Gå til innhold

spinning og puls

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trent spinning et par mnd. Har stort sett kommet godt opp mot makspuls(etter alder) i intervallene. Siste par ukene har jeg melkesyre på 70-75% og sliter skikkelig å komme opp imot 90, skikkelig bly i beina gjennom hele økten til tider.

Blir fort 4 spinningtimer + et par styrketimer i uka. Kan det være at det blir litt for mye? Vet ikke om jeg burde kutte ned på spinningtimer en periode eller satse på det er en forbigående greie. Er frisk og rask ellers, og spiser nok.

Skrevet (endret)

Ja, det er mye, altfor mye vil jeg påstå hvis du ikke trener for konkurranse eller er aktiv utøver. Det kommer selvsagt an på hvor intenst og lenge du trener, men det høres ut som du gir på det du har.

Pulsspinn er såpass hardt for systemet, og gir ikke noe særlig effekt, hvis du trener det mer enn to-tre ganger i uka. Det du kan gjøre er å variere på treningen, samt kutte ut en spinntime per uke, slik at du får f.eks to intervalløkter og en rolig, langtur, eller motsatt (to rolige, lange og en intervall). Gjerne bytt på type utholdenhetstrening, f.eks step/spinn/ellipsemaskin/jogging/aerobic/svømming og hoppetau for den saks skyld ;) Da bruker du ikke de samme musklegruppenen til det samme arbeidet (blir fort monotont), og jeg synes personlig det gir mer motivasjon når det er variert.

Kroppen får rett og slett ikke tid til å hente seg inn i igjen mellom øktene, restitusjonsperioden blir for kort, og du kan ende opp med overtrening og belastningsskader som resultat. Når du vet at treningsøkta føles tung og du har lite å gi, så virker det inn på treningsgleden og overskuddet som trening tross alt bør gi deg. Sørg også for at du får i deg godt med karbohydrater, nok protein og væske etter en spinntime og de neste 24 timene.

Jeg prøver å tenke som så at det mye bedre at jeg trener godt, har god kvalitet på treningen og overskudd til å trene skikkelig tre-fire ganger i uka, kontra å presse meg til fem-seks økter hvor kvaliteten synker, jeg har mindre å gi og blir mer stressa over at jeg føler at jeg "bør" gjennomføre x økter per uke. Eventuelt så går det fint an å ha en uke med fire økter, og neste uke med fem, samt variere hvilke økter du gir mer på. Da får kroppen mulighet til å hente seg inn, og du får bekreftet at trening er viktig, men at det ikke glir over til å bli det som styrer alt rundt deg.

Endret av bergans
Skrevet

Jeg klarer ikke yte spesielt bra dersom det blir mer enn to spinningtimer i uka, en med intervall og en med langkjøring. Går jeg over dette så stivner beina og jeg får ikke ytt maks.

Isteden så kjører jeg på med en time aerobic eller corebar for å få litt variasjon fra spinningen, i tillegg til to timer med tung styrke. Da funker kroppen min bra, og den stivner ikke på trening. :)

Skrevet

Takk for svar. Da har jeg avbestilt helgens spinningtimer, og tar meg heller en tur ut i det fine været :)

Så får jeg heller finne noe å erstatte dem med. Pga knær utgår dessverre løping og step.

Skrevet

Jeg klarer ikke yte spesielt bra dersom det blir mer enn to spinningtimer i uka, en med intervall og en med langkjøring. Går jeg over dette så stivner beina og jeg får ikke ytt maks.

Det er HELT feil å tenke at man skal yte maks på en trening. Trening er jo nettopp trening, ikke konkurranse. Hvis du ser på utholdenhetsutøvere fra middels nivå og oppover så er det meste av treningen godt under syreterskel, og de tar seg svært sjelden helt ut på trening.

Skrevet (endret)

Det er HELT feil å tenke at man skal yte maks på en trening. Trening er jo nettopp trening, ikke konkurranse. Hvis du ser på utholdenhetsutøvere fra middels nivå og oppover så er det meste av treningen godt under syreterskel, og de tar seg svært sjelden helt ut på trening.

Nå er det bare en vesentlig forskjell på meg og utholdenhetsutøvere. Jeg har forholdsvis ukontrollert anstrangelsesastma og kan tidvis ha problemer nok med å komme meg gjennom en treningstime selv om jeg er forholdsvis godt trent. Har jeg spist litt feil i løpet av dagen (fått i meg melk) så er det som oftest nok til å ødelegge treningen.

Jeg tror ikke vi har samme definisjon av å yte maks. Yte maks for min del vil si å komme meg gjennom hele programmet som er satt opp uten å måtte gå halvveis pga stiv og nummen kropp som følge av astmaanfall. Yte maks for min del vil si at jeg slipper å sitte å tråkke i labbetempo. Da kunne jeg like godt latt være å trene.

Jeg tar meg sjelden helt ut på trening.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Nå er det bare en vesentlig forskjell på meg og utholdenhetsutøvere. Jeg har forholdsvis ukontrollert anstrangelsesastma og kan tidvis ha problemer nok med å komme meg gjennom en treningstime selv om jeg er forholdsvis godt trent. Har jeg spist litt feil i løpet av dagen (fått i meg melk) så er det som oftest nok til å ødelegge treningen.

Jeg tror ikke vi har samme definisjon av å yte maks. Yte maks for min del vil si å komme meg gjennom hele programmet som er satt opp uten å måtte gå halvveis pga stiv og nummen kropp som følge av astmaanfall. Yte maks for min del vil si at jeg slipper å sitte å tråkke i labbetempo. Da kunne jeg like godt latt være å trene.

Jeg tar meg sjelden helt ut på trening.

Litt dumt å gi generelle råd, kanskje, i og med at det er så mye spesielt med deg?

Skrevet

Litt dumt å gi generelle råd, kanskje, i og med at det er så mye spesielt med deg?

:roll:

Hva er det med AB'ere. Har dere problemer med meg hele gjengen, eller?

Skrevet

:roll:

Hva er det med AB'ere. Har dere problemer med meg hele gjengen, eller?

Har ikke problemer med deg. Mente bare det jeg sa. Ikkke vær paranoid, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...