, evt faren til jenta, er en bedre ide. Har selv en liten slektning som er uten mor, og selv om både barnet og faren takler situasjonen greit, er det sympatisk å ikke framheve det at noen mangler en forelder og må utelukkes av den grunn... dessuten er det jo fint å bli kjent med fedrene også?

• Liker 2

Ja, jeg tror det er lurt at alle jentene i klassen kan få lov til å ta med mor, far, besteforeldre, tante, onkel, eller en annen voksen de er nært knyttet til.

Da vil det ikke bare bli mor-datter, men foresatt-datter på en måte :)

Da jeg gikk i banreskolen, var det en gutt i klassen min som mistet begge foreldrene sine, så da var det besteforeldrene, tanter og onkler som han hadde med på omgang.

Barn er sterkere enn man tror, og takler situasjoner veldig bra, men det er godt å høre at dere tar hensyn :)

Endret av meridian
  • Liker 1
Gjest Gjest

Ja, jeg tror det er lurt at alle jentene i klassen kan få lov til å ta med mor, far, besteforeldre, tante, onkel, eller en annen voksen de er nært knyttet til.

Da vil det ikke bare bli mor-datter, men foresatt-datter på en måte :)

Da jeg gikk i banreskolen, var det en gutt i klassen min som mistet begge foreldrene sine, så da var det besteforeldrene, tanter og onkler som han hadde med på omgang.

Barn er sterkere enn man tror, og takler situasjoner veldig bra, men det er godt å høre at dere tar hensyn :)

Hvor stort lag skal dette bli hvis alle i klassen skal komme sammen med slekta??

Er det forresten et problem å invitere til far-datter fest?

AnonymBruker

Ikke alle barn har et veldig godt forhold til mammaen sin heller og synes kanskje det er ubehagelig å måtte være med henne en hel kveld sånn, uten at andre vet om det.

Som barn med bare en forelder vil jeg be deg om å arrangere det på en annen måte. Mange av oss takler det veldig fint. Og det går stortsett ganske greit å bare ha en forelder, man venner seg til det. MEN det er sårt å bli minnet på det man mangler når noen som vet om situasjonen likevel arrangerer ting sånn at man merker hva man ikke har.

Jeg ville følt det som at dere ikke gadd å ta hensyn eller brydde dere om meg. Etterpå ville jeg fått dødsdårlig samvittighet for at jeg tenkte sånn. For det er jo ikke meningen å ødelegge for andre selv om jeg mangler forelderen. Deretter ville jeg blitt sint og lei meg på verden som satte meg i en sånn situasjon.

Så hvis ikke dette er kjempeviktig så prøv å gjør det på en annen måte. ELLER snakk spesifikt med henne og spør om det er noen hun kunne tenke seg å ha med, hvis det absolutt må være en jentegreie.

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg synes i utgangspunktet det er en dum ide å be til enten mamma eller pappa ting.

Det er en del barn som ikke har det ene eller det andre.

Be derfor til med foreldre. Har erfaring med at barn kan bli veldig såret om de ikke får møtt til ting fordi det sto enten mamma eller pappa i invitasjonen.

• Liker 4

Vi har hatt mammakveld og pappakveld, hvor vi voksne møtes på kvelden, veldig hyggelig og sosialt, eb fin måte å bli kjent på. Hva med å arrangere en sommerfest for barna med foreldre og heller ha en mammakveld senere??

Annonse

AnonymBruker

Jeg er voksen og mistet moren min for et par år siden. Det ville faktisk vært veldig sårt for meg i dag om mine venninner møttes med sine mødre til en mor-og-datter-sammenkomst. Jeg mener ikke at de derfor ikke burde gjøre det, men det ville altså vært sårt. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er for et barn da?

• Liker 1
Gjest Gjest

nei, du må ikke invitere til mor-datter fest, det blit helt feil... det er gode forslag ovenfor, jeg ville satset på å be barna med foreldre uten å spesifisere næmere mor/far...

men skjønner selvsagt dette med jentefest og jentegjeng osv..., men i dette tilfellet blir det bare helt helt feil:)

Annonse
AnonymBruker

Jeg har lyst til å invitere jentene i klassen til datteren min på sommerfest sammen med mødrene sine. Dette er noe jeg har tenkt på en stund og vi har også snakket om at vi burde finne på noe for at vi mødrene også kan bli bedre kjent.

Men så er det en av jentene i klassen som mistet moren sin i fjor høst. Og nå lurer jeg på om vi bør gjøre dette på en annen måte. Jeg vil ikke at hun skal føle på noe fordi hun vil være den eneste som ikke har mammaen sin der.

Hva synes dere. Dum plan, eller finnes det noen lur måte å gjøre dette på.

Noen barn har ikke mødre,noen har ikke fedre. Noen barn har ikke kontakt med mødrene eller fedrene.

Problemet er ikke større enn hva du lager det til.

Invitere med mødre? Hvorfor ikke by med forelder i invitasjonen?

Gjest Gjest

Hovedsaken her er å bygge et nettverk rundt jentene og å redusere barrierene rundt jentene hvis det skulle dukke opp konflikter. Det er viktig. Jeg synes av den grunn at du ikke skal unngå å arrangere et selskap.

Du må nok ofre at det bare er hunkjønn tilstede. Du kan invitere døttrene med en forelder. I de fleste tilfeller vil det være mødrene som kommer. Snakk med faren til jenta. Han ser helt sikkert poenget i å bygge et slikt nettverk. Spør om han synes det er greit å komme alene eller om man også skal avtale at en av de andre fedrene (jentas bestevenninne eller en anne far som faren kjenner godt) kommer.

Jeg tror ikke at stemningen blir så veldig annerledes fordi om en mann er til stede (selvfølgelig litt avhengig av mannen). Jeg selv vært "eneste hane i flokken" flere ganger uten at jeg tror noen opplevde det problematisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...