Gå til innhold

Syke skjønnhetsidealer i Disney?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At småjenter skal få dårlig selvtillit fordi de ikke ser ut som prinsesser er ikke mann42 sin skyld!

Skal jeg få dårlig selvtillit fordi jeg så på transformers da jeg var liten og jeg har kjempelyst til å være omega suprime som kan forvandle seg til trailer fra en robot!??????

At småjenter skal få dårlig selvtillit fordi de ikke gifter seg med en prins!???

Klarer ikke jenter å tenke selv? Må jenter føle seg som en prinsesse før de er fornøyde?

Hallo, disney er jo eventyr!!! Hvordan kan et menneske få dårlig selvtillit av å se på tegnefilmer?????????

HVOOOORDAN? Da må jo jeg få dårlig selvtillit av å se bart simpsons da?????

Skrevet

Dere som får dårlig selvtillit av å se på tegnefilmer fra disney.

Skal jeg få dårlig selvtillit fordi at dolly alltid herjer med donald??? At dolly drar på date med fetter anton selv om kjæresten donald sitter hjemme og sturer????

Burde jeg få dårlig selvtillit av det?

Har ikke kvinner noe ansvar selv for å velge ut hva de skal få dårlig selvtillit for?

Gjest gjest
Skrevet

Disney føyer seg jo bare inn i rekken av hva unge jenter blir påvirket av. Du finner jo dette skjønnhetsidealet overalt, i magasiner/blader, blogger, paradise hotel, paris hilton, tone damli åberge (som kun er kjent for å være pen), og kjendiser generelt.

At det er mann 42 sin skyld?! Var ikke det jeg sa, sier at både han og du også forsåvidt ikke har de rette forutsetningene til å forstå hvordan det er å vokse opp i dette kropps/utseende hysteriet. Man blir bombandert i fra alle kanter av rålekkre babes ikke noe rart at unge jenter i tenårene + - som er usikkre på seg selv føler seg utilpass i egen kropp.

Så ja, disney er bare en av disse.

Skrevet

Så det du sier er at mennesker får dårlig selvtillit av å se på tegninger? Har ikke mennesker noe ansvar selv for hva de blir påvirket av?

Hvorfor forteller du ikke sannheten, - sannheten om at alle mennesker VELGER selv hva de skal få dårlig selvtillit av. Hvis det er sånn at jenter bare blir lykkelig av å sammenligne seg med andre, - JAVEL, - da er vel problemet mer at jenter er feil skrudde i huet da?

Er det virkelig sånn at alle jenter hadde hatt så mye bedre selvtillit om det ikke fantes disney?

Ville det gjort jenter mindre interessert i å sammenlinge seg med andre jenter?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er temmelig skrekkelig å legge skylda på Disney. De viser bare det folk vil se. Folk vil se pene, "perfekte" prinsesser.

Jeg er selv ei jente i 20-årene, og Disneyprinsessene som rollemodeller/forbilder var en fase jeg var over i 6-7-års-alderen. Deretter var det ekte mennesker som gjaldt; kjendiser, idrettsutøvere, mamma, kule kusiner osv. Dårlig selvtillit pga. uoppnåelige idealer og skjønnhetspress var ikke at faktum før jeg og venninnene mine nærmet oss/kom i puberteten, og da kan jeg love dere at ingen av oss så på Ariel som et oppnåelig skjønnhetsideal.

Jeg er i stor grad enig med med Mann42 og Waco her.

• Liker 2
Gjest Nadezhda
Skrevet

Enig med deg, Anonym. Barbiedukkene har da ikke forandret seg stort de siste årene? Jeg husker at på den alderen synes jeg ofte voksne var så fine, voksne og "storejentene". Det hadde sjeldent noe med utseendet deres i seg selv å gjøre, mest med at de hadde på neglelakk, øredobber etc.

• Liker 3
Skrevet

Til mann42, en kan vel ikke forvente at du ville forstå en eventuell debatt rundt dette. Som en middelaldrene mann tror jeg ikke du har noen ide om hvilket press det er på unge jenter som vokser opp i dag mht utseende. Så gjør deg selv en tjeneste og meld deg ut av debatten.

Gjør deg selv en tjeneste og meld deg inn i den. Med noen argumenter.

Skrevet

Når det gjelder Disneys filmer synes jeg det er et større problem at de ødelegger klassikere . Hvem kjenner lenger den originale historien i Ringeren i Notre dame , Den lille havfrue og Pinnochio f.eks.

Skrevet

Når det gjelder Disneys filmer synes jeg det er et større problem at de ødelegger klassikere . Hvem kjenner lenger den originale historien i Ringeren i Notre dame , Den lille havfrue og Pinnochio f.eks.

Og ikke bare ØDELEGGER dem, de copyrighter dem, slik at eventyr som har vært en del av europeisk kultur i århundrer, plutselig tilhører Disney.

Skrevet

Ville bare slå et slag for Belle og Kida siden ingen (?) har nevnt dem hittil, begge sterke på sin måte, og Lilo er også en herlig figur (hun står jo mot gruppepresset hun og), men det er da ikke bare våre små prinsesser som vokser opp med komplekser? Hva med de stakkars prinsene som ikke bare skal slåss mot drager, redde prinsessa, bli reddet AV prinsessa så det blir rettferdig og i tillegg være kjapp i replikken, kjekk og svulmende av muskler og mot?

Det er ikke Disney som former idealer, det er det foreldrene som gjør gjennom gjerning og ord.

Da jeg vokste opp elsket jeg Løvenes Konge og Pocahontas, jeg gråt da Mufasa døde, da Bambis mor aldri kom tilbake og kjeftet da Udyret ble til han støggingen i slutten av filmen. Jeg ser fremdeles mye på Disneyfilmer, men jeg var aldri en rosa prinsesse - et sted på veien utviklet jeg et moralsk kompass, og nå som jeg er voksen ser jeg at det kommer fra mamma, pappa og meg selv.

Dessuten; den eneste prinsessa jeg ville være da jeg var liten var Sjasmin - ikke fordi hun var heit, ikke fordi hun hadde en heit kjæreste men fordi hun hadde en KJÆLEtiger! He-man var nesten ikke kulere enn det!

• Liker 4
Skrevet

Et meget godt argument. I fortellingen om notre dame fra victor hugo blir esmeralda hengt, kapteinen reiser av gårde og ingen hører noe fra quismando før noen gravrøvere tre hundre år senere finner et vanskapt skjelett omkring skjelettet til esmeralda.

I tegnefilmen fra disney danser de glade og lykkelige inn i solnedgangen, pukkelryggen, sigøynersken og føbus. Triste greier at det går an å historieforfalske slikt.

Men til dere som lett blir påvirket av tegnefilmer. hva med meg da, - som liker southpark og har lyst til å være eric cartman, feit, frekk og spydig?

AnonymBruker
Skrevet

Men til dere som lett blir påvirket av tegnefilmer. hva med meg da, - som liker southpark og har lyst til å være eric cartman, feit, frekk og spydig?

Hvorfor skulle du ikke ha lyst til det? Cartman ruler.

Gjest Gjest
Skrevet

Ganske mye hysteri rundt dette, og selvsagt aldri et ord om mannlige skjønnhetsbilder. (Jo, de finnes) Menn er jo den sterke, veltrente og høyreiste i eventyrene, prinsen som redder prinsessa. Men han blir aldri nevnt med et ord, til tross for at tenåringsguttene gjerne vil se ut som han selv om det er urealistisk.

Nei, kvinner er dobbeltmoralske. Ja til skjønnhetspress, så lenge det ikke går utover dem selv.

• Liker 1
Gjest Cartman
Skrevet

Waco:

Joa Cartman ruler, men se for deg en JENTE som vil være feit, frekk og spydig, da. Menn er mye friere og kan stort sett bli respektert samme faen hvordan de ser ut. Til og med hvis de ser ut som Cartman får en man være i fred.

For en jente er det dommedag å være stygg. Hvis en jente er stygg, så er det bare det stygge man ser. Men det fins mange kjente stygge menn for da er ikke utseendet så farlig. Det fins ikke noen kul serie med en kvinnelig cartman i hovedrollen som jeg vet....

Gjest Anjelika
Skrevet (endret)

i alle dager! ingen som tar skade av disney filmene. da må jo foreldrene ta litt ansvar?!

er det slutt på at det er foreldrene som oppdrar ungene ? blir helt matt av hva som skjer her i norge idag. det er FILM!

Klart foreldre har et ansvar for å oppdra barna, men det er naivt å tro at media ikke er en del av sekundærsosialiseringen.

Disney er jo et kommersielt selskap og føyer seg bare inn i rekken av firmaer hvis ønske om profitt overgår alt annet og hvor man følgelig bare kverner på det som selger til massene. De vil derfor kopiere kulturen, ikke forsøke å omvelte noe som helst. Grunnen til at de har hatt mer flerkulturelle eller "stygge" karakterer i moderne tid er ikke at Disney er revolusjonerende eller inkluderende, men at de har tilpasset seg endringer i samfunnet for å selge. De passer seg likevel veldig godt for å ikke gå over noen grenser og faktisk bringe noe nytt på tallerkenen, det handler om å holde seg innenfor rammene og spille på det folk kjenner - og siden disse folkene er barn så blir jo karakterene typifisert til det ekstreme for å være gjenkjennelige.

Alle med et snev av analytiske evner klarer å se at dette har resultert i at kjønnsroller blir fremhevet på grensen til det karikerte, det samme kan sies om hvordan utlendinger, dumme, stygge og onde har blitt fremstilt i diverse Disney-klassikere. Det blir jo kontroversielt når det serveres lettpåvirkelige barn, mang en bok har blitt skrevet om Disney som en totalitær ideologi og Michael Eisner som den store Satan. En analogi som nesten er lett å kjøpe når man ser på hele konglomeratet, særlig parkene. Men det er en annen diskusjon (eller, egentlig ikke, Disney-filmene er ingenting annet enn reklamefilmer for parkene, merchandise og Disneys "verdier").

Det er til og med mange foreldre som ikke klarer å se dette, Disney er flinke til å spille nostalgi- og familie-kortet og også få med seg voksne i drømmeverdenen sin. Men uansett om foreldre er opplyste og intelligente nok til å ikke kjøpe Disneys piss så er det utrolig naivt å innbille seg at barn ikke blir påvirket av alt de blir bombardert med i media.

Men vi blir vel alle indoktrinert i konsumerismen nå til dags, intet nytt under solen der og ikke spesielt sjokkerende at Disney er en del av det. Men fint at folk tar debatten, selv om den blir forkludret av nek som tror verden er svart/hvitt og at det bare er å si til kidsa at det er eventyr så er all påvirkning borte. Fantastisk lite reflektert.

Som en liten anekdote litt på siden av poenget mitt, men som jeg kom på i forbindelse med diskusjonen: Husker at jeg hadde en venninne som barn som var sjeleglad når Pocahontas kom. Hun var asiatisk og lei seg for at hun ikke var blond og lyshudet, som var skjønnhetsidealet når vi var barn. Brunette-barbie var mindre skattet enn blonde Barbie og Askepott den peneste av prinsessene imens Belle var den styggeste. Virker som det er slik fremdeles, datteren til en venninne av meg ble iallefall sur når moren gikk fra blondt til brunt hår for brunetter er jo IKKE pene :fnise:

Endret av Anjelika
  • Liker 1
Annonse
Gjest Jorger
Skrevet

applaus for bra kommentar, Anjelika.

"Men uansett om foreldre er opplyste og intelligente nok til å ikke kjøpe Disneys piss så er det utrolig naivt å innbille seg at barn ikke blir påvirket av alt de blir bombardert med i media." Kjempabra sagt!! Skjønner meg ikke på de som ikke innser den ekstreme påvirkningskraften dette selvsagt har!

Skrevet

Vi har jo Lilo i Lilo & Stitch. Hun er jo både kort og lubben, litt bred i fjeset og med temmelig flat nese.

Jeg liker henne veldig godt. Storesøster er heller ikke konform til skjønnhetsidealer.

Shrek med frue er heller ikke typiske skjønnheter, og der er det forsyne meg 4 filmer i alt.

Og til det du sier om å ville ligne prinsessa. Vel, om man gir ungene sine et fornuftig kosthold, holder inntaket av søtsaker på et fornuftig nivå og får dem med på et passende antall timer med fysisk aktivitet i uka, så BLIR de seende ut som prinsessa. Aldeles helt av seg selv. Det er det som ER den naturlige utviklingen.

De feite, kvisete ungene som eser ut i saccosekken har vært utsatt for et kontinuerlig overgrep gjennom hele barndommen, gjennom at de har fått alt de ville ha å stappe i kjeften, og ingen har gjort noen seriøse forsøk på å jekke ræva demses ut av godstolen og ut i litt aktivitet.

Og det er IKKE Disney sin feil. Skal man skylde på noen for at man ikke er fornøyd med vekta og utseendet sitt i voksen alder, så er adressen først en selv, og deretter mor og far. Ariel og Rapunzel hadde fint lite ansvar for DET.

For deg holder det kanskje å være slank for å gå under betegnelsen "prinsesse". Mange av oss som har prøvd å se ut som prinsesser vet dog at slankhet ikke automatisk gir en liten nese, fyldige lepper, store øyne, smalt ansikt, tykt langt hår, vepsetalje, "riktige" proporsjoner generelt osv.

Når det er sagt så er jo Disney langt i fra er alene om å formidle det ekstremt ensartede skjønnhetsidealet. Hvis denne kampen skal taes opp, må kravet om mangfold stilles til flere enn dem.

Skrevet

Alle mennesker er jo enige om at disney har farget hvordan samfunnet skal se ut. Det er alt handler om den rike onkelskrue som ikke vil gi se seg før han er aller rikest i landet, han er gjerrig og rik. Slik ønsket walt disney at verden skal være. Har dere vært i eventyrlandet i orlando?

Carl Barks gjorde finansielle figurer til kapitalister. Gullbrand Gråstein og Rikerud er eksempler på kapitalister funnet opp av carl barks. Hvorfor blir B-gjengen alltid tatt og hvorfor må de alltid i fengsel og hver eneste gang de slipper ut er de kriminelle med en gang. Man ser skjevheten tydelig. De rikeste vil ha alt, og de fattige kriminelle vil aldri gi seg med å ta del i de rikeste formue.

Hvem side politimester fiks er på er det lett og forstå.

Uansett hvor mange ganger B-gjengen blir arrestert fortsetter B-gjengen å være kriminelle. Disney har bevist at rehalibitering ikke fungerer, og at skjevheten i samfunnet som skaper lykke for noen skaper ulykke for andre.

Slik blir våre barn opplært til at et samfunn skal fungere, ta for eksempel rolleforbildet dolly hvis eneste oppgave er å velge og vrake hvem hun skal på date med. Jeg liker å lese donald,men det er fordi jeg liker å ha et verdensanskuelsesbilde hvor de slemme som er onde av fattigdom, ønsker å stjele penger fra de rike og mette som har råd til å reise på ferie hele livet til alle verdens hjørner.

Gjest janice
Skrevet

For deg holder det kanskje å være slank for å gå under betegnelsen "prinsesse". Mange av oss som har prøvd å se ut som prinsesser vet dog at slankhet ikke automatisk gir en liten nese, fyldige lepper, store øyne, smalt ansikt, tykt langt hår, vepsetalje, "riktige" proporsjoner generelt osv.

Når det er sagt så er jo Disney langt i fra er alene om å formidle det ekstremt ensartede skjønnhetsidealet. Hvis denne kampen skal taes opp, må kravet om mangfold stilles til flere enn dem.

Så sant som det er sagt. Hvis man ikke er født med den, klarer man for øvrig heller ikke å skaffe en kaukasisk etnisitet, sånn som Disney-prinsessene overveiende har, ved å holde seg slank...

Og hvordan skal stakkars gutter forholde seg? Jeg bare spør... Deres rolle og ideelle utseende/fysikk blir nemlig temmelig skarpt definert i Disneys univers...

Spør små barn hva som er skjønnhetsidealet deres og hvilke prinsesser som er finest. Det er ikke jenta i Lilo og Stitch som går av med seieren.

Gjest janice
Skrevet

For å ta dette alvorlig: I serien om South Park blir unger som ser på innprentet ganske grundig at

et barn som Eric Cartman, som nettopp er feit, generelt sett blir mislikt av sine venner...

Den spydige frekke manipulerende gutten blir faktisk framstilt som stygg og feit, helt i tråd med de linjene man finner hos Disney...

Altså befestes bildet.

Lurer på hvor skaperne av SothPark har referanserammene sine fra, når de lager utseendet til en utspekulert skurke-karakter .. :ironi:

Det er vel rimelig trolig at det fins en sammenheng mellom det de lager selv og det de har sett som barn, fra bla. a Disneyfilmene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...