zse09 Skrevet 14. april 2011 #1 Del Skrevet 14. april 2011 Hei. Som tittelen sier, jeg skal nå ha muntlig prosjekt i religion, VG3. Læreren har sagt jeg kan velge hva jeg vil, men jeg har overhodet ikke peiling på hva jeg vil ha et muntlig fremlegg om. Jeg er på leting etter noe som kan gi en høy måloppnåelse, men likevel være spennende å lære bort til en gjeng på 30 stk, alderen 18-19. Læreren sa jeg kunne se på religiøse symboler i kunst, feks hakekorset. Jeg føler ikke at jeg kan finne noe spennende innenfor det tema. Er det noen som kan hjelpe meg? :-) Noen spennende ting innenfor religion? Takk på forhånd :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 14. april 2011 #2 Del Skrevet 14. april 2011 Hei. Som tittelen sier, jeg skal nå ha muntlig prosjekt i religion, VG3. Læreren har sagt jeg kan velge hva jeg vil, men jeg har overhodet ikke peiling på hva jeg vil ha et muntlig fremlegg om. Jeg er på leting etter noe som kan gi en høy måloppnåelse, men likevel være spennende å lære bort til en gjeng på 30 stk, alderen 18-19. Læreren sa jeg kunne se på religiøse symboler i kunst, feks hakekorset. Jeg føler ikke at jeg kan finne noe spennende innenfor det tema. Er det noen som kan hjelpe meg? :-) Noen spennende ting innenfor religion? Takk på forhånd :-) Virkelig? Men hakekorset er et artig symbol som du kan finne enormt mye på. Av en eller annen grunn (muligens fordi det er så lett å lage med primitive verktøy) så går det igjen i mange kulturer verden over. I asiatiske religioner er det stort sett med positive overtoner, der er det knyttet til hell, lykke, visdom og opplysning. Og jeg TROR at det er skrevet ganske mye om det temaet. Det skulle også gi en interessant vinkling til å diskutere hvordan symboler kan fylles med spesifikk mening gjennom den måten man bruker dem på. Vår første assosiasjon til hakekorset vil alltid være annen verdenskrig og nazismen, og derigjennom også undertrykking, krig, folkemord, rasistisk sjåvinisme, etc, etc. Og det skyldes utelukkende at nazistene gjorde hakekorset til symbol for sin bevegelse i den spesielle perioden, og at de endte opp med å starte en verdenskrig. Hadde nazistene f.eks holdt seg innenfor sine egne grenser, eller hatt en noe mindre psykotisk leder, kunne symbolet i dag ha hatt en helt annen betydning for oss. Og kanskje også en betydning som ville vært mer positiv. Før pogromene startet for alvor i Tyskland, vant jo nazistene mye oppslutning gjennom sine positive bidrag til det tyske samfunnet. Man skal ikke glemme at Hitler faktisk ble valgt, og at han også ble GITT sine utvidede fullmakter som gjorde ham i stand til å transformere seg til Fører. For å sitere Nazi-Per: "Annen verdenskrig ødela mye for nazismen." Og for svastikaen. Jeg ville iallfall synes at det ville vært interessant å høre noen som hadde satt seg skikkelig inn i saken, forelese om det. Og det finnes sikkert mange andre religiøse symboler som kan turneres på samme måte. F.eks det kristne korset. Det er egentlig temmelig perverst, siden det faktisk symboliserer et hyppig brukt instrument for henrettelser. Hadde Jesus levd i våre dager, kunne de kristne kanskje ha gått rundt med gilotiner eller elektriske stoler, eller kanskje fremstillinger av gasskamre, eller sirkler for å symbolisere radbrekking på hjul og steile. Strekkbenker. Hester. Løver. Men siden han levde i en æra da korsfestelse var den foretrukne formen for henrettelse, ble det altså et kors, og det går igjen i myriader av varianter i kulturen i den kristne del av verden. Samtidig finnes det også varianter av korssymboler som er urgamle og som har helt andre betydninger, som Ankhen, et symbol for evig liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå