Gå til innhold

Langrennstrening gir hovne knær med litt smerte

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg drømmer om igjen å bli mager og rask, og går drøyt 40km i uka på ski , noen ganger rolig, og andre ganger tungt.

På lørdag gikk jeg 23 km , med min litt sprekere kamerat. De første 5 km var herlige, med stor fart, deretter ble det veldig tungt, og jeg var temmelig kjørt hele kvelden etterpå.

Knærne hovnet opp, og jeg fikk vondt i det høyre kneet, som har littegrann problematisk kneskål. Det er nesten helt bra igjen nå.

Gjør jeg noe usunt og skadelig med slik trening?

Jeg er ganske tung, og snittfarten varier fra ca 8 til drøyt 11 km/t.

Endret av I Grosny
Skrevet

Vanskelig å si.. men jeg opplevde det samme, bare at det ikke gikk over. Det ble til varmt hovent stivt kne. Som ble til varm hoven stiv ankel, tær, kne nr to, ankel nr to, tær. Albue og skulder på høyre side. Høy senkning og crp.

Antibiotika som ikke virket noe større, prednisolon som virka bra, men ingen videre undersøkelse og det irriterer meg litt.

Jeg tror du kan se det an litt dersom det ikke skjer mer. Du merker fort om det er lurt å fortsette den typen trening eller om du bør sjekke det ut.

Skrevet

Tusen takk for svaret!. Jeg tenker at jeg kanskje bør begrense turene til 15 km, og aldri gå ut på ny tur før kneet føles helt bra igjen.

Skrevet (endret)

Så bra at formen er på veg opp! Hørtes ut som en herlig tur.

Å føle seg kjørt og sår etter en slik tur hadde jeg bare tatt på plusskontoen, bare husk å hvile godt det neste døgnet eller litt mer. Jeg har også diskusjoner med mine ledd (dårlige gener akkurat der), så jeg tar alltid et par ibux en times tid før en lang fjelltur/skitur/løpetur, da dette inneholder NSAIDs som hjelper mot inflammasjon og smerter. Litt preventiv drahjelp som også gir deg litt beskyttelse. Men, må kun taes hvis du vet at du tåler NSAIDs godt, og alltid med litt mat (f.eks en banan).

Når det er sagt så ligger hele nøkkelen i nettopp prevensjon. Du sier at høyre patella har en litt annen vinkel enn hva som regnes som normalt, og da blir det spesielt viktig å tenke på de kreftene som kneet utsettes for under trening. Quadriceps (som er samlebetegnelse på fire separate muskler) festes rett under og lateralt av patella (kneskåla). Hvis patella ligger litt skjevt, så vil draget fra patella forskyves, og svakere deler av kneet vil måtte jobbe ekstra hardt for å opprettholde kraft og momentum. Som et resultat av feilbelastning og ustabilt/svakt støtteapparat så kan kneet reagere med bursitter (hovne leddposer), ømme ligamenter og overarbeidet muskulatur. Tøy ut (minimum 30 sekunder per bein) og kjøl ned leddet etter belastning.

Det beste er at du setter igang med prosjekt Stabilt og Sterkt Kne. Jobb med utfall, hvor riktig teknikk er alfa og omega, helst på ustabile underlag. Bosuball, tykk madrass, gummimatte, med strikk etc er det beste. Knebøy (trenger ikke å være veldig dype), igjen på ustabilt underlg og to bein vs ett bein er suverene øvelser. En uhyre stor andel av vanlige kneproblemer kommer av svake laterale stabilisatorer, både i hofte (gluteus medius, gluteus minimus, piriformis og tensor fascia lata/iliotibilae bånd), kne (ligamenter inne i kneledd, vastus medialis obliquus) og ankel (mange små ligament som alle må jobbe hardt). Det sier seg selv at hvis du er svak lateralt i hofte, så vil dette gi store ringvirkninger ned i kne og ankel. Svake ankler vil igjen lettere gi overtråkk, kneskder og ligamentruptur. Alt henger sammen, men balanseøvelser der du stresser de små delene på ustabilt underlag vil gi deg ledd som tåler mer, er mer stabile og som klarer å fordele kreftene mer fysiologisk korrekt under påkjenning (som f.eks trening).

Det finnes masse videoer og info om dette på nett, men det er ikke "morsom" trening som sådan. Likevel så er det knallviktig hvis du vil ha en kropp som oppover i åra fortsatt vil nyte å være i bevegelse. Gjerne utfør balanse- og stabilitetsøvelser flere ganger i uka, til og med litt kvar dag, avhengig av grunnform, tid, utstyr og ikke minst disiplin. Trenger ikke lange økten men ti minutt kvar dag, hvor du sakte øker vanskelighetsgrad, repetisjoner og evt vekt, det er det som trengs :)

Endret av bergans
  • Liker 2
Skrevet

Tusen takk for godt, utfyllende, hjelpende og seriøst svar Bergans!

Det er forresten ikke første gang jeg har sett gode og hjelpende utredninger fra deg. Jeg setter stor pris på din innsats :)

Skrevet

Tusen takk for godt, utfyllende, hjelpende og seriøst svar Bergans!

Det er forresten ikke første gang jeg har sett gode og hjelpende utredninger fra deg. Jeg setter stor pris på din innsats :)

Oi, tusen takk for så positiv tilbakemelding. Og i like måte :)

Har forresten rettet opp i det som var en skrivelfeilorgie. Går litt fort i svingene innimellom, og jeg trykker på feil taster i eininga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...