AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Findus har kommet med pommes frites som er laget med rapsolje istedenfor palmeolje LINK.. Men er det sunnere enn palmeolje? Er det ikke slik at olje blir mer usunt etter at det er varmet opp?
Fanta Exotic Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 En venninne og jeg stod med en sånn i hånda i går, jeg bare "Denne mååå vi ha! mye sunnere enn vanlig", og hun bare "nei, nei, nei.. Den skal varmes på 250 grader sikkert, og da blir det akkuratt som palmeolje!".. Men har hun rett? Er det ingen som vet? Jeg har ikke peiling, jeg.. Men har lyst på pommes frites
Supraspinatus Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Findus har kommet med pommes frites som er laget med rapsolje istedenfor palmeolje LINK.. Men er det sunnere enn palmeolje? Er det ikke slik at olje blir mer usunt etter at det er varmet opp? En venninne og jeg stod med en sånn i hånda i går, jeg bare "Denne mååå vi ha! mye sunnere enn vanlig", og hun bare "nei, nei, nei.. Den skal varmes på 250 grader sikkert, og da blir det akkuratt som palmeolje!".. Men har hun rett? Er det ingen som vet? Jeg har ikke peiling, jeg.. Men har lyst på pommes frites Palmeolje er mest mettet fett til tross for at det er en planteolje, derfor er den ikke spesielt sunn. Den er også forbundet med kolesterolavleiringer i blodårene. Det finnes en myte om at dersom man varmer en umettet olje så vil det bli til transfett. Det kommer nok ikke til å skje. Selv om det inneholder en sunnere olje, så betyr det ikke at denne hurtigmaten er sunn. Se på næringsinnholdet og bruk den til å se hvor mye fett, karbohydrater og proteiner potetene inneholder.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Er dette noe som nettopp har kommet? Og hvilken butikker er det som tar det inn?
Gjest halebein Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 (endret) Jeg tror at hvis dere virkelig bryr dere om hva som er sunt og ikke sunt, så lager dere ikke pommes frites! I alle fall ikke halv og helfabrikata. Jeg høres kanskje sur ut, men jeg blir så provosert over diskusjoner som denne, hvilken olje er sunnest på et FRITYRSTEKT (!!!) produkt!?!? Kos deg med den pommes fritesen du vil, det er ikke sunt okke som - så ikke bruk tiden til å vurdere oljen - finn heller noe godt tilbehør, og DIG IN! Endret 27. februar 2011 av halebein
altsoja Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 det sunneste alternative er jo å kutte poteter sjøl kryddre d med det man vil, ha på litt olje og steke i ovn.så har du lagt dine egne pommfritts.
Hotbots Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Dette er OT men en venn av meg som jobber på restaurant fortalte meg idag at dersom man har olje i en deig (f.eks pizzadeig) fordamper den og "blir borte" når den blir stekt.. Jeg synes dette høres veldig merkelig ut. Bakgrunnen for diskusjonen var at vi snakket om å lage best mulig deig og han mente at masse olje må til. Jeg sa at jeg var litt enig men at jeg foretrakk mat uten for mye olje.. Hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Esteriske olje i oljebrenner tar jo tomt til slutt. Men kanskje det bare tørker inn?
Tulling Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Rapsolje er litt sunnere..... Men i denne sammenheng har det utrolig lite å si, med tanke på hva dette er fornoe. Dette er litt som å stå bak noen i kassen på rimi som kjøper potetgull og to poser smash.... med en liten cola light. (Jeg er sikkert ikke så mye bedre selv, men det er en annen historie ) Hvis du spiser pommes frittes ofte er det sikkert bra å ta den med raps, ellers ville jeg tatt den som smaker best Når man først skeier ut kan man i hvertfall ete seg feit på noe som smaker godt!
Gjest Kim Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Raps eller palmeolje - vonde er slike chips okke som. Skal man lage pommes frites, så er det best å gjøre det selv og fritere i en skikkelig fritøse på 190 grader. Heston sin oppskrift som innebærer å først koke potetstavene, så la de tørke, fritere 3 minutter på 190 grader, la de avkjøle seg og så etterfritere et drøyt minutt på 180 grader gir perfekte chips hos meg ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 Litt off topic, men det heter vel sannelig ikke "crisps"? Crisps = engelsk for potetgull Chips = engelsk for pommes frites
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Joa, faktisk har de kalt det "crisp". Heh. Engelskmennene kommer til å synes vi er like idiotiske som amerikanere som klager på at "my fanny is itching so"... Pommes Crisp 450g Innhold: Potet, rapsolje, stabilisator (dinatriumfosfat) og druesukker. Saltinnhold 0,2%. Næringsverdi per 100g: Energi 820kJ/200kcal, Protein 3 g, Karbohydrat 31 g hvorav sukkerarter 0,6 g, Fett 6 g hvorav mettet fett 0,5 g, Kostfiber 3 g, Natrium 0,1 g
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Jo, det heter pommes crisp, pommes frites, pommes stripes, pommes expresse og sikker mer. Samme greia, ulikt navn og ulik produsent og noen ganger litt forskjellige form.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Uff, nå ble jeg sulten. Blir vel ikke middag før om 12 timer tenker jeg meg.
Djungelvrål Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Joa, faktisk har de kalt det "crisp". Heh. Engelskmennene kommer til å synes vi er like idiotiske som amerikanere som klager på at "my fanny is itching so"... Pommes Crisp 450g Innhold: Potet, rapsolje, stabilisator (dinatriumfosfat) og druesukker. Saltinnhold 0,2%. Næringsverdi per 100g: Energi 820kJ/200kcal, Protein 3 g, Karbohydrat 31 g hvorav sukkerarter 0,6 g, Fett 6 g hvorav mettet fett 0,5 g, Kostfiber 3 g, Natrium 0,1 g 200 kcal pr 100 gr er mye!!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #16 Skrevet 9. mars 2011 200 kcal pr 100 gr er mye!! Men det er den sunne typen kalorier...
Djungelvrål Skrevet 9. mars 2011 #17 Skrevet 9. mars 2011 Men det er den sunne typen kalorier... En tredjedel er karbo, og man blir ikke tynn av å bøtte i seg fett heller...uansett hvor sunn den måtte være!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #18 Skrevet 9. mars 2011 200kcal/100gr er mye ja! Mesteparten av det er nok sukker og olje som er trukket inn i potetskivene.
chikako Skrevet 9. mars 2011 #19 Skrevet 9. mars 2011 Esteriske olje i oljebrenner tar jo tomt til slutt. Men kanskje det bare tørker inn? Etersik olje er ikke olje, da den ikke inneholder fettsyrer. Men den fordamper når den utsettes for varme, det er sånn lukten sprer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå